Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 11 خرداد 1384

محمدرضا خاتمي: معين مصمم است كه از نيروهاي ملي - مذهبي استفاده كند، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۳/۱۱‬
داخلي. سياسي. انتخابات‪. ۸۴‬
محمدرضا خاتمي معاون اول مصطفي معين نسبت به عملكرد شوراي نگهبان و سازمان صدا و سيما در قبال انتخابات رياست جمهوري اعتراض كرد.

خاتمي كه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در تهران سخن مي‌گفت، تصريح كرد: بر اساس قوانين موجود استفاده از نظاميان در عرصه اجرا و نظارت غير قانوني است.

وي افزود: اصرار شوراي نگهبان براي بكارگيري نظاميان، ما را نگران كرده و اين سوال را براي ما بوجود آورده است كه آيا با توجه به افزايش اقبال مردم به معين ، برنامه‌اي براي انتخابات رياست جمهوري تدارك چيده مي‌شود؟
خاتمي از شوراي نگهبان خواست كه هر چه سريعتر اين شبهه را پاك كند و اعلام كند كه نظاميان در اين عرصه نمي‌توانند حضور داشته باشند.

معاون اول معين همچنين با اشاره به عملكرد غير قانوني سازمان صدا و سيما و حمايت اين سازمان از برخي نامزدهاي خاص ، از ستاد انتخابات وزارت كشور خواست با اين تخلفات برخورد كند.

وي ابراز اميدواري كرد كه جلوگيري صدا و سيما از حضور الهه كولايي و بهزاد نبوي در برنامه‌هاي انتخاباتي يك استثنا باشد ولي در عين حال گفت:
صدا و سيما اعلام كرده است كه به جهت مخالفت نمايندگان برخي كانديداها براي گفت و گو با يك زن امكان حضور خانم كولايي در برنامه صدا و سيما عملي نشده است ولي نمايندگان نامزدها اين موضوع را تكذيب كرده‌اند.

خاتمي با اشاره به مزيتهاي ستاد انتخاباتي معين گفت: محافظه‌كاران و صدا و سيماي حامي آنها در حقيقت با اين اقدامات خود مي‌خواهند ، اين مزيت ستاد معين مطرح نشود.

وي از صدا و سيما خواست كه صريحا اين مشكل را حل كرده و بگذارد كه ستاد معين در مورد نمايندگاني كه قرار است در بحث‌هاي انتخاباتي شركت كنند، تصميم بگيرد و تاكيد كرد: اگر غير از اين باشد ، در حقيقت با يك نظارت استصوابي در صدا و سيما هم روبرو هستيم.

خاتمي تصريح كرد كه اگر صدا و سيما بخواهد به اين عملكرد خود ادامه دهد ، حاميان معين از ديگر وسايل ارتباطي چون اينترنت ، رسانه‌هاي مكتوب و ماهواره براي رساندن پيام خود به مردم استفاده مي‌كنند.


** طراحي راههاي حل و فصل اختلافات با آمريكا
از معاون اول معين در خصوص موضوع رابطه با آمريكا سوال شد ، او پاسخ داد: يكي از چالشهاي مهم در حوزه سياست خارجي ، روابط و مناسبات ايران و آمريكاست ، روابطي كه در حال حاضر بحراني است و تاريخي از گره‌ها و مشكلات پيچيده پشت آن است و امكان حل و فصل آن وجود دارد ، اگر چه با مشكلات زيادي روبروست.

وي افزود: اولين گام در اين مسير، توقف تنش هاست و گام بعدي بهره‌گيري از فرصت‌ها و عبور از شرايط بحراني است.

خاتمي اضافه كرد: ما در حل و فصل مسائل و مشكلاتمان با آمريكا از پايگاه دفاع از منافع ملي حركت مي‌كنيم و به چارچوي روشن و مرضي الطرفين براي حل و فصل اختلافات از طريق مسالمت آميز با حفظ اصول خود مي‌انديشيم.

