پنجشنبه 19 مرداد 1385

سيد حسن نصرالله: دولت لبنان را به صبر سياسی بيشتر دعوت می‌کنم، با حضور ارتش لبنان در جنوب موافقيم، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی که به صورت زنده از شبکه‌ی خبری المنار پخش شد، ضمن دعوت مردم لبنان به صبر و پايداری تاکيد کرد که پيروزی از آن مقاومت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) سيد حسن نصرالله در اين پيام تلويزيونی گفت: ما با جنگی که صهيونيست‌ها تحميل کرده‌اند، روبرو هستيم؛ جنگی که در تمام لبنان گسترش يافته است. می‌خواهم بر طبق عادت هميشگی بگويم که در اين مدت چه از نظر سياسی و چه در ميدان جنگ چه گذشته است. ابتدا لازم می دانم برخی از تحولات سياسی را تشريح کنم و سپس به مسايل نظامی بپردازم.

دبيرکل حزب‌الله لبنان عنوان داشت: ما از نظر سياسی کماکان از موضعی مستحکم برخوردار هستيم و از نظر سياسی کماکان بر حق و توان خود در مقابل رژيم صهيونيستی پافشاری داريم. ما از ابتدای اين نبرد اعلام کرديم که از نظر سياسی و اطلاع رسانی تمام واقعيت‌ها را منعکس می‌کنيم و برخی از اصول اساسی را که حساس هستند، تشريح می‌کنيم. در حال حاضر که ما از نظر زمانی با بحران سياسی مواجه هستيم، بايد اين مسايل را برای شما تشريح کنم. ما از ابتدا بر يک اصل اساسی تاکيد داشتيم و آن وحدت ملی و وحدت نهاد‌های دولتی بود و تلاش ‌کرديم تا موضع واحدی را در دولت به وجود آوريم و تاکيد داشتيم در مذاکرات حقوق ملت مغتنم شمرده شود. در پيام‌های خود نيز اعلام کرده‌ايم بايد همکاری‌های سياسی و جهادی و حقوق ملت مد نظر قرار گيرند تا از اين جنگ پيروز و سربلند خارج شويم.

وی افزود: ما به دنبال حفظ کرامت ملی و وطن خود هستيم. من در طول هفته‌های گذشته برخی مسايل را که مهم بودند، برای شما تشريح کردم و اکنون نيز از نظر سياسی برخی مسايل را تشريح می‌کنم. ابتدا اينکه ما وارد هيچ گونه مجادله‌ی سياسی با هيچ شخصيت و گروه لبنانی نمی‌شويم حتی اگر از ما انتقاد شود. برخی از اين انتقادات می‌تواند بسيار آزار دهنده باشد، اما ما واقعيت‌ها را اعلام می‌کنيم. ما به اطلاع رسانی رژيم صهيونيستی هيچ توجهی نداريم و همانگونه که پيش از اين نيز اعلام کردم از دولت لبنان می‌خواهم وارد جدال‌ها و منازعات سياسی نشود و به پايداری و وحدت ملی توجه کند، چرا که از اين نظر ما می توانيم به منافع کشور خود خدمت کنيم. اما برخی اقدامات حساسيت‌ برانگيزی به وجود آمده است و واقعيت‌هايی را زير سوال برده است که اينها به ما خدمتی نمی‌کنند. من مطلب دومی دارم و آن اينکه از آوارگان مقاوم و هموطنان عزيز خواسته بودم و امروز نيز تاکيد می‌کنم و از آنها می‌خواهم در مکانی که امروز در آن به سر می‌برند، به آداب و اعمال مردمی که در آنجا به سر می‌برند، توجه داشته باشند و اجازه ندهند هيچ حساسيتی در آن مکانی که در آن به سر می‌برند، به وجود آيد و بدانيد که کسانی که ميزبان شما هستند به شما خدمت می‌کنند و شما نيز می‌بايست و وظيفه داريد که به آيين آنها توجه داشته باشيد و باعث ايجاد حساسيت در بين ملت نشويد چرا که شايد ممکن است باعث ايجاد برخی اشکالات جزئی شود و البته اگر مشکلی هم پيش آيد اين مساله می‌تواند در خدمت رژيم صهيونيستی باشد و اين مساله می‌تواند باعث تحقق اهداف رژيم صهيونيستی شود.

