چهارشنبه 17 آبان 1385

استعفای دونالد رامسفلد از وزارت دفاع آمريکا، بی بی سی

دونالد رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا از سمت خود کناره گیری کرد. خبر استعفای آقای رامسفلد را جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده است.

آقای بوش، رابرت گیتس، رییس سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را نامزد جانشینی آقای رامسفلد کرده است.

دونالد رامسفلد که یکی از طراحان اصلی خط مشی آمریکا در عراق به شمار می رفت و اخیرا تحت حملات شدید منتقدان سیاست های آمریکا در عراق قرار گرفته بود پس از شش سال از سمت خود کنار رفته است.

جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفته است که جنگ عراق، موضوع مهمی برای رای دهندگان بود و این مساله یکی از دلایل تغییر آقای رامسفلد است.

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که انتخابات میان دوره ای در آمریکا، بسیاری مسایل را در آمریکا تغییر داده اما این انتخابات بر اراده واشنگتن بر مقابله با دشمنانش تاثیری نمی گذارد.

آقای بوش در مورد پیروزی دموکرات ها در انتخابات و کنترل کنگره گفته است که برای پیشبرد امور با حزب دموکرات همکاری خواهد داشت.

پيشتر مشخص شد که حزب دموکرات آمریکا در انتخابات میان دوره ای این کشور توانسته کنترل کنگره آمریکا را برای اولین بار در 12 سال گذشته به دست گرفته و تعداد نمایندگان خود را در سنای این کشور افزایش دهد.

این حزب توانست در انتخابات روز سه شنبه 7 نوامبر، 29 کرسی جدید در کنگره آمریکا را به خود اختصاص دهد.

دموکرات ها همچنین در انتخابات سنا توانسته اند چندین کرسی با ارزش را به خود اختصاص دهند و هم اکنون سرنوشت سنای آمریکا وابسته به نتیجه آرای ویرجینیا است.

نتیجه آرا از نزدیکی دو رقیب جمهوریخواه و دموکرات حکایت می کند. در ویرجینیا، اختلاف آرای دو رقیب کمتر از یک درصد عنوان شده است.

تحلیلگران بر این باورند که پیروزی دموکرات ها نشان دهنده نارضایتی رای دهندگان از اوضاع عراق، فساد دردولت و وضعیت اقتصادی است.

جیمز کوماراسامی، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن نیز می گوید که این نتایج، چشم انداز سیاسی آمریکا را تغییر داده و دو سال آخر ریاست جمهوری جورج بوش در کاخ سفید، سال های دشواری خواهند بود.

با این پیروزی دموکرات ها در کنگره، "نانسی پلوسی" در جایگاه رییس کنگره آمریکا قرار می گیرد که این او را به بلند پایه ترین مقام زن در تاریخ آمریکا تبدیل می کند.

خانم پلوسی پس از این پیروزی گفته است که آمریکا نمی تواند به مسیر فاجعه بار خود در عراق ادامه دهد.

وی تاکید کرده که دموکرات ها کنگره ای صادق،شفاف و اخلاقی را هدایت خواهند کرد.

نتایج آرا نشان می دهد که دو موضوع اقتصاد و رسوایی های سیاستمداران نیز برای رای دهندگان آمریکایی اهمیت زیادی داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تحلیلگران بر این باورند که با به دست گرفتن کنگره امریکا توسط دموکرات ها، آنها این امکان را می یابند تا در مورد جنگ عراق و نحوه اداره جنگ تحقیق کنند. آنها همچنین قادر به تغییر سیستم مالیاتی و بهداشتی خواهند بود.






دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32022

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'استعفای دونالد رامسفلد از وزارت دفاع آمريکا، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016