جمعه 4 دی 1383

تحليل گران مسايل سياسي: بن لادن در تلاش است تغيير ماهيت دهد، ايلنا


تهران- خبرگزاري كار ايران

بن لادن در تلاش است از مبارزات نظامي دست برداشته و وارد جبهه سياست شود.

به گزارش سرويس بين‌‏الملل ايلنا، بسياري از تحليلگران مسايل سياسي در خاورميانه، پس از مشاهده فيلم اخير "اسامه بن لادن"، رهبر شبكه تروريستي القاعده، به‌‏اين نتيجه رسيده‌‏اند كه وي در تلاش است از يك تروريست به يك رهبر سياسي تغيير ماهيت بدهد.
به گزارش خبرگزاري آسوشتيدپرس، برخي كارشناسان نهضت‌‏هاي اسلامي معتقدند: بسياري از گروه‌‏هاي بنيادگرا يا تندروي مسلمان پس از آن‌‏كه مبارزات مسلحانه‌‏اشان به جايي نرسيد. تبديل به جنبش‌‏هاي سياسي شده‌‏اند.
آنان معتقدند: آتش بسي كه "بن لادن" در آوريل گذشته به اروپائيان در قبال عقب نشيني آنان از عراق وعده داده بود، يك پيغام سياسي كه با جبهه گيري‌‏هاي پيشين وي تفاوتي فاحش داشت، بوده‌‏است.
برخي ديگر از كارشناسان معتقدند: "بن لادن" ممكن است بخواهد القاعده را تبديل به سازماني كند كه مانند شبه نظاميان فلسطيني يا ايرلند شمالي، هم در زمينه نظامي و هم در زمينه سياسي، فعاليت داشته باشد.
"بن لادن" در آخرين پيام خود كه در تاريخ 16 دسامبر 2004، 26 آذر 83، منتشر شد، پس از سال‌‏ها طرفداران خود را در عربستان سعودي، دعوت به تخريب تاسيسات نفتي عربستان كرده تا از اين طريق هم به غرب آسيب وارد كرده و هم به خانواده سلطنتي عربستان زيان مالي برساند. اين پيام وي بيشتر شبيه مواضع شورشيان بود تا تروريست‌‏ها.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

درحالي‌‏كه برخي تحليل‌‏گران معتقدند، سركوب شبكه القاعده توسط نيروهاي آمريكايي، اين شبكه را تضعيف و مجبور به تغيير ماهيت كرده، برخي ديگر معتقدند، اين تغيير موضع "بن لادن" موقتي و حساب شده است.
تغيير موضع اصلي "بن لادن" در سال 1990 يعني زماني كه وي به تصميم دولت عربستان براي اجازه به آمريكا جهت استفاده از خاك عربستان در جريان جنگ خليج فارس اعتراض كرد، صورت گرفت.
از نظر برخي ديگر از كارشناسان، هدف اصلي "بن لادن"، تشكيل حكومت اسلامي است و تنها ابزاري كه وي براي رسيدن به اين هدف در اختيار دارد جهاد است. بنابراين وي نمي‌‏تواند دست از مبارزات مسلحانه برداشته و تنها خود را محدود به جبهه سياسي كند.
با اين همه به نظر نمي‌‏رسد، وي طرفداران چنداني در ميان مسلمانان داشته باشد؛ چراكه اقدامات وي چيزي جز فقر و وحشت براي مسلمانان به همراه نخواهد داشت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15981

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل گران مسايل سياسي: بن لادن در تلاش است تغيير ماهيت دهد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016