نصرالله ادامه داد: مساله‌ی سوم اين است که درخصوص موضوع خود شهر بيروت بايد بگويم که از گروه‌های جوانان و احزاب سياسی و مردم می‌خواهم و اعلام می‌دارم از انجام هرگونه تظاهرات و راهپيمايی‌های سياسی جلوگيری کنند، چراکه از اين طريق شايد برخی بخواهند سوء استفاده کنند و مسايل امنيتی را در لبنان و بخصوص در شهر بيروت به خطر بياندازند. اما مهم‌ترين مساله در اين راستا اين است که ما تلاش بسياری می‌کنيم که وحدت بين نهاد‌های دولت و وحدت سياسی در کشور حفظ شود.

دبيرکل حزب‌الله لبنان گفت: ما از روز‌های نخست شاهد بوديم که صهيونيست‌ها با آمريکايی‌ها تلاش می‌کردند و تلاش می‌کنند تا فتنه‌ و شکافی را در بين مردم لبنان، چه در داخل دستگاه دولت و چه در نيرو‌های سياسی به وجود آورند و ما بر همين اساس از روز اول اعلام کرديم که اجازه ندهيد اهداف صيهونيست‌ها به اين شکل محقق شود.

نصرالله تصريح کرد: من به شما می‌گويم که برخی رسانه‌های صهيونيستی اعلام می‌کنند که بعضی از مسوولان لبنانی به ما تاکيد می‌کنند که حملات خود را بر ضد لبنان ادامه دهيد و فرصت تاريخی را از ما نگيريد چرا که ما می‌خواهيم مقاومت را در لبنان سرکوب کنيم. ما اين گفته‌های رژيم صهيونيستی را به هيچ عنوان باور نمی‌کنيم و اين گفته‌ها را فتنه‌انگيزی آنها می‌دانيم. مساله ديگر اين است که ديروز يا پريروز بود که آقای جان بولتون، نماينده آمريکا در سازمان ملل در يکی از گفتگوهای خود با يکی از تلويزيون‌های آمريکا اعلام کرد که شايد برخی‌ها ملاحظاتی درخصوص طرح آمريکا‌يی-فرانسوی که برای لبنان در نظر گرفته‌اند، به وجود آمده است و اعلام کرده‌اند که نوعی هماهنگی بين دولت لبنان و رژيم صهيونيستی به وجود آمده است اما ما اين را نيز رد می‌کنيم، زيرا که چنين مساله‌ای وجود ندارد. بين دولت و مقاومت وحدت وجود دارد و هماهنگی کامل به وجود آمده است. چه از نظر سياسی و چه از نظر اطلاع رسانی. بايد بگويم که دشمان از اين جنگ قصد سوء استفاده دارند.

