چهارشنبه 18 مهر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تمديد ۵ ساله معافيت سربازی مقيمان خارج کشور، ايسنا

- حذف مرحله تاييد مدارک مشمولان ازسوی کلانتريها
- امکان پذيرش سند منزل برای مشمولان در سفرهای خارجی



خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعی - جوانان

رييس سازمان وظيفه عمومی نيروی انتظامی از تشديد برخورد با مشمولان غايب و سربازان فراری از ابتدای سال ۸۶ خبر داد و گفت: سال گذشته سال توجيه بود و سال جاری نيز به عنوان سال برخورد با اين گروه است و بر اين اساس، ماموران انتظامی، آگاهی، راهنمايی و رانندگی و ... ناجا در مواجهه اول با افراد مشمول، مدرکی دال بر روشن شدن وضعيت نظام وظيفه را درخواست می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» ايسنا، سردار بهمن کارگر در نشست خبری صبح امروز، با بيان اين که افراد اگر کارت پايان خدمت و يا کارت خدمت خود را ارائه ندهند، به مراکز انتظامی و سپس به مراکز نظام وظيفه عمومی دلالت می‌شوند ، گفت: برخورد در اين بخش تنها بر عهده نيروی انتظامی است.

وی با اشاره به اين که در کلانتری نيز پس از رسيدگی به پرونده‌ها، وضعيت نظام وظيفه شاکيان و متشاکيان مشخص می‌شود ،اضافه کرد: به تمامی سازمانهای دولتی و غيردولتی، بنگاههای خصوصی، مغازه‌داران و اصناف ابلاغ شده که حق به کارگيری مشمولان غايب يا سربازان فراری را ندارند و در صورت تخلف، اداره اماکن نيروی انتظامی، وارد کار شده و طبق مقررات عمل می‌کند.


معافيت سربازی مقيمان خارج از کشور ۵ سال ديگر تمديد شد

رييس سازمان نظام وظيفه عمومی به مصوبه معافيت مشمولان خارج از کشور واجد شرايط اشاره کرد و خبر داد : مدت زمان استفاده از امتيازات برای معافيت مشمولان خارج از کشور، بهمن ماه ۸۵ مجددا تمديد شده بود و بر اساس اين مصوبه تمام کسانی که تا پايان سال ۸۲ از کشور خارج شده‌اند، به شرط استقرار حداقل دو سال در خارج از کشور، می‌توانند با پرداخت ۵ ميليون تومان کارت معافيت بگيرند.

به گفته وی، اعتبار اين مصوبه، چهارم بهمن ماه سال ۸۵ پايان يافته بود که مجددا تا سال ۱۳۹۰ تمديد شد.

سردار کارگر تصريح کرد: البته چنانچه دو سال اقامت در خارج از کشور منقطع شده باشد، فاصله هر دوره انقطاع آن بايد حداقل ۹ ماه باشد.

سردار کارگر اضافه کرد: تمام مشمولان خارج از کشور که نخواهند کارت معافيت سربازی دريافت کنند نيز می‌توانند سالانه يکبار و حداکثر با مدت زمان مجموعا سه ماه در کشور تردد کنند.

وی به ديگر اقدام انجام شده سازمان وظيفه عمومی ناجا در سال ۸۵ اشاره کرد و توضيح داد: تمام کسانی که تا شهريور ماه سال ۸۵ از کشور خارج شده‌اند، به شرط دانشجو شدن در خارج از کشور و تاييد آن از سوی وزارت علوم و يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌توانند سالانه دو بار با حداکثر مدت زمان مجموعا سه ماه، رفت و آمد داشته باشند.


حذف محدوديت زمانی فارغ‌التحصيلان فوق ديپلم به بالا برای شرکت در آزمون مقاطع بالاتر

رييس سازمان وظيفه عمومی نيروی انتظامی با اشاره به مهلت فارغ‌التحصيلان مقطع فوق ديپلم به بالا برای شرکت در آزمون کنکور مقطع بالاتر گفت: در گذشته تمام افرادی که فارغ‌التحصيل شده‌اند، تنها ۶ ماه فرصت شرکت در آزمون را داشتند و در صورتيکه در فرجه تعيين شده در آزمون شرکت نمی‌کردند و در مقطع بالاتر پذيرفته می‌شدند، ديگر نمی‌توانستند ادامه تحصيل دهند که اين موضوع مشکل زيادی برای پذيرفته‌شدگان ايجاد کرده بود. اما در سال جاری با موافقت مقام معظم رهبری اين مصوبه اصلاح شد و بر اساس اين اصلاحيه، فرجه ۶ ماهه بطور دائمی برای اين دسته از مشمولان به شرط نداشتن غيبت حذف شد.


