Click for Amazing Phone Card








جمعه 27 خرداد 1384

نوید تغییر در فضای سیاسی ایران: بازتاب انتخابات در جراید منطقه و غرب، راديو فردا

یک خواننده جوان موسیقی رپ و هیپ هاپ که از رفسنجانی برای ساختن یک قطعه تبلیغاتی سفارش گرفته است به دیلی استار لبنان می گوید اوضاع عوض شده و باید به رفسنجانی رای داد. دیلی استار می نویسد تاکید نامزدها بر نیازهای اساسی جوانان مثل اشتغال، و مسائلی مثل رابطه با آمریکا تغیر ناچیزی است که خبر از تغییرهای بزرگتر در آینده می دهد. امیرطاهری در جروزالم پست می نویسد رفسنجانی چون ناچار خواهد شد به تندروهائی که حتی او را غیرخودی می دانند متکی باشد، نمی تواند به وعده های خود از جمله کاهش از قدرت رهبر و گشودن باب رابطه با آمریکا اقدام کند. بیزنس ویک در مقاله ای در باره رفسنجانی می نویسد او می خواهد بخش خصوصی را تقویت کند. روزنامه کره جنوبی اومای نیوز می نویسد اهمیت انتخابات برای روحانیون حاکم نشان میدهد که رای دهندگان وزنه ای در برابر قدرت هستند.
بهنام ناطقي (نيويورك) (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:38 mins ]


بهنام ناطقي (راديو فردا): روزنامه «ديلي استار» بيروت يک گزارش خود در باره انتخابات رياست جمهوري اسلامي را با تشريح استوديوي زيرزميني يک رپر بيست ساله تهراني آغاز مي‌کند به نام سروش، که از حجت الاسلام اکبر هاشمي رفسنجاني براي نوشتن يک ترانه انتخاباتي سفارش گرفته است و اين را نشانه تغيير زمانه مي‌داند که يک روحاني اسلامي از کار او براي تبليغ نامزدي خود استفاده کند. البته اين جوان رپر معتقد است که بايد به رفسنجاني راي داده شود.
اما ديلي استار در سرمقاله‌اي مي‌نويسد عليرغم انتقاد جرج بوش، رئيس جمهوري آمريکا از ابر تاريک و غيردمکراتيکي که بر فراز جمهوري اسلامي سنگيني مي‌کند، ايراني‌ها بايد از نويدي که در انتخابات روز جمعه نهفته است، دلگرم باشند. ديلي استار لبنان مي‌نويسد مبارزه‌هاي انتخاباتي به جاي شعارهاي توخالي در باره مسائل مورد علاقه طبقه جوان و ايرانيان جوياي اصلاح بود و مشکلاتي مثل بيکاري و همچنين کاستن از قدرت رهبر جمهوري اسلامي و ايجاد رابطه با آمريکا.

ديلي استار مي‌نويسد تغيير فضاي سياسي در ايران ممکن است ناچيز باشد اما خبر از چيزهاي بزرگتر آينده مي‌دهد. هرچند ساختار سياسي کشور عوض نشده، ولي نامزدهاي انتخاباتي دست کم اين تشخيص را داده‌اند که مردم ايران به انديشه اصلاح متعهد هستند.

هفته‌نامه Business Week در مقاله‌اي در باره آقاي هاشمي رفسنجاني، مي‌نويسد رفسنجاني مي‌خواهد نقش دولت را در کسب و کار و اقتصاد از طريق خصوصي سازي و تشويق سرمايه‌گذاران کاهش دهد و اعلام کرده است که مي‌خواهد براي ايجاد اشتغال، بخش خصوصي را تقويت کند و گفته است تنها کسي است که از وزنه لازم براي تنش‌زدائي در روابط با آمريکا برخوردار است. بيزنس ويک بعد از تشريح اوضاع نابسامان اقتصاد ايران و به خصوص نااميدي بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران از فعاليت، از آقاي شاهين شايان آراني، رئيس شرکت سرمايه‌گذاري ازم نقل مي‌کند که گفته است رفسنجاني شايسته‌ترين نامزد است. بيزنس ويک مي‌نويسد رفسنجاني سعي خواهد کرد قدرت را از چنگ آيت‌الله علي خامنه‌اي رهبر جمهوري اسلامي که در زمان خاتمي نقش اجرائي بيشتري به دست آورد، بيرون بياورد.

آقاي اميرطاهري، مفسر امور ايران و خاورميانه، در مقاله‌اي براي روزنامه جروزالم پست چاپ بيت‌المقدس، انتخابات رياست جمهوري اسلامي را دعوائي ميان وراث آيت‌الله خميني توصيف مي‌کند، ولي آن را بي‌خاصيت نمي‌داند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقاي طاهري مي‌نويسد انتخابات رياست جمهوري اسلامي شبيه انتخابات مقدماتي احزاب آمريکا است که در آن قدرت نسبي اين يا گروه سنجيده مي‌شود، و به جناح‌هاي رقيب در داخل رژيم امکان مي‌دهد که اختلافات ميان خود را از به جاي پاکسازي‌هاي خونين زمان خميني، از طريق آن حل وفصل کنند.

آقاي طاهري مي‌نويسد خاتمي رياست جمهوري اسلامي را نهادي تضعيف شده تر از آنچه تحويل گرفت، ترک مي‌کند . اما اگر رفسنجاني گفته است مي‌خواهد تلاش کند اين مقام را احيا کند، و حتي سعي خواهد کرد از شاخ به شاخ شدن با آمريکا نيز پرهيز کند. آقاي طاهري معتقد است وي در اين کار موفق نمي‌شود زيرا به همان نهادهائي متکي خواهد بود متشکل از که حتي خود او را هم غيرخودي مي‌دانند.

خبرنگار روزنامه کره‌ جنوبي اوماي نيوز در تهران آقاي اينورنيتسي آستي مي‌نويسد برخلاف آنچه اغلب گفته مي‌شود ايران يک تئوکراسي يا مذهب‌سالاري صرف نيست و نتيجه انتخابات آشکارا براي روحانيون حاکم مطرح است که نشان مي‌دهد راي دهندگان، نوعي وزنه در مقابل قدرت روحانيون هستند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24682

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نوید تغییر در فضای سیاسی ایران: بازتاب انتخابات در جراید منطقه و غرب، راديو فردا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005