دبيرکل حزب‌الله عنوان داشت: ما از ابتدا گفته‌ايم که مسووليت اطلاع رسانی را خود به عهده گرفته‌ايم. نخست وزير لبنان طرح هفت ماده‌ای را اعلام کرد و ما نيز با اين طرح تاحدودی موافق بوديم اگرچه برخی از بند‌های آن برای ما جای سوال و بررسی داشت و ما در نظر داريم تا در اين خصوص به نتيجه برسيم. همه تلاش می‌کرديم در اين مورد به توافق برسيم و من در پيام گذشته خود به اين مساله تاکيد کرده بودم و از نظر اطلاع رسانی ما اين مسايل را که از نظر ما جای سوال داشت، مطرح نکرديم و قصد داشتيم از اين مساله عبور کنيم چرا که گمان می‌کرديم اين طرح هفت ماده‌ای می‌تواند باعث پايان جنگ باشد و می‌توانستيم از کشور‌های عربی و مجامع بين‌المللی انتظار داشته باشيم که به آن عمل کنند. به هر حال بايد بگويم که دولت لبنان طرح ۷ ماده‌ای را ارايه داد. آمريکايی‌ها و فرانسوی‌ها طرح جديدی را ارايه دادند، البته طرحی که ما آن را قبول نداشتيم و بيشتر اهداف صهيونيست‌ها را تضمين می‌کرد، اما به هر حال ما بايد بگوييم که ما به اين بسنده می‌کنيم که اين مساله بايد مورد بررسی قرار گيرد، البته بند‌هايی که دولت لبنان اعلام کرده است و طرح آمريکايی‌ و فرانسوی هنوز جای سوال دارد، به هر حال در پاسخ به طرح ۷ ماده‌ای و طرحی که مورد اصلاح قرار گرفته است، بايد بگويم که آمريکا و فرانسه می‌خواستند فشار‌های لازم را برای تامين اهداف رژيم صهيونيستی در اين جنگ محقق سازند و طرح فرانسوی آمريکايی تا جايی که امکان داشت با بند‌های هفت گانه‌ی دولت لبنان منافات داشت. به هر حال بايد بگويم که با وجود تمام تلاش‌های ديپلماتيک و سياسی که به عمل آمده، به هر حال روشن خواهد شد که چه کسانی در کنار ملت لبنان قرار خواهند گرفت و چه کسانی از رژيم صهيونيستی حمايت می‌کنند. به هر حال از نظر سياسی اگر دولت لبنان اقدام کند و جلسه‌ای را برقرار کند و به صورت واحد و مشخص بيان کند که ارتش لبنان در جنوب لبنان حضور دارد و در جنوب رود ليتانی حضور دارد و در اين منطقه مستقر شده است، مشکل ما حل است گرچه بايد بگويم که ارتش لبنان در مناطق مرزی مستقر است و نيرو‌های رسمی ارتش لبنان در آنجا حضور دارند حتی نيرو‌های امنيتی و اطلاعاتی ارتش لبنان در آنجا هستند.

