چهارشنبه 17 آبان 1385

پيروزی دموکرات ها در انتخابات کنگره آمريکا، بی بی سی

بر اساس پيش بينی های انجام شده در مورد نتايج انتخابات عمومی در آمريکا حزب دموکرات توانسته است در مقابل حزب حاکم جمهوريخواه به موفقيت هايی دست يابد.

نتايج اوليه شمارش آرا حکايت از آن دارد که حزب دموکرات اکثريت کرسی های مجلس نمايندگان را در اختيار خواهد گرفت، بر تعداد کرسی های اين حزب در مجلس سنای ايالات متحده نيز افزوده شده است و نامزدهای اين حزب در انتخابات فرمانداری چند ايالت آمريکا توانسته اند فرمانداران جمهوريخواه را شکست دهند.

نامزدهای حزب دموکرات برای مجلس نمايندگان در حوزه های حساس در ايالت های اينديانا، کنتاکی و کانکتيکات به پيروزی رسيده و نامزدهای اين حزب برای مجلس سنای ايالات متحده کرسی هايی را در سه ايالت اوهايو، رود آيلند و پنسيلوانيا کسب کرده اند.

در صورت کسب دو کرسی ديگر، دموکرات ها بر مجلس سنای کنگره ايالات متحده نيز مسلط خواهند شد.

انتخابات مياندوره ای کنونی در نيمه دومين دوره رياست جمهوری جورج بوش برگزار می شود در حاليکه در شش سال گذشته زمامداری وی، اکثريت هر دو مجلس کنگره در اختيار حزب جمهوريخواه بود.

به گفته ناظران، مشکلات دولت جمهوريخواه آمريکا در عراق يکی از مهمترين عوامل ناکامی اين حزب در انتخابات حاضر بوده است.


نانسی پلوسی، رهبر جناح حزب دموکرات در دوره سابق مجلس نمايندگان، که در پی کسب اکثريت توسط اين حزب انتظار می رود نخستين رييس زن اين مجلس در تاريخ ايالات متحده باشد، گفته است که ايالات متحده نمی تواند، به گفته وی، به مسير فاجعه بار کنونی در عراق ادامه دهد.

تسلط حزب دموکرات بر يک يا هر دو مجلس کنگره آمريکا باعث می شود تا رييس جمهوری در دو سال باقيمانده از دومين دوره رياست جمهوری احتمالا با مشکلاتی در به تصويب رساندن لوايح مورد نظر خود در کنگره مواجه شود، وضعيتی که در صحنه سياسی ايالات متحده پديده ای بی سابقه نيست.

در صورتی که جمهوريخواهان همچنان بتوانند اکثريت خود در سنای آمريکا را حفظ کنند، تسلط دموکرات ها بر مجلس نمايندگان می تواند همکاری دو مجلس را تضعيف کند.

حزب دموکرات برای خارج کردن مجلس نمايندگان از دست حزب جمهوريخواه به پانزده کرسی نياز داشته که بر اساس نتايج اوليه، اين تعداد کرسی را کسب کرده است.

تغيير در اکثريت حزبی

مجلس نمايندگان آمريکا ۴۳۵ نماينده دارد که برای دوره های دو ساله برگزيده می شوند و در دوره قبلی، جمهوريخواهان ۲۳۱ کرسی، دموکرات ها ۲۰۰ کرسی و نمايندگانی که تعلق حزبی نامعينی داشته اند ۴ کرسی را در اختيار داشتند.

مجلس سنای آمريکا ۱۰۰ عضو - دو عضو برای هر يک از ايالت های اين کشور - دارد که دوره نمايندگی آنان شش سال است و هر دو سال يکبار، دوره خدمت يک سوم از آنان خاتمه می يابد.

در دوره قبلی مجلس سنا، حزب جمهوريخواه ۵۵ کرسی و حزب دموکرات ۴۴ کرسی را در اختيار داشت و کرسی باقيمانده نيز در اختيار يک سناتور مستقل بود.

فرمانداران ايالتی نيز با رای مستقيم مردم انتخاب می شوند و در انتخابات کنونی، رای دهندگان در سی و شش ايالت از پنجاه ايالت آمريکا فرمانداران خود را بر می گزينند.

بر اساس جديدترين نتايج آرا، نامزدهای حزب دموکرات توانسته اند فرمانداری پنج ايالت را که در اختيار جمهوريخواهان بود به خود اختصاص دهند.

کن مهلمن، رييس حزب جمهوريخواه، نتايج به دست آمده در اين انتخابات را دلسرد کننده توصيف کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در کنار رای گيری انتخاباتی، در تعدادی از ايالت ها برخی از مسايل محلی نيز به همه پرسی گذاشته شده است.

شمار موضوعات اين همه پرسی ها از دويست مورد نيز بيشتر است و از جمله در ايالت کاليفرنيا، مردم در باره وضع ماليات بر شرکت های نفتی و استفاده از عوايد آن در برنامه های توسعه منابع جايگزين انرژی و در ايالت های ديگر در باره مسايلی مانند تحقيقات سلول پايه، افزايش حداقل دستمزد و ازدواج همجنس خواهان نظر می دهند.

برخی منابع مشارکت رای دهندگان در انتخابات کنونی را خوب توصيف کرده اند.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32011

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيروزی دموکرات ها در انتخابات کنگره آمريکا، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016