دوشنبه 1 آبان 1385

انتخابات کنگره آمريکا، غروب جمهوريخواهان و طلوع دمکرات ها، ايرنا

تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۸/۰۱‬

از: محمدرضا منافی
نتايج حاصل از نظرسنجی‌های اخير حاکی از آن است که افزايش موج نارضايتی مردم و بسياری از مقامات آمريکا از سياست‌های "جرج بوش" در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی، زمينه را برای تحولی اساسی در صحنه سياسی اين کشور فراهم کرده و انتخابات کنگره نقطه عطفی برای آغاز اين دگرگونی است.

نتايج نظرسنجی‌های موسسات معتبر نظرسنجی در آمريکا نشان می‌دهد که قريب به اتفاق آمريکايی‌ها از سياست دولت بوش و جنگ طلبی‌ها او ناراضی هستند و معتقدند که اين سياستها، تهديدات عليه کشورشان را افزايش داده است.

انتخابات کنگره آمريکا که ‪ ۱۶‬آبان برگزار خواهد شد، در واقع به منزله يک نظرسنجی گسترده از مردم آمريکا درباره سياست‌ها و راهبردهای بوش به ويژه سياست‌های جنگ افروزانه وی در عراق است که بشدت از اعتبار و اقبال جمهوری خواهان برای پيروزی در اين انتخابات کاسته است.

کارشناسان و تحليلگران سياسی در داخل و خارج از آمريکا معتقدند عراق قوه محرکه اين دوره از انتخابات پارلمانی آمريکا است و هر چند انتخابات در سطح محلی برگزار می‌شود اما نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که جنگ افروزی کاخ سفيد در عراق مهمترين موضوع رقابت جمهوريخواهان و دمکرات‌ها است.

طبق نتايج نظرسنجی موسسه "پيو" که اوايل ماه اکتبر منتشر شد، ‪ ۵۱‬درصد آمريکايی‌ها عراق را يکی از عوامل تعيين‌کننده در انتخابات کنگره آمريکا می‌دانند و ‪ ۵۸‬درصد تاکيد دارند مسايل در عراق به خوبی پيش نمی‌رود.

"جنگ با تروريسم" که در دوران رياست جمهوری بوش بويژه بعد از حوادث يازده سپتامبر همواره يکی از موضوع‌های مورد علاقه و تاکيد وی بوده است، يکی ديگر از عوامل کاهش محبوبيت بوش و جمهوريخواهان تحت رهبری وی است.

افزايش خشونت و کشتار در عراق بعد از حمله آمريکا به اين کشور و ادامه ناآرامی و نبود امنيت در افغانستان تنها نمونه‌هايی از ناکامی طرح "جنگ برضد ترور" بوش است و نتيجه عکس حاصل از آن موجب فشار روزافزون گروه‌ها و مقامات مختلف آمريکا از جمله "گروهی از جمهوريخواهان" بر بوش برای تغيير موضع در عراق شده است.

برخی از نامزدهای جمهوريخواه در انتخابات کنگره که به خوبی به عواقب انتقادها و فشارهای شديد بر دولت بوش واقف هستند، به اين نتيجه رسيده‌اند که برای بالا بردن شانس پيروزی در انتخابات بهتر است مثل دمکراتها به صف پرتعداد منتقدين و مخالفين بوش ملحق شوند.

"چاک هاگل" و "جان وارنر" دو سناتور جمهوريخواه صاحب نفوذ آمريکا ماه گذشته در گزارشی با اعتراف به اين که جنگ عراق سبب گسترش تروريسم شده است خواستار اتخاذ راهکاری جديد از سوی دولت بوش شدند.

‪ ۸۷‬درصد شرکت‌کنندگان در يک نظرسنجی که بين ‪ ۱۳‬تا ‪ ۲۳‬مهرماه در آمريکا انجام شد، گفتند واشينگتن تاکيد بيش از حدی بر نيروی نظامی و اقدام يکجانبه دارد و کنگره بايد برای تغيير اصول سياست خارجی و رفتن به سوی ديپلماسی بکوشد.

اين نظرسنجی که در آستانه انتخابات سرنوشت ساز کنگره آمريکا انجام شده، همچنين آشکار می‌کند هفت نفر از هر ‪ ۱۰‬آمريکايی به نامزدهايی رای می‌دهند که به دنبال خط مشی جديد در سياست خارجی باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تقريبا در روزهای اخير نتايج همه نظرسنجی‌های منتشره در آمريکا حکايت از شکست سخت جمهوريخواهان درانتخابات کنگره دارد و دمکراتها بدون هيچ برنامه مشخصی و صرفا بخاطر سياستهای جنگ‌طلبانه بوش و از جمله حمله به عراق و تداوم اشغال آن کشور،اکثر کرسی‌های هر دو مجلس سنا و نمايندگان را در اختيار خواهند گرفت.

جمهوريخواهان برای تغيير افکار عمومی آمريکا و جلوگيری از يک شکست سنگين به تبليغات گسترده‌ای روی آورده‌اند و در روزهای اخير هزينه‌های گزافی را در بخش تبليغات صرف کرده‌اند.

ارتش آمريکا از زمان يورش به عراق در ماه مارس ‪ ۲۰۰۳‬تا کنون نزديک به دو هزار و ‪ ۸۰۰‬سرباز خود را در اين کشور از دست داده است و همين ميزان تلفات در جنگی که هيچ سودی برای مردم آمريکا نداشته و صرفا به خاطر جنگ افروزی‌ها و سلطه طلبی‌های بوش به راه افتاده کافی است تا نتايج انتخابات کنگره را "به شکست جمهوريخواهان و به سود دمکراتها" رقم بزند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31858

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتخابات کنگره آمريکا، غروب جمهوريخواهان و طلوع دمکرات ها، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016