وی افزود: اگر دولت لبنان ۱۵ هزار نظامی را به منطقه اعزام کند، اين امر می‌تواند به لبنان بسيار خدمت کند و از اين طريق می‌توان به اصلاح طرح شورای امنيت کمک کرد و راه را برای حل سياسی بحران و تجاوز رژيم صهيونيستی به لبنان هموار کرد. اما با اين وجود و با وجود آمادگی دولت لبنان و وحدت رای حاصل در دولت تاکيد می‌کنم آمريکا هنوز به شرايط خود پايبند است و حاضر نيست به رای ملت و دولت لبنان توجه کند. آنها فرستاده‌ای را به بيروت اعزام کردند و قصد داشتند از اين طريق اهداف خود را محقق سازند. آنها عمليات خود را در جنوب لبنان گسترش دادند و می‌خواهند از اين طريق ملت لبنان را به پذيرش شرايط جديدی که از پيش هم مطرح بودند، وادار کنند. اما از نظر سياسی بايد اعلام کنم که آنها مساله‌ای را اعلام کردند که من بايد به اين مساله پاسخ دهم و توضيح کافی در اين باره ارايه دهم. در خصوص اعزام نيرو‌های لبنان به جنوب ما در ابتدا اعلام کرديم که حاضر نيستيم نيرو‌های ارتش در جنوب لبنان مستقر شودند البته مخالفت ما به اين علت نبود که خدای ناکرده اين نيرو‌ها لبنانی يا مردمی نيستند، بلکه ما به اين ارتش و فرماندهان آن ايمان داريم چرا که می‌دانيم اين ارتش و تمامی نيرو‌هايش از ملت لبنان هستند و به ملت خود وفادار هستند. زمانی که ما به اين مساله اعتراض می‌کرديم از ارتش بيم نداشتيم، چرا که ما به توان ارتش لبنان ايمان داريم. اما واقعيت اين است که ما برای ارتش لبنان می‌ترسيديم، ما می‌ترسيديم که اين ارتش در مرز‌های لبنان مستقر شود، چرا که بسيار واضح است اگر که يک ارتش منظم را در کنار مرز بين المللی قرار دهيم هر لحظه ممکن است اين ارتش مورد حمله قرار گيرد و اين ارتش به سرعت از هم بپاشد و امکان داشت اين ارتش ظرف چند روز شکست بخورد، اما مقاومت لبنان ثابت کرده است که در مقاومت خود در عيت شعب و بنت جبيل و عيترون و ديگر شهر‌ها و روستا‌های جنوب لبنان پايدار است و به اين علت اين مقاومت پايدار بوده که ارتش کلاسيکی در جنوب لبنان نيست. مقاومت لبنان پارتيزنی و چريکی است و آنها جای به خصوصی ندارند که بخواهند مورد هدف قرار گيرند. ما برای ارتش لبنان نگران بوديم. اکنون می‌گويم که ما با دولت لبنان موافقت کرده‌ايم تا نيرو‌های ارتش لبنان در مناطق مرزی مستقر شوند چرا که معتقديم استقرار ارتش در شرايط فعلی در مناطق مرزی می‌تواند مشکلات را تا حدودی حل کند، اگر عقب نشينی اسراييل حاصل شود. اما همه می‌دانيم از سال ۲۰۰۰ تاکنون رژيم صهيونيستی از تجاوزات خود به لبنان صرفه نظر نکرده و همواره به حملات خود ادامه می‌دهد.

سيد حسن نصرالله ادامه داد: به هر حال دولت لبنان تصميم گرفته است که ارتش لبنان با حضور در قسمت جنوبی از دولت و ملت لبنان حمايت کند. با اين توضيح ما اين طرح را قبول کرديم.همه می‌دانند که اگر ارتش و حضورش در جنوب لبنان باعث پايان درگيری‌ها و تجاوزات رژيم صهيونيستی عليه لبنان شود می‌تواند مورد قبول باشد چرا که حضور نيرو‌های ملی ما در جنوب لبنان با حضور نيرو‌های چند مليتی و شايد نيرو‌های متجاوزين در جنوب لبنان متفاوت است و اين می‌تواند به نفع دولت لبنان باشد و ما با اين مساله با وجود تمام مسايلی که دقايقی پيش عنوان کردم، موافقت کرديم. به هر حال اعزام نيرو‌های لبنانی به جنوب لبنان بهتر از حضور نيرو‌های چند مليتی در اين منطقه است و اين مساله در بند‌های ۷ گانه دولت لبنان مطرح شده است و نيرو‌های چند مليتی می‌توانند کمکی باشند برای ارتش لبنان در جنوب کشور. مساله ديگر اين است که پس از انتشار نيرو‌های ارتش لبنان در جنوب رودخانه‌ی ليتانی اين مساله برای ما بسيار حساس است که اکنون که ما با وجود توافق ملی که برای طرح دولت لبنان حاصل شده، امروزشاهد هستيم که آمريکايی‌ها کماکان در حال ايجاد اخلال در تمام مراحل حاصل برای بندها‌ی مختلف طر‌ح‌های هفت‌گانه‌ی دولت لبنان است و آمريکا همواره تلاش می‌کند تا شرايط اسراييل را بر لبنان تحميل کند و منافع اسراييل را به منافع ملت لبنان ترجيح می‌دهد. اينجا بار ديگر لازم می‌دانم ملت لبنان را به وحدت سياسی و ملی دعوت کنم و نبايد تحت فشار نيرو‌های بيگانه قرار گيرند و من دولت لبنان را به صبر سياسی بيشتر دعوت می‌کنم.

