دوشنبه 27 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شمقدری، معاون سينمايی ارشاد: مشکلی در ادامه فعاليت محمدرضا گلزار وجود ندارد، فارس

مساله «اکران فيلم‌ خارجی» در ايران با ارتقای سينمای ملی حل می‌شود

خبرگزاری فارس: جواد شمقدری با بيان اين که می‌توانيم سالانه ۱۰۰ ميليون مخاطب داشته باشيم، گفت: اگر سينمای ملی‌ ارتقا پيدا کند، مساله اکران فيلم‌های خارجی هم حل می‌شود.

جواد شمقدری معاون سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشيه بازديد از سومين جشنواره بين‌المللی سينما حقيقت در خصوص اکران فيلم‌های خارجی به خبرنگار سينمايی فارس گفت: دليل اينکه روزی اکران فيلم‌های خارجی محدود شد، اين بود که سينمای سينمای ملی ايران جايگاه خود را پيدا کند. يک دوره‌ای هم فيلم‌های خوب روز اکران شد و مورد استقبال قرار نگرفت. فکر می‌کنم اگر سينمای ملی‌مان را ارتقا بدهيم، مساله اکران فيلم‌های خارجی هم حل می‌شود. همان‌طور که در گذشته گفته بودم ما می‌توانيم سالانه ۱۰۰ ميليون مخاطب داشته باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مشکلی در ادامه فعاليت گلزار وجود ندارد

وی در جواب به سوال ديگر خبرنگار فارس در خصوص وضعيت محمدرضا گلزار،‌ افزود: محمدرضا گلزار می‌تواند کارش را شروع کند و مشکلی در اين زمينه وجود ندارد و ديگر منع فعاليت ندارد.

تعريف مراحل توليد سينما داستانی برای مستند به اين حوزه کمک می‌کند

شمقدری در حاشيه بازديد از سومين دوره جشنواره بين‌المللی سينما حقيقت گفت: ايده مستقل بودن جشنواره فيلم مستند و نمايش فيلم برای مستندسازان و مردم ايده خوبی بود و اين امر نشان‌دهنده اين است که ما دنبال اين هستيم که سينمای مستند جدی‌تر از گذشته و هدفمند‌تر برگزار شود.
وی در ادامه افزود: اگر بتوانيم تعريف جدی‌تری در مراحل توليد سينمای ايران برای سينمای مستند داشته باشيم، جايگاه جدی‌تر سينما، توجه مديريت کلی نظام و جذب بهتر اعتبارات را در پی خواهد داشت و آينده ديگری برای آن رقم می‌خورد.

سينمای مستند حلقه رسيدن به سينمای داستانی شود

شمقدری بيان داشت: سينمای مستند علاوه بر ثبت تصويری تاريخی و آداب و رسوم يک ملت می‌تواند حلقه‌ای برای سينمای داستانی و قصه‌گويی ما باشد تا جايگاه واقعی خود را پيدا کند يعنی اگر به سينمای مستند به عنوان حلقه‌ای برای رسيدن به سينما داستانی نگاه کنيم،‌ طی دو سه سال شاهد فيلم‌هايی خواهيم بود که پيوند جدی‌تری با اتفاقات و وقايع جامع و آرمان‌های ملت برقرار می‌کند.

سينمای داستانی در مسير طبيعی خود قرار ندارد

وی افزود: اينکه سينمای داستانی ما سوژه‌هايی دارد که خيلی با مردم نسبت ندارد،‌ دليلش اين است که در مسير طبيعی خود قرار ندارد.

۷ منطقه فرهنگی در کشور مشخص می‌شود

معاونت سينمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قصد داريم مسئوليت مرکز گسترش سينمای مستند و تجربی را ارتقا بدهيم و در اولين گام با توجه به نگاه عدالت طلبانه، بين ۵ تا ۷ منطقه فرهنگی در کل کشور تقسيم‌بندی می‌کنيم و به عنوان مثال کسی که در سيستان و بلوچستان زندگی می‌کند، ديگر نياز نيست به تهران بيايد و فيلمنامه خود را ارائه بدهد و تسهيلات بگيرد؛ بلکه به نزديک‌ترين منطقه فرهنگی‌اش مثلا در کرمان رجوع می‌کند و همان امکاناتی که در تهران می‌توانست بگيرد را دريافت می‌کند.
همچنين با اين کار، افراد مستعد در نقاط مختلف کشور می‌تواند خودشان را محک بزنند.

تعامل با نهادها برای ساخت مستند، راهکار ارتقای اين حوزه است

وی در ادامه با بيان اينکه ما حوزه توليد فيلم مستند را به عنوان يک هدف استراتژيک می‌بينيم، افزود: علاوه بر ارتقای مديريت حوزه مستند، راهکار ديگری هم برای ارتقای‌ اين حوزه وجود دارد.
بايد با سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی که نياز به ساخت فيلم مستند دارند، ارتباط برقرار شود و بين نگاه فيلمساز و نياز آن موسسه و بودجه‌اش يک تعامل برقرار کنيم.

آثار مستندسازان از شبکه‌های سيما پخش می‌شود

شمقدری در ادامه اظهار داشت: با لطفی که آقای ضرغامی داشتند و طی تماسی که با هم داشتيم، قول دادند برای پيشرفت سينمای ايران ما را همراهی کنند همچنين اميدواريم فيلم‌های مستند ساخته شده در برنامه‌های تعريف شده‌ای در شبکه چهار و يا شبکه‌های مختلف پخش شود. برنامه‌های ديگری هم وجود دارد که در حال کارشناسی است و از بيان جزئيات معذروم ولی قطعا يکی از راهکارها، همراهی و همکاری جدی صدا و سيماست و با توجه به قول آقای ضرغامی و علاقه طرفين می‌توانم قول بدهم مستندسازان، آثار خوب‌شان از شبکه‌های تلويزيونی پخش خواهد شد.

برگزاری هفته فيلم و نمايش‌های عمومی راه انتقال فرهنگ دفاع مقدس است

وی در ادامه در خصوص انتقال فرهنگ دفاع مقدس به خارج از کشور گفت: ۸ دفاع مقدس دارای زوايای پنهانی است. در يک دوره، سينمای ما در حوزه‌های مستند و داستانی بايکوت شد. البته شايد هنوز هم اين امر ادامه داشته باشد اما قطعا راهکارهايی وجود دارد که بتوانيم آثار را به مخاطب خارجی معرفی کنيم. يکی از آن‌ها کانال‌های تلويزيونی است و ما می‌توانيم با همکاری مديريت صدا و سيما بعضی از آثار را به شبکه‌های مختلف بفروشيم و در کشورهای مختلف نمايش بدهيم اما جدای از اين، هفته‌های فيلم، نمايش‌های عمومی و بعضی از جشنواره‌ها می‌تواند در اين امر موثر باشد.

احکام ساير مديران سينمايی اين هفته صادر می‌شود

شمقدری در ادامه در خصوص صادرنشدن حکم رسمی مسئولان مختلف سينمايی و درج صحبت‌های مختلف در رسانه‌ها در جمع خبرنگاران، ادامه داد: فشردگی کار وزير دليل اصلی اين مطلب است. فکر می‌کنم در اين هفته احکام صادر شود.

به گزارش فارس، جواد شمقدری پس از بازديد از قسمت‌های مختلف جشنواره و صحبت با تعدادی از مستندسازان، فيلم مستند "شير صحرا " ساخته پناه‌برخدا رضايی را تماشا کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016