امتياز معافيت تحصيلی برای ثبت‌نام در رشته يا دانشگاه بهتر، فقط ويژه سال جاری

به گزارش ايسنا، سردار کارگر با بيان اين که شرايط خدمت مشمولان پذيرفته شده در دانشگاه يا رشته بهتر نيز از ديگر مواردی بود که از سوی مشمولان متولد سال ۶۶ به طور جدی مطرح می‌شد ، تاکيد کرد: اين مشمولان اعلام می‌کردند که چرا متولدين سالهای قبل می‌توانند در صورت پذيرفته‌شدن در رشته يا دانشگاه بهتر، خدمت سربازی را برای تحصيل ترک کنند، اما اين مساله شامل متولدين سال ۶۶ نمی‌شود؟

وی گفت: ابلاغيه جديدی صورت گرفت که بر اساس آن تمام مشمولان با هر تاريخ تولدی، چنانچه در آزمونهای سراسری و يا آزاد سال ۸۵ پذيرفته و در سال ۸۶ ، در رشته و يا دانشگاه بهتر و بالاتری پذيرفته شده باشند، می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

وی تصريح کرد: اين ابلاغ تنها برای سال جاری اعتبار دارد و در سالهای آينده تکرار نمی‌شود.

مرحله تاييد مدارک مشمولان از سوی کلانتری حذف شد

رييس سازمان وظيفه عمومی نيروی انتظامی از حذف مرحله تأييد مدارک مشمولان از سوی کلانتری و پاسگاه خبر داد و افزود: اين مراجعات مشکلاتی را ايجاد کرده بود و از اين رو، برای جلوگيری از تلف شدن وقت مردم، اين مرحله حذف شد و مشمولان ديگر نيازی به تاييد مدارک خود از سوی کلانتريها ندارند و مدارک در خود سازمان نظام وظيفه تاييد می‌شود .


احتمال فراهم شدن امکان پذيرش سند منزل برای سفرهای مشمولان

از سردار کارگر درباره مشموليت دانشجويانی که در دانشگاههای خارج از کشور پذيرفته می‌شوند سؤال شد که وی پاسخ داد : پيش از اين وزارت علوم تعهد بازگشت اين افراد را بر عهده می گرفت اما اين وزارتخانه اخيرا اعلام کرد که اين تعهد را برعهده نمی‌گيرد و بر اين اساس دانش‌آموزان يا دانشجويانی که قصد سفر زيارتی دارند می‌توانند با گذاشتن چک ۱۵ ميليون تومانی به سفر بروند و در سفرهای غيرزيارتی،‌ مشمولان بايد ۱۵ ميليون تومان پول نقد يا ضمانت نامه بانکی داشته باشند تا در صورت برنگشتن در مدت زمان مقرر، پول به حساب بانک مرکزی واريز شود.

رييس سازمان وظيفه عمومی نيروی انتظامی اضافه کرد: اين سازمان در پی آن است تا بتواند امکان سفر خارجی را برای مشمولان با گذاشتن سند منزل نيز فراهم کند.

وی در پاسخ به پرسشی ديگر مبنی بر اين که «چرا مشمولان مقيم خارج از کشور می‌توانند از معافيت مدت سربازی برخوردار شوند؟» توضيح داد: امکان سربازی اين دسته از مشمولان مقيم وجود ندارد و از طرفی اعزام مشمولان خارج از کشور به خدمت سربازی در داخل، نه به صلاح خودشان است، نه به صلاح کشور.

وی افزود: البته به دنبال آن نيستيم تا افرادی که داخل کشور هستند، بدين ترتيب جذب خارج از کشور شوند، زيرا برای استفاده مشمولان مقيم خارج از کشوراز امتيازات معافيت، شرط سال در نظر گرفته‌ايم.

به معلمان مشمول متعهد آموزش و پرورش، تاييديه می‌دهيم

سردار کارگر همچنين درباره وضعيت معافيت معلمانی که مدت زمان تعهدشان به وزارت آموزش و پرورش به پايان رسيده است تاکيد کرد: اين افراد بايد کارت معافيت دريافت کنند اما چون دوره آموزش نظامی را نگذرانده‌اند تاييديه سازمان وظيفه عمومی به آنها تعلق می‌گيرد.


