چهارشنبه 17 خرداد 1385

گزارش نهاد حقوق بشر اروپا: دولت‌های اروپايی در نقل و انتقال مخفيانه‌ مظنونان تروريسم با آمريکا ساخت و پاخت کرده‌اند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


مجمع پارلمانی شورای اروپا به عنوان يکی از نهادهای ديده‌بان حقوق بشر اروپا در گزارش خود آورده است، انگليس، لهستان و رومانی جزو ۱۴ کشور اروپايی بودند که در امر ايجاد زندان‌های سری سازمان سيا و نقل و انتقال مظنونان تروريستی به نحوی با اين سازمان جاسوسی ساخت و پاخت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری رويتر، مجمع پارلمانی شورای اروپا در اين گزارش افزوده است که کشورهای اروپايی در عمليات‌های سازمان جاسوسی آمريکا ( CIA) نقشی "فعال و انفعالی" ايفا کرده‌اند و صرفا قربانيان ندانسته‌ی اين برنامه‌ها به شمار نمی‌آيند.

ديک مارتی، بازرس شورای اروپا در سوييس در اين گزارش اظهار داشت: اگرچه ما هنوز با دسترسی به عمق حقايق ماجرا فاصله داريم اما هنوز مشخص نيست که مقامات کشورهای اروپايی در اين فعاليت‌های غير قانونی با سيا همکاری فعال داشته‌اند يا خير. ساير کشورها از روی آگاهی اين فعاليت‌ها را ناديده گرفتند يا اصلا نمی‌خواستند در جريان آن قرار بگيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين گزارش به نام ۱۴ کشور اروپايی که عملا در نقل و انتقال مظنونان ترويرستی به کشور ثالث جهت استنطاق از آنان دست داشته‌اند، اشاره شده است.

طبق اين گزارش مارتی شبکه‌ی عنکبوتی پروازهای آمريکا که برفراز مناطق مختلف اروپا صورت گرفته بر پايه‌ی رويکردهای حقوقی که نقض صريح موازين حقوق بشراند، تشکيل شده است.

Copyright: gooya.com 2016