جمعه 30 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دوسالانه کاریکاتور برگزار می‌شود، باوجود انصراف کاریکاتوریست‌ها، خبرآنلاین

دوسالانه کاریکاتور طبق روال گذشته برگزار می‌شود، چرا که این جشنواره یکی از پنج بینال و جشنواره معتبر کاریکاتور در جهان به حساب می‌آید.

«ما کاریکاتوریست‌ها همواره تلاش کرده‌ایم با آثارمان، مردم افسرده از انبوه فشار و رنج را بخندانیم؛ اما چگونه می‌توان کشته شدن برادران و خواهران بی‌گناهمان را دید و باز هم خندید و خنداند؟» این قسمتی از بیانیه برخی کاریکاتوریست‌ها بود که از شرکت در نهمین دوسالانه کاریکاتور تهران انصراف دادند. بیانیه‌ای که پای آن را 160 کاریکاتوریست امضا کردند و حاضر نیستند که این سند را پس بگیرند؛ «کاریکاتوریست‌ها که همواره در کنار مردم، سعی در به تصویر کشیدن رنج‌ها و انتقاد از کاستی‌ها و نکوهش خشونت و ترویج روح عدالت‌طلبانه داشته و همواره ندای صلح‌طلبی سرداده‌اند در شرایط حاضر همچون گذشته خود را در کنار مردمی می‌بینند که اینگونه مورد بی‌مهری واقع شده‌اند.» سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر بیشتر دوسالانه‌های کاریکاتور تهران و دبیر نهمین دوره آن که با دیدن این تصمیم دوستان و همکاران قدیمی‌اش، سکوت اختیار کرده بود، روز شنبه این سکوت را شکست و خبر از جلسه هم‌اندیشی داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جلسه‌ای که با حضور جواد علیزاده، محمدرفیع ضیایی، داود شهیدی، احمد عربانی، محمدحسین نیرومند، محسن نوری‌نجفی، جمال رحمتی، سیدمحمود جوادی، علی درخشی، بزرگمهر حسین‌پور و محمدرضا دوست‌محمدی برگزار شد. از میان این هنرمندان شش نفر جزو کسانی بودند که در فهرست تحریم‌کنندگان دوسالانه قرار داشتد و قرار بود در این نشست با هم‌فکری آنها، راهکاری برای برون‌رفت از این وضعیت پیدا کنند.

جلسه‌ای که انگار نتیجه‌بخش بوده؛ البته برای برگزاری دوسالانه، نه انصراف تحریم‌کنندگان. یکی از تحریم‌کنندگان که در این جلسه حضور داشته، جزئیات را در اختیار خبرنگار «خبر» قرار داد؛ «این جلسه در واقع بین تحریم‌کنندگان و غیرتحریم‌کنندگان برگزار شد. می‌خواستیم به هر نحوی این مشکل را برطرف کنیم. بیانیه ما به هیچ وجه سیاسی نبود و جنبه صنفی داشت. همه ما می‌خواهیم فضای دوستی بین کاریکاتوریست‌ها سوای تعلقات جناحی حفظ شود. نمی‌خواستیم هم بیشتر از این دامن بزنیم.» او از نتیجه جلسه هم به خبرنگار ما گفت: «قرار بر این شد هرکس می‌خواهد در این دوسالانه شرکت کند.

امضا‌کنندگان تحریم هم قرار شد که حرکت خود را ادامه بدهند و در این دوسالانه شرکت نکنند. البته این نکته را بگویم که بیشتر کاریکاتوریست‌های حرفه‌ای در فهرست تحریم‌کنندگان هستند. از دیگر نتایج این جلسه هم قرار شد، کامنت‌هایی که بین خانه کاریکاتور و کاریکاتوریست‌ها در سایت ایران کارتن ردوبدل شده و بر ضد هم بوده، حذف شود.» به این ترتیب این دوسالانه طبق روال گذشته برگزار می‌شود، چرا که این جشنواره یکی از پنج بینال و جشنواره معتبر کاریکاتور در جهان به حساب می‌آید. اما این اتفاق بیانیه‌ای را هم از سوی خانه کاریکاتور به همراه داشته است؛ «خانه کاریکاتور به عنوان یک مرکز تخصصی غیردولتی وقایع اخیر را سوای اعلام نظر در مورد مسببان آن محکوم کرده و ابراز همدردی خود را با آسیب‌دیدگان این وقایع اعلام می‌دارد. بدیهی است هیچ انسان آزاده‌ای از آسیب دیدن همنوع خود خوشحال نمی‌شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016