شنبه 7 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زورگیری در سال جاری 46 درصد افزایش داشته است، خبرآنلاین

سرهنگ فریدون خالقی‌فرد معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی معتقد است که سرقت کیف قاپی نسبت به گذشته رشد فراوانی داشته است که این جرم در میان زنان بیشتر مشاهده می شود. وی می گوید که مطمئنا شب عید هم کیف قاپی بیشتر می شود به همین دلیل اکیپ های موتورسواران مسلح برای تامین امنیت مناطق تجاری پایتخت، وارد عمل می شوند تا با استفاده از قدرت تحرک بالاجلوی موتورسوارانی که گفته می شود بیش از 90 درصد کیفربایی را در شهرها انجام می دهند، بگیرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی چه جرایمی را مورد بررسی قرار می‌دهد؟

این معاونت 14 نوع سرقت را بررسی و پیگیری می‌کند که عبارتند از: سرقت خودرو، سرقت موتوسیکلت، سرقت به عنف، سرقت لوازم داخل خودرو، سرقت اماکن، سرقت مغازه، سرقت منازل، سرقت بانک، سرقت محموله، سرقت عتیقه، سرقت احشام و کیف‌قاپی که پیشگیری و مبارزه با این جرایم در پلیس آگاهی سیاستگذاری و مقابله می‌شود.

آیا آمار وقوع کشف و سرقت در کشور افزایش داشته است؟

آمار نشان می‌دهد زورگیری و سرقت به وسیله سلاح سرد نسبت به گذشته افزایش یافته است. میزان وقوع زورگیری در کشور در سال جاری 46 درصد افزایش را نشان می‌دهد که البته کشف این جرایم 77 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داشته است. بررسی ها نشان می‌دهد که اغلب حاملان سلاح سرد را جوانان تشکیل می دهند و میانگین سنی آنها کمتر از 18 سال است.همچنین کیف قاپی هم رشد فراوانی داشته است که این جرم در میان زنان بیشتر مشاهده می شود.

چه طرح‌هایی را برای کاهش سرقت انجام داده‌اید؟

با سازمان‌ها و نهادهای دیگر مشارکت و تعامل خوبی برقرار کرده‌ایم تا در پیشگیری از سرقت همکاری لازم را داشته باشند. از چندی پیش نیز با پلیس‌های پیشگیری و امنیت عمومی جلسه‌های متعددی را در زمینه‌های شناسایی زمینه‌های ارتکاب سرقت داشته‌ایم تا بتوانیم مبارزه‌یی جدی با مقوله سرقت و سارقان انجام دهیم.برای شب عید هم که کیف قاپی بیشتر می شود اکیپ های موتورسواران مسلح برای تامین امنیت مناطق تجاری پایتخت، وارد عمل می شوند تا با استفاده از قدرت تحرک بالا در مقابل موتورسوارانی که گفته می شود بیش از 90 درصد کیف ربایی را در شهرها انجام می دهند، بگیرد.

نقش خانواده‌ها، نهادها و سازمان‌ها در پیشگیری از سرقت چیست؟

اگر ما جامعه را به صورت یک خط فرضی در نظر بگیریم و ابتدای خط را خانواده و انتهای خط را قواهای بازدارنده مانند پلیس و قوه قضاییه، یک فضا میان خانواده و قوای بازدارنده موجود است که مربوط به قانون‌گریزان است. سازمان‌ها و نهادهای دیگر اعم از آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان ملی جوانان و... می‌توانند به عنوان متولی و کنترل‌کننده این فضا باشند. اگر بتوانیم با یک‌سری اقدام‌ها این حد وسط را کوچکتر کنیم، موقعیت نسبی به دست آورده‌ایم وگرنه شکست خورده محسوب می‌شویم. انتظار داریم که خانواده‌ها فعالیت‌شان را برای تربیت فرزندان خود دو چندان کنند و توجه ویژه‌یی به خواسته‌های فرزندان‌شان داشته باشند. متاسفانه الگوپذیری از فرهنگ غرب همانند تجمل‌گرایی، دین‌گریزی و عدم توجه به فرزندان باعث شده که نوجوانان خواسته یا ناخواسته به دلیل عدم دریافت محبت از سوی والدین به سوی مسیر خلاف کشانده شوند.

هنگامی که نقش والدین در خانواده کمرنگ می‌شود، فرزندان به ناچار به دنبال یک پناهگاه عاطفی می‌گردند و به سمت گروه همسالانی می‌روند که اگر جوان یا نوجوان همسال، فردی ناپخته و خام باشد بازخورد نامطلوبی ایجاد می‌شود.

چه عواملی باعث به وجود آمدن بستر وقوع جرم در جامعه می‌شود؟‌

سارقانی هستند که به صورت حرفه‌یی مشغول فعالیت‌اندکه در این زمینه پلیس ابزار کار برخورد و مقابله با آنها را دارد ولی زمینه‌هایی در اجتماع‌ وجود دارند که جوان‌های سالم و پاک ما را ترغیب به انجام اعمال مجرمانه می‌کنند که عبارتند از: ضعف در احکام بازدارنده، عدم نظارت بر فعالیت‌های افراد قانون‌گریز، عدم همکاری سازمان‌ها و نهادها برای ارتقای امنیت جامعه،‌ عدم توجه کافی خانواده‌ها به فرزندان خود و ... که با وجود چنین خلاهایی بستر مناسبی برای به دام افتادن جوانان ما در مسیر قانون‌گریزی به وجود می‌آید.

معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی در سال جاری چه اقدام‌ها‌یی را برای پیشگیری از سرقت به ویژه کیف قاپی انجام داده است تا امنیت ایجاد شود؟‌

در کشور ما تمام سازمان‌ها و نهادها دارای انرژی‌ها و ظرفیت‌های نهفته‌یی هستند که می‌توانند کارآیی بسیار خوبی در زمینه ارتقای امنیت اجتماعی داشته باشند ولی متاسفانه این ظرفیت‌ها در موازات یکدیگر مشغول به فعالیت هستند یا اینکه به این انرژی‌ها کم‌توجهی می‌شود. اگر این سازمان‌ها بتوانند این انرژی‌ها را شناسایی کنند این عوامل به فرهنگ‌سازی ختم می‌شود. پلیس آگاهی نیز سعی بر آن دارد که در تعامل با دیگر دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی زمینه‌های تقویت امنیت اجتماعی را فراهم کند که دراین باره تلاش بسیاری نیز داشته است. هم اکنون نیز پلیس آ‌گاهی با شناسایی زمینه‌های مساعد ارتکاب سرقت از قبیل شناسایی مالخران و زمینه‌های کم‌توجهی مردم، سازمان‌ها و نهادها به توصیه‌های پلیسی سعی در فرهنگ‌سازی دارد .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016