تشريح نحوه معافيت مشمول عضو خانواده دارای معلول

به گزارش ايسنا، سردار کارگر در ادامه اين نشست، به قانون جامع حمايت از حقوق معلولان و معافيت آنها از خدمت اشاره کرد و گفت: خانواده‌هايی که دارای دو فرزند معلول هستند، يکی از مشمولان آنها می‌توانند از معافيت سربازی استفاده کنند. چنانچه خانواده‌ای دو فرزند داشته و يکی از آنها معلول باشد، نفر دوم می‌تواند از معافيت برخوردار شود. اگر پدر يا مادر معلول باشند، نيز يکی از فرزندان ذکور آنها می‌تواند کارت معافيت دريافت کند و در صورتيکه والدين هر دو معلول باشند، فقط همان يک فرزند ذکور معاف می‌شود.

وی اضافه کرد: در اين ميان همسران افرادی که پس از ازدواج دچار معلوليت شده باشند نيز می‌توانند معافيت بگيرند.

البته سازمان بهزيستی و در مرحله بعدی کميسيون پزشکی سازمان وظيفه عمومی اين معلوليتها را تاييد خواهد کرد.


تشريح بخش ديگری از معافيتها

رييس سازمان وظيفه عمومی ناجا در تشريح بخش ديگری از شرايط معافيت از خدمت گفت: متولدين تا پايان سال ۱۳۵۴ با مدرک زيرديپلم و ديپلم ، فوق ديپلم و ليسانس می‌توانند با ارسال مدارکشان بدون حضور در مراکز وظيفه عمومی از خدمت سربازی معاف شوند که اين معافيت شامل سربازان فراری نيز می‌شود. گروه بعدی متولدين تا پايان سال ۱۳۵۲ دارای مدرک فوق ليسانس ، متولدين تا پايان سال ۱۳۵۰ با مدرک دکتری و متولدين تا پايان سال ۱۳۴۴ با مدرک دکتری پزشکی و دامپزشکی از خدمت سربازی معاف هستند و اين معافيت شامل مشمولان داخلی و خارجی می‌شود.


تکليف نيمه دومی‌ها تعيين شد

به گزارش ايسنا، سردار کارگر با بيان اين که داشتن تنها يک بار فرصت شرکت در آزمون کنکور برای متولدين نيمه دوم سال مشکل بزرگی ايجاد کرده بود، گفت: با اقدامات انجام شده مقرر شد، اين افراد نيز همانند متولدين نيمه اول بتوانند دو بار در آزمون شرکت کنند. بر اين اساس متولدين نيمه دوم سال ۶۷ چنانچه در آزمون امسال پذيرفته نشده‌اند می‌توانند يکبار ديگر در آزمون شرکت کنند.

سردار کارگر درباره معافيت از خدمت فرزندان ذکوری که کفالت جد يا جده خود را برعهده دارند، توضيح داد: اين فرزندان بايد، تنها فرزند جد يا جده باشند.


همراهی رييس سازمان وظيفه عمومی با رييس‌جمهور در سفرهای خارج از کشور

سردار کارگر که تا کنون رييس‌جمهور را در سفر اخيرش به آذربايجان و نيوريک همراهی کرده است، از عضويت رييس سازمان وظيفه عمومی ناجا در شورای عالی ايرانيان خارج از کشور خبر داد و گفت: بر اين اساس مقرر شد علاوه بر عضويت در شورای مذکور، رييس سازمان وظيفه عمومی ناجا در سفرهای خارج از کشور، رييس‌جمهور را همراهی کند.

وی همچنين خبر داد: در خرداد ماه سال ۸۷ همايش بزرگی برای ايرانيان خارج از کشور در تهران برگزار می‌شود که طی نخبگان، تقدير می‌شوند.

به گفته رييس سازمان وظيفه عمومی ناجا، هدف از اين همايش که رييس‌جمهور نيز در آن شرکت خواهد داشت، ايجاد وحدت با ايرانيان خارج از کشور و تسهيل در رفت‌وآمد آنها است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش ايسنا سردار کارگر در پايان از ثبت‌نام اينترنتی مشمولان در هفته ناجا خبر داد و افزود: افراد با ثبت‌نام اينترنتی و خريد کارتهای مربوطه با قيمت پايين از صندوق قوامين و پست، از ارسال پستی مدارک فارغ می‌شوند.

نشانی سايت و جزئيات بيشتر درباره نحوه ثبت‌نام نيز در هفته ناجا و در نمايشگاهی که به همين مناسبت در سازمان وظيفه عمومی برگزار می‌شود، تشريح خواهد شد.





















Copyright: gooya.com 2016