سه شنبه 2 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

براي 103 سالگي «بيلي وايلدر»؛ فيلم‌سازي كه 21 بار نامزد اسكار شد، ايسنا

«بيلي وايلدر»، كارگردان، تهيه‌كننده و فيلم‌نامه‌نويس صاحب‌نام فقيد سينماي آمريكا و از ركوردداران نامزدي جوايز اسكار امروز (دوشنبه) 103 ساله شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «بيلي وايلدر» 22 ژوئن 1906 در لهستان امروزي متولد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي بيش از پنج‌ دهه در عرصه‌ي سينما حضوري درخشان داشت و توانست ساخت 60 فيلم را در كارنامه سينمايي‌اش به ثبت برساند.

«وايلدر» يكي از درخشان‌ترين چهره‌هاي فيلم‌سازي هاليوود در عصر طلايي محسوب مي‌شود كه شش بار موفق به كسب اسكار و 15بار نامزد اين جايزه بود و از اين لحاظ يكي از ركورداران تاريخ سينما است.

وي پس از اخراج از دانشگاه وين اتريش، به روزنامه‌نگاري پرداخت و پس از مهاجرت به برلين، در روزنامه‌هاي محلي، مطالب ورزشي و جنايي مي‌نوشت. وانايي

«وايلدر» در نويسندگي، او را به سمت نگارش فيلم‌نامه سوق داد.

موفقيت عمده‌ي «وايلدر» پس از حضور او در هاليوود در سال 1933 آغاز شد و اولين اثر مهم او در سال 1939 با فيلم «نيمه‌شب» رقم خورد كه براي اولين‌بار نامزد اسكار بهترين فيلم‌نامه شد.

پس از آن، موفقيت‌هاي بعدي وي با فيلم‌نامه آثار پرفروشي چون «طلوع را متوقف كن» و «گلوله‌ي آتش» ادامه يافت و دوبار ديگر نامزد اسكار بهترين فيلم‌نامه شد، اما همچنان در كسب آن ناموفق بود.

«وايلدر» پس از اولين تجربه كارگرداني‌اش با فيلم «بزرگ‌تر و كوچك‌تر»، شهرت جهاني خود را با ساخت فيلم «غرامت مضاعف» در سال 1944 رقم زد كه نامزدي بهترين كارگرداني و بهترين فيلم‌نامه اسكار را براي او به‌همراه آورد.

دو سال بعد، «وايلدر» با فيلم «تعطيلات ازدست‌رفته» توانست سرانجام جايزه اسكار بهترين كارگرداني و بهترين فيلم‌نامه را به‌دست آورد.

اين كارگردان و فيلم‌نامه‌نويس سرشناس در سال 1951 با فيلم «سان‌ست بلوار» اسكار بهترين فيلم‌نامه را گرفت، اما در كسب اسكار بهترين كارگرداني اين فيلم ناكام ماند.

«وايلدر» در ادامه با فيلم «تك‌خال در حفره» اگرچه به موفقيتي در گيشه سينماها نرسيد، اما شهرت خود را افزايش داد و بارديگر نامزد اسكار بهترين فيلم‌نامه شد.

وي در سال 1954 فيلم موفق «بازداشتگاه شماره 17» را ساخت كه اگرچه اسكار بهترين كارگرداني را براي او به‌همراه نياورد، اما موجب شد تا «ويليام هولدن» اسكار بهترين بازيگر مرد را بگيرد.

يك‌سال بعد، «وايلدر» با فيلم «سابرينا» نامزد اسكار بهترين فيلم‌نامه و كارگرداني شد. اواسط دهه 50 را مي‌توان دوران توجه «بيلي وايلدر» به آثار كمدي توصيف كرد كه ازجمله آنها مي‌توان به «خارش هفت‌ساله» (1955)، «بعضي‌ها داغش رو دوست دارند» (1959) و «آپارتمان» اشاره كرد.

وي با فيلم «آپارتمان» سه اسكار بهترين فيلم‌نامه، بهترين فيلم و بهترين كارگرداني را گرفت و با فيلم «بعضي‌ها داغش رو دوست دارند» نامزد اسكار بهترين كارگرداني و بهترين فيلم‌نامه شد.

پس از اين سال‌هاي موفق، حضور «وايلدر» در عرصه فيلم‌سازي ديگر مانند گذشته نبود، بطوريكه فيلم‌هاي «يك، دو، سه» (1961)، «‌احمق مرا ببوس» (1964)
«شيريني شانس» (1966)،‌ «زندگي خصوصي شرلوك هولمز» (1970) تقريبا آخرين آثار كارنامه سينمايي او بودند.

«بيلي وايلدر» در سال 1988 جايزه يادبود اسكار را گرفت و ستاره وي در كوچه شهرت هاليوود نقش بست. وي روز 27 مارس 2002 در سن 95 سالگي درگذشت.

وي در پنج دهه فعاليت سينمايي 15بار نامزد جايزه اسكار شد كه از اين لحاظ يكي از ركورداران تاريخ سينما است. از ديگر انتخابات سينمايي «بيلي وايلدر» مي‌توان اشاره كرد به:

*جايزه بافتا بهترين فيلم- 1960

*شير طلايي افتخاري برلين- 1993

*جايزه بزرگ جشنواره كن- 1946

*جايزه يك عمر دستاورد سينمايي از پارلمان اروپا- 1992

*دو جايزه بهترين فيلم از گلدن گلوب- 1946-1951

*شير طلايي افتخاري ونيز- 1972


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016