دوشنبه 23 مرداد 1385

آتش بس در جنگ لبنان بر قرار شد، بی بی سی

بيش از يک ماه پس از آغاز حملات اسرائيل به لبنان و عمليات متقابل حزب الله لبنان عليه اسرائيل، قطعنامه آتش بس شورای امنيت سازمان ملل برای توقف اين جنگ به اجرا گذاشته شده است.

بر اساس توافق دولت های اسرائيل و لبنان، شرايط آتش بس از بامداد روز دوشنبه، ۱۴ اوت به اجرا گذاشته شد در حاليکه ارتش اسرائيل و حزب الله لبنان گفته اند که مفاد اين قطعنامه را مراعات خواهند کرد هر چند در مورد مقابله به مثل در برابر عمليات طرف مقابل نيز هشدار داده اند.

ساعاتی قبل از فرا رسيدن زمان برقراری آتش بس، هواپيماهای اسرائيلی بر فراز بيروت به پرواز در آمدند و با پخش اعلاميه هايی هشدار دادند که در صورتی که خاک اين کشور مجددا هدف حملات حزب الله قرار گيرد، ارتش اسرائيل اين حملات را تلافی خواهد کرد.

در اين اعلاميه خطاب به مردم لبنان آمده است که حزب الله يک تشکل لبنانی نيست بلکه در خدمت اهداف سياسی و نظامی سوريه و ايران قرار دارد.

در مقابل، از قول رهبران حزب الله گزارش شده است که گفته اند که گرچه آتش بس را مراعات می کنند اما حق اقدام عليه نيروهای اسرائيلی حاضر در خاک لبنان را برای خود محفوظ می دارند.

به گزارش خبرنگاران بی بی سی در منطقه، عمليات متقابل هر دو طرف تا لحظاتی قبل از برقراری آتش بس نيز ادامه داشت و هر دو طرف می کوشيدند تا قبل از ترک مخاصمات امتيازات بيشتری را کسب کنند.

همچنين، در خلال ساعات شب هواپيماهای نظامی اسرائيلی به هدف هايی در داخل خاک لبنان حمله کردند و سخنگوی ارتش اسرائيل گفته است که در جريان حدود يکصد و هشتاد حمله هوايی، ساختمان ها، تونل های انتقال مهمات و تدارکات و محل های پرتاب موشک متعلق به حزب الله بمباران شد.

بسياری از ماموريت های نيروی هوايی اسرائيل در شهر صور در جنوب لبنان و از مناطق تحت نفوذ حزب الله به اجرا در آمد.

در مقابل، گروه حزب الله در خلال روز يکشنبه بيش از دويست و پنجاه موشک به سوی مناطق مسکونی شمال اسرائيل پرتاب کرد که خساراتی بر جای گذاشت.

آتش بس شکننده و هزينه جنگ

گرچه دولت های اسرائيل و لبنان قطعنامه آتش بس را مورد قبول قرار داده اند و حزب الله نيز با آن مخالفتی نکرده است، برخی از ناظران گفته اند نسبت به توقف کامل عمليات نظامی اطمينان کامل ندارند.

واحدهای زمينی ارتش اسرائيل متشکل از حدود سی هزار نظامی در داخل خاک لبنان مستقر شده اند و در مواردی نيروهای پراکنده حزب الله را در محاصره خود دارند.

قرار است نيروی چند مليتی پاسدار صلح و نفرات ارتش لبنان در خلال روزهای آينده به منطقه اعزام و بين نيروهای دو طرف مستقر شوند اما تا آن زمان اين خطر وجود دارد که حوادثی کوچک درگيری مجدد بين حزب الله و ارتش اسرائيل را در پی آورد.

همچنين در حاليکه هر دو طرف از پيروزی در جنگ سخن می گويند، مشخص نيست که شرايط مندرج در قطعنامه مصوب شورای امنيت به منزله حل بحران چند ساله در جنوب لبنان باشد.

در اين قطعنامه آمده است که حفظ امنيت لبنان تنها در حوزه وظايف نيروهای مسلح تحت امر دولت اين کشور است که می تواند به معنی خلع سلاح حزب الله باشد.

نخست وزير اسرائيل گفته است که اين قطعنامه خواست دولت وی را بر آورده کرده و به حضور حزب الله به عنوان دولتی در برابر دولت لبنان خاتمه خواهد داد و افزوده است که به محض استقرار نيروهای لبنانی در نواحی مرزی، ارتش اسرائيل اين مناطق را تخليه خواهد کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در عين حال، گرچه دولت لبنان قطعنامه آتش بس را پذيرفته و رهبر حزب الله نيز با آن مخالفتی نکرده اما اين گروه در گذشته همواره با خلع سلاح خود مخالفت کرده است.

همزمان، دولت لبنان در گزارشی گفته است که از زمان آغاز عمليات اسرائيل در روز ۱۲ ژوئيه که در واکنش به گروگانگيری دو نظامی اسرائيلی توسط حزب الله آغاز شد، بيش از يکهزار نفر از شهروندان لبنانی کشته و صدها هزار نفر آواره شده اند.

دولت لبنان خسارات مالی جنگ را حدود دو و نيم ميليارد دلار برآورد کرده است.

مقامات اسرائيلی گفته اند که در جنگ لبنان ۱۵۲ شهروند اسرائيلی، از جمله ۱۱۳ نظامی، در اثر پرتاب موشک های حزب الله يا درگيری مستقيم با اين گروه کشته شده اند.

اسرائيل تلفات حزب الله را بيش از پانصد نفر اعلام داشته اما اين گروه تنها کشته شدن شصت و هشت تن از نفرات خود را قبول کرده است.





دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31282

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آتش بس در جنگ لبنان بر قرار شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016