سه شنبه 19 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بخش طنز جشنواره شعر فجر راه‌اندازي شد، ایلنا

محمدعلي رمضاني‌فراني با بيان اينكه شعر و حكمت از ديرباز با يكديگر نسبت داشته‌اند، گفت: جشنواره بين‌المللي شعر فجر مي‌تواند به تعميق مباني فلسفي در شعر منجر شود.

محمدعلي رمضاني‌فراني به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: حفاظت و حمايت از ارزش‌هاي شعر فارسي و جهت‌دهي و تشويق از شاعراني كه در جهت بسط مفاهيم انساني و اسلامي مي‌كوشند، يكي از عمده‌ترين وظايف نظام اسلامي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي جشنواره‌هاي ادبي را يكي از قالب‌هاي رايج براي حمايت از شاعران دانست و يادآور شد: خصلت ذاتي اين قبيل جشنواره‌ها اين است كه علاوه بر شفاف‌سازي اهداف، از كوشش‌هاي ادبي شاعران نيز تقدير و تجليل به عمل مي‌آيد.
وي اضافه كرد: از ديگر فوايد جشنواره‌ها تبادل تجربيات، اطلاعات و دانش ميان شاعران صاحب‌نام و نو قلمان است كه از اين طريق اخلاق حرفه‌اي نسل پيشين نيز به شيوه‌اي موثر به نسل جوان منتقل مي‌شود.

وي با تاكيد بر اهميت شيوه‌هاي اجرايي جشنواره ها متذكر شد: گاهي برخي جشنواره‌ها بي‌آنكه عمقي داشته باشند، صرفا به اجراي يك همايش معمول بسنده مي‌كنند؛ اما زماني كه مديريت به افراد مجرب و صاحب دانش سپرده مي‌شود، تحول چشم‌گيري در عرصه فرهنگي رخ مي‌دهد.

وي با اشاره به وجود عناصر ديني و مذهبي فراوان در پيشينه شعر فارسي ابراز اميدواري كرد كه جشنواره شعر فجر بتواند آن مسير پويا را در شعر امروز دنبال كند.

وي ادامه داد: بسياري از شاعران صاحب سبك و مشاهير ادبي ما از حكما و فلاسفه بزرگ دوران خود بوده‌اند و اين ارتباط ميان حكمت و شعر موجب غناي فرهنگ ايراني شده است.

*بخش ويژه طنز در جشنواره بين‌المللي شعر فجر راه‌اندازي شود
اكبر اكسير با بيان اينكه تقسيم‌بندي‌هاي كلي در حيطه ادبيات امروز، شاعران طنزپرداز را پوشش نمي‌دهد گفت: بهتر است در جشنواره بين‌المللي شعر فجر بخش ويژه طنز راه‌اندازي مي‌شود.

اكبر اكسير -شاعر طنزپرداز- گفت: هر چند جشنواره‌هاي ادبي و هنري در كشور ما به صورت كامل موجوديت خود را تثبيت نكرده‌اند؛ اما همين كه به نام شعر و هنر اين سرزمين فراخواني داده شده و آثاري جمع‌آوري و بررسي مي‌شوند؛ مغتنم است.

وي با اشاره به عمر كوتاه جشنواره شعر فجر يادآور شد: اين جشنواره با استفاده از تجربيات سال‌هاي قبل مي‌تواند در كشف و شكوفايي استعدادها بيش از پيش موثر باشد.

وي با تاكيد بر اينكه چنانچه جشنواره‌ها دبيرخانه دائمي داشته باشند، مي‌توانند به عنوان يك نهاد بررسي وضعيت فرهنگي موثر باشند، گفت: نبود يك برنامه‌ريزي دقيق در انتخاب داوران و ديده نشدن شاعران متفاوت‌نويس، مي‌تواند از تاثير واقعي جشنواره‌ها بكاهد.

وي خواستار توجه ويژه جشنواره شعر فجر به بخش طنز شد و بيان كرد: همچنان كه طنز در قلمرو سينما به رسميت شناخته شد و حضور آن در فيلم‌ها به ويژه در مسائل جنگ و انقلاب جايگاه خاصي پيدا كرد، شعر طنز نيز بايد مورد توجه باشد.

وي اضافه كرد: در حال حاضر يك شخصيت براي شعر طنز ايران و نيز ساير هنرها لازم است تا همچون سينما بتواند خط شكن عرصه‌هاي هنري باشد.
اكسير در پايان خاطرنشان كرد: جشنواره شعر فجر اين قابليت را دارد كه بتواند با تمايز بخشيدن به طنز از ساير مقوله‌ها نظير هجو و فكاهه، به مفهوم مطلق طنز بپردازد و در بالندگي آن موثر باشد.

* جشنواره استاني شعر فجر در خراسان جنوبي آغاز به كار مي‌كند
بخش استاني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر امروز دوشنبه 18 بهمن ماه در شهرستان بيرجند استان خراسان جنوبي آغاز به كار مي‌كند.

در اين مراسم كه با حضور استاندار خراسان جنوبي و امام جمعه شهرستان بيرجند برگزار مي‌شود، 20 تن از شاعران استاني به شعرخواني مي‌پردازند.
كامران شرفشاهي از شاعران برجسته كشوري نيز با حضور در اين مراسم به ايراد سخنراني و شعرخواني خواهد پرداخت.

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر هفتم اسفند در تالار شريعت‌زاده كتابخانه ملي برگزار مي‌شود.

* حضور 41 درصدي بانوان شاعر در پنجمين جشنواره شعر فجر

در پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر 429 بانوي شاعر در كنار 629 شاعر مرد به رقابت با يكديگر مي‌پردازند.

محمودرضا اكرامي‌فر -دبير علمي پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر- گفت: حضور بانوان شاعر در عرصه شعر امروز ايران انكار نشدني است و بخشي از ارزشمندترين گنجينه‌هاي شعر معاصر به سروده‌هاي شاعران توانمند زن اختصاص دارد.

وي ميزان استقبال از پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر را بسيار خوب توصيف كرد و يادآور شد: در اين دوره تعداد 429 شاعر زن در كنار 629 شاعر مرد در تمامي بخش‌هاي چهارگانه جشنواره اعم از شعر كلاسيك ، نو، كودك و نوجوان و ترانه و سرود به رقابت با يكديگر پرداخته‌اند.

دبیر علمی پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از داوری بیش از 40 هزار اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره از يك هزار و 300 شاعر در این دوره از جشنواره خبر داده است.

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره شعر فجر روز 7 اسفند در محل تالار شريعت زاده كتابخانه ملي برگزار مي شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016