یکشنبه 6 اسفند 1385

موافقت وزيران خارجه‌ سازمان کنفرانس اسلامی با قطع روابط ديپلماتيک با اسرائيل، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی

مالزی به عنوان رييس دوره‌يی سازمان کنفرانس اسلامی اعلام کرد: کشورهای اسلامی آماده‌ی قطع روابط ديپلماتيک خود با اسراييل هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتی الجزيره، حامد البار، وزير امور خارجه‌ی مالزی که کشورش رياست دوره‌يی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی را برعهده دارد، تاکيد کرد: وزيران امور خارجه‌ی کشورهای عضو اين سازمان به دليل اقدامات تجاوزکارانه‌ی اسراييل عليه مسجد‌الاقصی به طور اوليه موافقت کردند که روابط ديپلماتيک خود را با اين رژيم قطع کنند.

وی افزود: آن دسته از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که با اسراييل روابط ديپلماتيک دارند تصميم به قطع اين روابط و فراخونی سفيران خود از اسراييل گرفته‌اند.

البار تاکيد کرد که اکمل‌الدين احسان اوغلو، دبير کل سازمان کنفرانس اسلامی مسوول‌ پيگيری اين موضوع خواهد بود.

وزيران امور خارجه‌ی سازمان کنفرانس اسلامی پنج‌شنبه‌ی گذشته طی بيانيه‌يی از شورای امنيت خواسته بودند تا جهت متوقف کردن هر چه سريع‌تر حفاری‌های اسراييل در اطراف مسجد‌الاقصی وارد عمل شود.

مالزی نيز به اين سازمان پيشنهاد داد تا شکوائيه‌يی را در خصوص اين موضوع که هتک حرمت مقدسات مسلمانان سراسر جهان محسوب می‌شود، به دادگاه بين‌المللی لاهه ارايه دهند.

از سوی ديگر محمد ششم، پادشاه مراکش که رياست کميته‌ی بيت‌المقدس در سازمان کنفرانس اسلامی را برعهده دارد در پيامی خوزه مانوئل باروسو، کميسيونر اتحاديه‌ی اروپا، خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اين اتحاديه و جمعی ديگر از مقام‌های اتحاديه‌ی اروپا، حفاری‌های اسراييل در اطراف مسجد‌الاقصی را اقداماتی تحريک‌آميز و غير قانونی دانست.

وی بار ديگر نسبت به پيامدهای اين قبيل اقدامات تحريک‌آميز هشدار داده و از جامعه‌ی بين‌المللی خواست تا جهت جلوگيری از پيامدهای ناگوار آن که موجب افزايش بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی در خاورميانه خواهد شد، هوشيار باشند.

پادشاه مراکش از مقام‌های اروپايی خواست تا تمام تلاش خود را جهت متوقف ساختن اقدامات غيرقانونی اسراييل به کار گيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کواشيور ماتسورا، مدير کل يونسکو نيز در بيانيه‌يی اعلام کرد که اين سازمان تصميم گرفته است در نزديک‌ترين زمان ممکن جهت بررسی موضوع حفاری‌های اسراييل و مذاکرات با طرف‌های ذی ربط کميته‌يی را به بيت‌المقدس اعزام کند.

همزمان با اين اقدام يک هياتی اردنی جهت بررسی اين موضوع عازم بيت‌المقدس شد.

رييس اين هيات تاکيد کرد که اين اقدام در راستای بررسی جزئيات مربوط به حفاری‌های اسراييل در اطراف باب‌المغاربه صورت می‌گيرد.

وی افزود: با وجود اظهارات مقام‌های اسراييلی مبنی بر متوقف ساختن اين اقدامات حفاری‌ها در نزيکی باب‌المغاربه هم‌چنان ادامه دارد و اسراييل تنها جهت خاموش کردن اعتراضات بين‌المللی و مردمی چنين اظهاراتی را بيان داشته است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32849

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موافقت وزيران خارجه‌ سازمان کنفرانس اسلامی با قطع روابط ديپلماتيک با اسرائيل، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016