من آنها را به پايبندی و پايداری برای طرح‌های هفت گانه دعوت می‌کنم و بايد تمام اين بند‌ها مو به مو اجرا شود.

دبيرکل حزب‌الله لبنان در بخش ديگری از سخنانش درباره‌ی جنگ عنوان داشت: من در آخرين پيام تلويزيونی خود اعلام کردم که دشمن به خاطر شکست‌های مکرر خود که کماکان ادامه دارد، به بسياری از مراکز زير بنايی لبنان حمله خواهد کرد و مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهد و اين مساله برای شما محقق شده است که رژيم صهيونيستی حملات خود را بر اين اهدافی که اعلام کردم گسترش داده است و هم اکنون بايد بگويم اين مساله ثابت می‌کند که تمام خواسته‌های رژيم صهيونيستی دروغ بوده است، آنها می‌گويند که مراکز نظامی حزب الله را مورد حمله موشکی قرار داده‌اند اما آيا واقعا در منطقه الغازيه که تشييع کنندگان حضور داشتند واقعا موشک وجود داشت؟ آيا در مناطق مسکونی که بمباران شده است واقعا موشک وجود داشت؟ اين ها همه دروغ محض است. شما کودکان، زنان و افراد سالخورده را به شهادت می‌رسانيد و اين تنها راه نجات اين رژيم شکست خورده است و آنها نمی‌توانند با نيرو‌های مقاومت درگير شوند. آيا کشتار زنان و کودکان واقعا جنايت جنگی نيست؟ منازلی را که بمباران می‌کنيد هيچ يک از نيرو‌های حزب الله در آنجا وجود ندارند، آيا اينها جنايت جنگی نيست؟ آيا حمله به مراکز زيربنايی لبنان يک جنايت نيست؟ آيا اين اهداف شماست؟ آيا اينکه شما می‌آييد راه‌های رسيدن کمک‌های بشر دوستان را بمباران می‌کنيد، اين جنايت نيست؟ چرا مقامات بين‌المللی می‌خواهند شرايط رژيم صهيونيستی را بپذيرد؟ بسيار مايه تاسف است که مجامع بين‌المللی و شورای امنيت هيچ محکوميتی را برای رژيم صهيونيستی در نظر نمی‌گيرد و جناياتی که رژيم صهيونيستی در جنوب لبنان مرتکب می‌شود، محکوم نمی‌کند؟

وی افزود: آيا واقعا به اسارت گرفته شدن دو نظامی صهيونيستی محکوميت جامعه بين المللی را می‌طلبيد اما اقدامات رژيم صهيونيستی در حمله به مناطق مسکونی نبايد محکوم شود؟ آيا اين مساله باعث شگفتی نيست؟ واقعا ما بايد اين انتظارات را از شورای امنيت نيز می‌داشتيم. شورای امنيت اعضايش و نيرو‌هايش در جنوب لبنان کشته شدند اما هيچ واکنشی نشان نداد. در قانا نيز اقداماتی انجام گرفت اما شورای امنيت تا زمانی که وتوی آمريکا وجود دارد، نمی‌تواند فعاليت کند. ما بايد بدانيم که آيا ما با رژيم صهيونيستی که ذاتا يک رژيم جنايت‌کار است، می‌توانيم با صلح زندگی کنيم؟ بايد بدانيم که شورای امنيت هيچ توانی برای حمايت از لبنان ندارد و تمام تلاش‌هايی که انجام می‌شود همه تلاش‌هايی برای حمايت از رژيم صهيونيستی است.

