یکشنبه 18 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مديرعامل بنياد رودکي درباره اجرا نشدن تئاتر فرمان آرا؛ تابع سياستگذاري هاي وزارت ارشاد هستيم

اعتماد - حاشيه هاي عدم اجراي نمايش «مردي براي تمام فصول» به کارگرداني بهمن فرمان آرا که از سال پيش قرار بود روي صحنه رود، با حرف هاي ديروز صبح مديرعامل بنياد رودکي وارد دور تازه يي شد. بحث اجراي اين نمايش از مدت ها قبل مطرح بود، اما به دليل مشکلات و حاشيه هاي بسيار که هر بار پيش آمد، اين نمايش امکان اجرا پيدا نکرد. گفته مي شد يکي از اين حاشيه ها بر سر عقيده هاي سياسي- اجتماعي فرمان آرا رخ داد که گفته هاي مديرعامل بنياد رودکي در ميان خبرنگاران بر اين شايعه مهر تاييد زد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او ديروز صريحاً اشاره کرد که «بنياد رودکي تابع سياستگذاري هاي وزارت ارشاد است»؛ وزارتي که اکنون اتاق وزيرش خالي است. علي اصغر اميرنيا گفت؛ « آقاي بهمن فرمان آرا از جمله هنرمنداني هستند که تنها در حوزه سينما فعاليت کرده اند و تا آنجا که من مي دانم ايشان بعد از انقلاب نمايشي را روي صحنه نبرده بودند و ما نمي توانستيم به يکباره و بدون برنامه ريزي براي ايشان مقدمات اجراي نمايش را فراهم کنيم. در عين حال بنياد رودکي سياستگذار نيست بلکه تابع سياست هايي است که از سوي وزارت ارشاد و هيات امناي بنياد اعمال مي شود.» او ادامه داد؛ «متاسفانه خانم اسکندرفر به عنوان تهيه کننده اين پروژه قبل از اينکه با ما به توافق برسند موضوع را رسانه يي کردند که به نظر من عمل صحيحي نبود. از سوي ديگر فکر مي کنم بهتر است آقاي فرمان آرا براي اجراي اين نمايش به مجموعه تئاتر شهر مراجعه کنند و اين موضوع را تبليغاتي نکنند.» اميرنيا البته اضافه کرد رفيق بازي جايي در بنياد رودکي ندارد؛ «اينکه بعضي ها فکر مي کنند ما از فرد خاصي براي اجراي آثار حمايت مي کنيم نکته صحيحي نيست و همواره تلاش مي کنيم صرفاً به سمت يک هنرمند پيش نرويم و اميدواريم عدالت نسبي را در برخورد با هنرمندان انجام بدهيم.» اما اميرنيا در حالي توپ را به زمين فرمان آرا انداخت که متن نمايش «مردي براي تمام فصول» پارسال از سوي مرکز هنرهاي نمايشي تصويب شد و رسانه ها خبر از اجراي قطعي اين تئاتر در مهر و آبان ماه دادند. و حتي همان موقع محمدرضا کارگر مديرعامل تالار وحدت نيز از انجام مذاکره ها ميان مجموعه تحت مديريت خود و تهيه کننده هاي نمايش براي اجراي قطعي سخن گفت، اما چندي بعد باز هم همه چيز به هم ريخت و بار ديگر اجراي نمايش معلق ماند. مديران بنياد رودکي اعلام کردند تالار وحدت ديگر سالن خود را در اختيار گروه هاي نمايشي قرار نخواهد داد و آن چيزي که در اين تالار اجرا خواهد شد موسيقي است و بس.

محمدرضا کارگر آن موقع در گفت وگو با ايسنا گفت؛ «ما به دنبال نمايش هايي هستيم که از نظر کيفي سطح بالايي داشته باشند و هم مورد استقبال مردم قرار بگيرند چرا که مميزي و مقبوليت يک اثر هنري را مردم تعيين مي کنند و استقبال مردم جداي از تمام معيارها، تعيين کننده نهايي است، اما به هر حال شروع تمرينات هر نمايشي نيازمند صدور مجوز از سوي اداره کل هنرهاي نمايشي به عنوان تنها متولي تئاتر در ايران است.» اما از سوي ديگر در حالي که مدير اداره کل هنرهاي نمايشي در نشست خبري خود اعلام کرده بود صدور مجوز تمرين گروه فرمان آرا منوط به اين است که گروه نامبرده در جدول برنامه هاي تالار وحدت گنجانده شوند، کارگر ادامه داد؛ «صدور مجوز گروه هاي نمايشي و موسيقي در حيطه اختيارات تالار وحدت نيست بلکه تنها مرکزي که در کل کشور در زمينه صدور مجوز گروه هاي نمايشي وجاهت قانوني دارد، اداره کل هنرهاي نمايشي است.» پس از اين حاشيه ها بود که بهمن فرمان آرا از اين بلاتکليفي گله کرد و از نبود سالن براي اجراي نمايش اش. بهمن فرمان آرا به مهر گفت؛ «شفاهي به ما گفته شده مجوز اجراي نمايش «مردي براي تمام فصول» صادر مي شود و اين منوط به گرفتن نامه از سالن مورد نظر است. ما از مديريت بنياد رودکي که مسووليت تالار وحدت را بر عهده دارد درخواست سالن کرديم، ولي در جواب گفته شد تالار وحدت ويژه موسيقي است و اگر تئاتر در آن اجرا شود، رغبتي براي کار با فرمان آرا وجود ندارد.» فرمان آرا ادامه داد؛ «براي سالن اصلي تئاتر شهر هم اقدام کرديم ولي جدول اجراهاي سالن اصلي تا بيست و هشتمين جشنواره تئاتر فجر بسته شده و ما نمي توانيم آنجا «مردي براي تمام فصول» را به صحنه ببريم. سالن کاخ سعدآباد را نيز از نزديک ديدم، ولي صحنه و سالن براي اجراي نمايش مناسب نيست و امکانات مناسبي را براي اجراي نمايش ما ندارد.» فرمان آرا سالن وزارت کشور را نيز مناسب اجراي تئاتر ندانست و درباره امکان اجرا در ايرانشهر گفت؛ «تماشاخانه هاي ايرانشهر به دليل ظرفيت کم نيازمند تعداد اجراي زياد است تا به بازدهي اقتصادي مورد نظر دست يابيم و اين به دليل مشغله عوامل و بازيگران ميسر نيست. تنها دو سالن اصلي تئاتر شهر و تالار وحدت براي اجراي «مردي براي تمام فصول» مناسب است که متاسفانه اين دو سالن هم در اختيار ما قرار نمي گيرد. از اين رو هنوز تکليف اجراي «مردي براي تمام فصول» مشخص نيست.»

«مردي براي تمام فصول» از نمايشنامه هاي کلاسيک جهان نوشته «رابرت بولت» است که فرمان آرا قصد دارد بر اساس ترجمه فرزانه طاهري اين نمايش را روي صحنه ببرد. نگار اسکندرفر و محمد رحمانيان تهيه کنندگان اين نمايش خواهند بود و بازيگران صاحب نامي از سينما و تئاتر در آن به ايفاي نقش خواهند پرداخت. رضا کيانيان (سرتامس مور)، عزت الله انتظامي (کاردينال ولزي)، هديه تهراني (مارگرات مور)، آتيلا پسياني (تامس کرامول)، مهتاج نجومي (آليس مور) و حسن معجوني (مرد عام) از جمله بازيگران اصلي آن هستند که در کنار پيام دهکردي، بابک حميديان و هدايت هاشمي به ايفاي نقش مي پردازند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016