جمعه 13 شهریور 1383

پايان خونبارگروگان گيري، آيا گروگان گيري روشي عقلاني براي پيشبرد مطالبات است؟ آيا با هر روش مي‌توان به بحران‌ پايان داد؟ ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس بين الملل
در آبان سال 1381 (اكتبر 2002) افراد مسلح كه جدايي‌طلبان چچني خوانده شدند‌، صدها تن از حاضران در سالن تاتر مسكو را به گروگان گرفتند كه سرانجام با حمله‌ي نيروهاي ويژه‌ي روسيه و كشته و زخمي شدن ده‌ها تن، اين گروگانگيري پايان يافت.
در آن رويداد نيروهاي روسي به سالن تئاتر مسكو هجوم بردند و اكثر گروگان‌گيران را كه در مدت سه روز 700 تن را به گروگان گرفته بودند، كشتند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آن حادثه 129 تن كه اكثر آنها به دليل استنشاق گازي سمي كه بنا بر اظهاراتي گاز سارين خوانده شد، به همراه 36 تن از گروگان‌گيران كشته شدند.
پزشكان روسي اعلام كردند، تنها دو تن از گروگان‌ها بر اثر شليك گلوله كشته شده‌اند و باقي كشته شدگان كساني هستند كه بر اثر استنشاق گاز به كار رفته جان خود را از دست داده‌اند.
هم‌چنين به دليل استنشاق گاز مذكور علاوه بر كشته شدگان، 646 نفر نيز در بيمارستان بستري شدند.
اكنون با گذشت حدود دو سال از اين حادثه‌، روسيه با بحران گروگان‌گيري ديگري مواجه شد كه امروز (جمعه) و پس از سه روز، سرانجام با مداخله‌ي نيروهاي ويژه‌ي روسيه و كشته و زخمي شدن 310 تن، خاتمه يافت.
گروگان‌گيران كه تعداد آنها 17 تا 40 تن عنوان شده است، روز چهارشنبه‌ي گذشته در اولين روز سال تحصيلي جديد در روسيه با حمله به يك مدرسه در اوستياي شمالي، نزديك به 400 تن از دانش‌آموزان و اولياي آنها را در اين مدرسه به گروگان گرفتند.
آنچه در اين حادثه‌ي گروگان‌گيري نيز همانند گروگان‌گيري پيش قابل توجه است، حمله‌ي نيروهاي روسيه با هر وسيله‌ي ممكن براي حل بحران است كه با كشتار وسيع غير نظاميان همراه مي باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به راستي زمينه ها و ريشه هاي اصلي كه منجر به گروگان گيري و حوادث خون بار مشابه در روسيه شده است چيست؟ آيا سياست هاي دولت روسيه در گسترش خشونت در اين كشور نقشي نداشته است ؟ آيا روش گروگان گيري آن هم گروگان گيري كودكان و زنان روشي قابل دفاع و منطقي براي پيشبرد مطالبات و اعلام اعتراض سياسي است ؟ آيا روش اتخاذ شده از سوي دولت روسيه براي خاتمه دادن به گروگان گيري ها كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدات كثيري از غير نظاميان مي شود ، روشي عقلاني و منطبق با حقوق انساني است؟

Copyright: gooya.com 2016