شنبه 18 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حافظ موسوی به دليل سانسور از چاپ دو دفتر شعرش منصرف شد، ايلنا

موسوی از چاپ شعرهای جمهوری و عکس‌های فوری منصرف شد چون اولی برای چاپ مجدد بايد بيش از يک سوم آن حذف شود و دومی هم با حذف ۳۰ صفحه و ۱۰ شعر مواجه شده است. شاعر می‌گويد: بسيار مايوس شده‌ام و فعلا از چاپ کتاب‌هايم منصرف شده‌ام.


ايلنا: حافظ موسوی، شاعر و منتقد ادبيات، از چاپ شعرهای جمهوری و عکس‌های فوری منصرف شد.
وی در پاسخ به پرسشی که از علت اين انصراف پرسيد، گفت: شعرهای جمهوری؛ مجموعه شعری بود که در سال ۱۳۸۰ در نشر ثالث منتشر شده بود. چند ماه پيش تصميم گرفتم اين مجموعه شعر را به چاپ مجدد برسانم. از قرار، کتاب، می‌بايست برای تجديدچاپ؛ دوباره کتاب بررسی شود. پس از مدتی نظر بررسان ارشاد ابلاغ شد. متاسفانه، در آن اصلاحيه، بيش از يک سوم کتاب، مشمول حذف و اصلاح شده بود. بنابراين، ترجيح دادم فعلا از انتشار کتاب خودداری کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




موسوی درخصوص کتاب ديگرش که برای اخذ مجوز ارسال کرده بود، گفت: نام اين دفتر شعر عکس‌های فوری بود. کتابی در ۹۵ صفحه که ۳۰ صفحه از آن در اصلاحيه‌ی وزارت ارشاد مشمول حذف دانسته شد. ۱۰ شعر را حذف کرده‌اند و نيز اصلاحاتی را ابلاغ کرده‌اند که با انجام آن‌ها اساسا شعر مربوط به آن‌ها به درد چاپ نمی‌خورد. به نظر می‌رسد بررس اين کتاب بسيار خصمانه به قضيه نگاه کرده است، چراکه بسياری از مواردی که حذف و اصلاح شده؛ به راحتی قابل انتشار بود.
موسوی افزود: ما، حاصل عمرمان همين چند شعر است. با سانسور هم در اين خصوص هميشه درگير بوده‌ايم. اما آن‌چه که اخيرا در حوزه‌ی سانسور کتاب اتفاق می‌افتد به تعطيل کردن کار شاعری منجر خواهد شد. شما خوب که نگاه کنيد می‌بينيد اغلب نويسندگان ما همين گرفتاری را دارند.
موسوی تاکيد کرد: حتی با منطق وزارت ارشاد درمورد مميزی کتاب‌ها هم نمی‌شود اين وضعيت را تحليل کرد. اين مقدار فشار به نويسنده و نشر بازتاب منفی خواهد داشت. من شخصا، بسيار مايوس شده‌ام. در نتيجه فعلا از چاپ کتاب‌هايم منصرف شده‌ام.
موسوی در پاسخ به اين پرسش که آيا کتاب عکس‌های فوری پس از اعمال اصلاحات قابل چاپ خواهد بود، گفت: در هر مجموعه شعرم سعی کرده‌ام فضايی کلی داشته باشم، با اعمال اصلاحات اين کتاب، آن فضای کلی دفتر، از دست می‌رود.
اين درحالی است که اخيرا وبلاگ شخصی اين شاعر هم فيلتر شده است. درج مطالب مجرمانه، پيامی است که در يک فرمت ثابت، پس از فيلترينگ، ارسال می‌شود. موسوی در اين خصوص گفت: اين وبلاگ به مدت يک سال، به روز نشده بود و فيلتر شدن آن برايم بسيار عجيب بود.
شاعر خرده‌ريز خاطره‌ها، ادامه داد: اخيرا، به نظر می‌رسد ارشاد، تمصميم رفته است کمی جدی‌تر به اين مقوله نگاه کند. چراکه برخی کتاب‌هايی را که منع انتشار شده‌اند به بررسی مجدد سپرده‌اند و درعين حال، قول‌هايی مبنی بر پی‌گيری کتاب‌هايی داده‌اند که مدت زمان زيادی است در آن وزارتخانه، منتظر مجوز مانده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016