دبيرکل حزب‌الله تاکيد کرد: واقعيت ديگر اين است که ما کماکان قدرتمند، جبهه را در دست داريم و اين موفقيت بسياری برای مقاومت لبنان و شکست بسيار بزرگ برای دشمن است. ما کماکان در حال نبرد هستيم و به مقاومت خود ادامه می‌دهيم و تا زمانی که موشکی به وجود دارد و تا زمانی که بمبی داريم ادامه می‌دهيم. در نقاط ديگر مرزی نيز اين جنگ ادامه دارد و برادران و عزيزان شما در مقاومت در حال جهاد، تلاش و دليری هستند و اين در تاريخ نمونه ندارد.

نصرالله تصريح کرد: نيرو‌های رژيم صهيونيستی می‌توانند شبانه وارد برخی دره‌های لبنان شوند اما مقاومت می‌تواند آنها را سرکوب کند و حتی اين رژيم اعتراف کرده است که واقعا با مقاومت بسيار شديدی روبرو شده است. بيش از شصت دستگاه تانک مرکاوا و ده‌ها بولدوزر اين رژيم منهدم شده و ده‌ها نفربر نيز از سوی حزب الله به طور کامل منهدم شده است و بيش از صد نظامی صهيونيست کشته شده‌اند و چهار صد تن ديگر نيز زخمی شده‌اند و ده‌ها تن از آنها نيز در شرايط وخيمی به سر می‌برند و خود رژيم صهيونيستی به آن اعتراف می‌کند و حملات عليه رژيم صهيونيستی مثل روز اول ادامه دارد.

وی افزود: ما تمام اطلاعات را اعلام می‌کنيم اما رژيم صهيونيستی در حال سانسور خبری است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آنها نمی گويند که ۳۵۰۰ موشک حزب الله در نقاط مختلف اسراييل سقوط کرده است. تمام موشک‌های ما به اهدافی که از پيش تعيين شده، اصابت می‌کند. امروز رژيم صهيونيستی تصميم گرفته است که حملات زمينی خود را افزايش دهد و اين تصميم همزمان شده است با سفر فرستاده آمريکا به منطقه. آيا اين برای وارد آوردن فشار بر لبنان نيست که شرايط فرستاده آمريکا را بپذيرد؟ چرا از جزئيات هدف فرستاده آمريکا سخن نمی گويند؟ آيا آنها می‌خواهند تا مرز رودخانه ليتانی پيش آيند؟ به هر حال بايد بگويم که رژيم صهيونيستی نتوانسته است به نوار مرزی نيز دسترسی پيدا کند.

سيد حسن نصرالله در انتها تاکيد کرد: ما تلاش خواهيم کرد که جنوب لبنان را به گورستان نظاميان اين رژيم تبديل کنيم و بايد متوجه باشند که نيرو‌های مقاومت در هر دره و هر کوه منتظر دشمن هستند. ما خواستار آنيم که جنگ به پايان برسد اما اگر قرار است کسی از موضعش کوتاه بيايد، آن ما نيستيم. در پايان می‌خواهم به اين مساله اشاره کنم که اين دشمن است که تاکنون شکست خورده و امروز فرمانده‌ی جبهه‌های شمال رژيم صهيونيستی از کار برکنار شد. اينها نشان می‌دهد که نظاميان صهيونيست در برنامه ريزی‌های خود دچار شکست شده‌اند. من لبنان و ملت لبنان را به صبر دعوت می‌کنم.

من آواره‌گان را به صبر دعوت می‌کنم. من ميزبانان اين آوارگان را به صبر دعوت می‌کنم زيرا که شما حاضر نشديد ذلت را بپذيريد. به ساکنان حيفا نيز پيامی دارم من اعلام می کنم برای کشته‌های شما بسيار متاسفم و به شما اعلام می‌کنم از حيفا خارج شويد و به تمام نيروهای مقاومت پيام امام علی (ع) را می‌گويم، به مقاومت خود ادامه دهيد و بدانيد که کوه به سجده در می‌آيد و پيروزی از آن شماست.

دنبالک: http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31253

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيد حسن نصرالله: دولت لبنان را به صبر سياسی بيشتر دعوت می‌کنم، با حضور ارتش لبنان در جنوب موافقيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016