شنبه 7 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بلیت مترو سرگردان میان 150 و 975 تومان، خبرآنلاین

مصوبه عادی شورای شهر تهران برای قیمت بلیت سال آینده مترو، هنوز هم واکنش های تند دولت را در پی دارد .از وزیر کشور تا دبیر شورای عالی ترافیک، می گویند بلیت مترو آنقدری که شورای شهر تهران مصوب کرده هم گران نمی شود.
--------------

امید کریمی - خبرآنلاین

مصوبه عادی شورای شهر تهران برای قیمت بلیت سال آینده مترو، هنوز هم واکنش های تند دولت را در پی دارد و عملا به یک جدال رسانه ای تازه بدل شده است. تا حدی که در پاسخ به مصوبه شورای شهر، از وزیر کشور تا دبیر شورای عالی ترافیک، می گویند بلیت مترو آنقدری که شورای شهر تهران مصوب کرده هم گران نمی شود. این درحالی است که شورای شهر با اما و اگرهای فراوان بلیت 975 تومانی را برای بلیت مترو اعلام کرد. با این حال مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک دراین باره گفته است: «در سال 90 افزایش غیر متعارفی در نرخ کرایه مترو نداریم و رقم 975 تومان درباره نرخ بلیت مترو کذب است. نرخ بلیت تک‌سفره (با کارت اعتباری) در سال آینده حدود 150 تومان می‌شود. عدد 975 تومان برای ما نیز جای سؤال دارد. هر ساله برای تعیین هزینه جابجایی مسافر جلساتی برگزار می‌شود و در نهایت عددی مورد توافق قرار می‌گیرد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گفته او برای سال 89، توافق شده بود که مبلغ 370 تومان هزینه تمام شده بلیت مترو باشد که سهم دولت، شهرداری و مردم هرکدام یک سوم باشد، اما در نهایت، 400 تا 500 تومان مصوب شد: «هنگامی که با مسئولان مترو درباره نرخ 975 تومان بلیت مترو صحبت کردیم، آنها نیز از این رقم مطلع نبودند و شهرداری تهران نیز این رقم را تأیید نکرده است. همه ساله براساس تورم نرخ بلیت مترو رشد دارد و برای سال آینده نیز این نرخ حدود 10 تا 12 درصد است.»

به عقیده شفیعی مبلغ 975 تومان که از سوی شورای شهر برای نرخ بلیت تک‌سفره اعلام شده 3 برابر رشد داشته است و منطقی نیست.»

از سوی دیگر وزیر کشور هم در واکنش به افزایش قیمت بلیت مترو در صورت حذف یارانه از سوی دولت گفته است: «مردم نگران افزایش قیمت بلیت‌های مترو نباشند، یارانه بلیت مترو سال آینده افزایش می‌یابد و میزان افزایش آن بستگی به بودجه سال آینده دارد و جای نگرانی برای شهروندان نیست، چراکه بر اساس قیمت‌های مشخص شده، دولت یارانه بلیط مترو را پرداخت می کند. یارانه بلیت مترو طبق قانون مشخص شده که بخشی از آن پرداخت شده است و بقیه آن را نیز طبق بودجه تعیین شده، پرداخت می شود.»

در همین رابطه، دبیر شورای عالی ترافیک می گوید: «دولت از ابتدای سال جاری بیش از 16 میلیارد تومان یارانه برای بلیت مترو پرداخت کرده است. همچنین 9 میلیارد تومان به صورت جداگانه یارانه بلیت اتوبوس پرداخت کرده است. تا قبل از پایان سال جاری نیز عدد قابل توجهی یارانه به مترو تعلق می گیرد. در بودجه سال آینده افزایش قابل توجهی در یارانه بلیت مترو و اتوبوس و همچنین توسعه‌ مترو دیده شده است.»

با این حال جدال رسانه ای حتی به خواسته های مختلفی هم رسیده است. مثلا مرتضی تمدن، استاندار تهران در این باره گفته است: « ممکن است به طور استثنا افرادی در شورای شهر تهران باشند که با این روند موافق باشند اما اکثریت اعضای شورای شهر راضی نیستندکه عده ای انگشت شمار در مجموعه مترو افکار و اذهان عمومی مردم را دچار تشویش و برای آنان نگرانی ایجاد کنند. شورای شهر تهران باید از ظرفیت قانونی خود استفاده و مسئولان مترو را به خاطر مسایلی که اخیرا مرتکب شده اند، بازخواست کنند.» این واکنش ناگهانی تمدن در حالی است که مصطفی محمدنجار، وزیر کشور گفته دولت سهم یارانه بلیت را پرداخت می کند و نیازی نیست بلیت مترو، چهار برابر شود.

بگومگوهای دولت و شهرداری البته ضلع سومی هم دارد؛ مجلس. آخر هفته گذشته مجلس در مصوبه ای دو فوریتی، دولت را برای دومین سال پیاپی موظف کرد از صندوق ذخیره ارزی دو میلیاد دلار برای توسعه خطوط مترو به شهرداری ها کمک کند. مصوبه ای که البته اجرا نشده از قانون بودجه امسال است و به سال 90 می رود.

با تمام اینها به نظر می رسد مصوبه شورای شهر تهران، هرچند به عنوان قانونی لازم الاجرا برای شهرداری است، اما هدفی دیگر داشته است؛ مجاب کردن دولت به پرداخت یارانه بلیت و کمک به مترو. چندی پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران تلویحا به خبرآنلاین گفت که مطمئن ترین راه برای گرفتن حق مترو از دولت، همین بحث های رسانه ای است. گویا این بحث ها اکنون به نتیجه رسیده است و دولت با وجود گران شدن هزینه برق، قول داده است یارانه ای به مترو بدهد که بلیت مترو بیش از اندازه گران نشود. هرچند که این جنجال رسانه ای، ممکن است بحث قدیمی را وسط بکشد؛ واگذاری مدیریت مترو به دولت. موضوع مورد علاقه شخص رییس جمهور و مدیران وزارت کشور.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016