Click for Amazing Phone Card








جمعه 27 خرداد 1384

"من به پلنگ صورتى راى مي دهم"، انتخابات رياست جمهورى ايران در آيينه مطبوعات آلمان، صداي آلمان

برگزارى انتخابات رياست جمهورى ايران و همچنين مبارزه انتخاباتى نامزدها و شانس آنها براى جلب آراى مردم از موضوعاتى بوده كه در روزهاى اخير در كانون توجه گزارشگران و تحليلگران روزنامه هاى آلمان قرار داشته است. امروز هم تمامى روزنامه هاى معتبر و وزين آلمان مطالبى را به انتخابات رياست جمهورى ايران اختصاص دادند كه غالبا به قلم گزارشگر اعزامى آنان به تهران تحرير شده است.

اكثر گزارشها و تحليلها بيش از همه حاوى اطلاعاتى درباره نامزدهاى انتخاباتى، به ويژه على اكبر هاشمى رفسنجانى، دكتر مصطفى معين و محمدباقر قاليباف و همچنين توصيف فضاى انتخاباتى در ايران است.

روزنامه محافظه كار Die Welt، منتشره در هامبورگ، در گزارشى تحليلى به قلم بوريس كالنوكى تحت عنوان «من به پلنگ صورتى راى ميدهم»، بالا بودن ميزان شركت مردم در انتخابات را به اندازه خود نتيجه انتخابات حائز اهميت ميداند و در ادامه مينويسد:

«اگر ميزان شركت مردم پايين باشد، مشروعيت دمكراتيك نيمه ديكتاتورى دين‌سالارانه در ايران متزلزل خواهد شد كه از يك سو اجازه برگزارى انتخابات ميدهد، اما از سوى ديگر مخالفان دين سالارى را رد صلاحيت ميكند. اگر ميزان شركت مردم بالا باشد، ايران هنوز هم فرصتى دارد كه روند اصلاحات را از درون سرعت بخشد، روندى كه از ديد بسيار از جوانان كشور به شكلى محدود و كند در جريان است. و دقيقا به همين دليل است كه نسل جوان ايران، برگزارى انتخابات را كم و بيش بى معنى ميپندارد.»

تحليلگر روزنامه Die Welt در خاتمه متذكر ميشود: «در شب پايانى مبارزه انتخاباتى، فضاى خيابان وليعصر به جشنى خيابانى بدل شد كه در آن جوانان به كل جريانات مسخره آميز ميخنديدند و جوانى فرياد ميزد: «من به پلنگ صورتى راى ميدهم».

روزنامه چپگراى Die Tageszeitung (TAZ) كه در برلين انتشار ميابد نيز در گزارشى تحت عنوان «تهران در حال و هواى جشن و پارتى» به اهميت ميزان حضور مردم در انتخابات رياست جمهورى اشاره ميكند و از جمله مينويسد:

«اينكه چه تعدادى از ۴۸ ميليون واجد شرايط دادن راى در خانه هايشان خواهند ماند، پرهيجانترين پرسشى است كه در رابطه با انتخابات مطرح شده و بر مشروعيت رييس جمهور آتى كشور تاثيرى تعيين كننده خواهد داشت.»

گزارشگر روزنامه مزبور ضمن اشاره به اختلافات موجود ميان جناح اصلاح‌طلب بر سر شركت در انتخابات، خاطرنشان ميسازد كه بخشى از هواداران جنبش اصلاحات به «اصل اميدوارى» پايبند هستند و به نقل از سعيد ليلاز يكى از فعالان جناح اصلاح‌طلب مينويسد:

«معين در روزهاى اخير قدرت گرفته و اميدوارم كه در لحظه آخر ورق برگردد و محافظه كاران درست مانند وقت اضافى در مسابقه فوتبال، بطوره غيرمنتظره شكست بخورند.»

به عقيده وى اگر هاشمى رفسنجانى در انتخابات امروز نتواند پنجاه درصد آرا را از آن خود كند، دو هفته ديگر دور دوم انتخابات برگزار ميشود، احتمالا با شركت دكتر معين و اين مسئله مردمى را كه از جنبش اصلاحات دلسرد هستند، بار ديگر بسيج خواهد كرد.»

روزنامه سراسرى Frankfurter Rundschau نيز در شماره امروز خود گزارشى تحليلى به قلم ميشائل لودرز، يكى از كارشناسان صاحبنام آلمانى مسايل ايران و خاورميانه، تحت عنوان «اميد بستن به چهره ثروتمند» منتشر كرده است.

لودرز با اشاره به شادى گسترده مردم در پى راهيابى تيم ملى فوتبال كشور به جام جهانى ۲۰۰۶ آلمان خاطرنشان ميسازد كه اكثر ايرانيان درونا مدتهاست كه جمهورى اسلامى را وداع گفته اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روزنامه Frankfurter Rundschau به نقل از شيرين، دانشجوى ۲۱ ساله رشته شيمى دانشگاه تهران مينويسد: «من قصد ندارم راى بدهم. در واقع فرقى نميكند كه چه كسى در انتخابات پيروز ميشود. جمهورى اسلامى تغييرى نخواهد كرد. من ديگر خسته شده ام كه دائم به من امر و نهى شود كه چگونه بايد رفتار كنم.»

در بخشى ديگر از اين گزارش تحليلى به مبارزه نامزدهاى انتخاباتى اشاره ميشود و اينكه نامزدهاى محافظه كار هم بر آن بوده اند كه چهره اى مردمى و مدرن از خود ارائه دهند و در مبازره انتخاباتى هاشمى رفسنجانى حتى نواى موسيقى تكنو به گوش ميرسيد.»

روزنامه Berliner Zeitung در گزارش امروز خود تحت عنوان «روز وظيفه اى دينى» از جمله متذكر ميشود كه با توجه به اميدهاى بر باد رفته، نارضايتى مردم از بيلان كار دولت خاتمى و همچنين سرخوردگى از نابسامانيهاى اجتماعى، در بدترين وضع تنها ۳۰ درصد واجدين شرايط دادن راى به پاى صندوقها خواهند رفت.

اين روزنامه در قسمتى ديگر از گزارش تحليلى خود به دستاوردهاى دولت خاتمى ميپردازد و به نقل از صادق زيباكلام، كارشناس علوم سياسى مينويسد كه «پيش از خاتمى اصطلاح جامعه مدنى جزو واژگان ما نبود، اما امروز، حتى گوش رييس اطلاعات هم با اين اصطلاح آشناست، حتى اگر اين واژه براى او گوشنواز نباشد.»

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24669

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"من به پلنگ صورتى راى مي دهم"، انتخابات رياست جمهورى ايران در آيينه مطبوعات آلمان، صداي آلمان' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005