معاون اول معين ادامه داد: در اين جهت، همكاريهاي دو جانيه و چند جانبه در امور جهاني ، همكاري در زمينه منافع مشترك ، گفتگو در مسائل مورد اختلاف مدنظر خواهد بود.

خاتمي گفت: همچنين با تسهيل ازتباط فرهنگي اجتماعي مردم دو كشور ، بخصوص دانشگاهيان ، نخبگان و روزنامه‌نگران ، زمينه رفع سوء تفاهم ها فراهم شده و شناخت دو ملت از يكديگر بيشتر مي‌شود.

وي افزود: حل اين بحران به ديپلماسي همه جانبه نياز دارد و حتي در صورت امكان از ظرفيت طرفهاي ثالث نيز بايد بهره گرفت و ما به پايان بخشيدن به بحران و تحول مثبت در مناسبات دو كشور چشم داريم..

خاتمي اظهار داشت: عبور از شرايط بحراني كنترل بحران، تعيين چارچوب مرضي الطرفين براي حل و فصل اختلافات ، گفت و گو و مذاكره درباره موضوعات فيمابين و ايجاد شرايط لازم براي تجديد علاقات سياسي در شرايط مناسب و با حقوق برابر و رعايت ملاحظات مربوط به منافع ملي، چهار مرحله‌اي است كه ما در اين مسير طراحي كرده‌ايم.

محمدرضا خاتمي در ادامه نشست خود با خبرنگاران داخلي و خارجي تاكيد كرد: معين مصمم است كه در دولت خود از نيروهاي ملي - مذهبي و نهضت آزادي استفاده كند.

وي افزود: هر چند تا كنون در خصوص اشخاص تصميم‌گيري نشده است، ولي يقينا براي حضور نيروهاي شايسته ملي - مذهبي و نهضت آزادي در دولت معين محدوديتي وجود ندارد.

خاتمي اضافه كرد: به رغم اينكه ملي - مذهبي‌ها و اعضاي نهضت آزادي در مذاكراتي كه با آنها شده است ، تاكيد كرده‌اند كه به دنبال سهم خواهي نيستند و بيشتر به دنبال فضايي هستند كه بتوانند در آن آزادانه فعاليت سياسي و مطبوعاتي كنند،ولي دولت معين مصمم است كه از اين نيروها استفاده كند.


** انرژي هسته‌اي و نظام دموكراتيك
خاتمي مهمترين چالش كنوني ايران در عرصه سياست خارجي را مساله انرژي اتمي دانست و گفت: همانطور كه عالي‌ترين مقامات كشور اعلام كرده‌اند ايران در پي دستيابي به سلاح اتمي نيست ، ما نيز معتقديم كه با شكل‌گيري جهان جديد بعد از جنگ سرد ، سلاح هسته‌اي كاربرد خود را از دست داده است.

وي افزود: تلاش ايران براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي است و مي دانيم كه دنيا به ويژه قدرتهاي بزرگ نسبت به اين امر ، حساس هستند، بنابراين بايد قبل از هر اقدامي ، اعتماد جهاني را جلب كرد.

خاتمي تصريح كرد: مطابق كنوانسيونهاي بين‌المللي ما حق كامل استفاده از انرژي هسته‌اي را داريم،اما استفاده از اين حق موكول به تضمين جلوگيري از وارد آمدن آسيب به اين ملت و مملكت است.

وي اضافه كرد: براي رسيدن به اين حق بايد اثبات كنيم كه جامعه ما ساختاري دموكراتيك دارد و مسايل در حوزه سياست، اقتصاد ، فرهنگ و اجتماع شفاف است.

خاتمي افزود: همچنين بايد ثابت كنيم كه از ثبات سياسي، اجتماعي و اقتصادي برخورداريم و روابط ما با جهان ، به ويژه دولتهاي دائمي عضو شوراي امنيت غير خصمانه است و با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز همكاري و هماهنگي داريم.

وي ادامه داد: در اين صورت مي‌توانيم از حق قانوني خود بهره‌بگيريم و نگاه‌هاي بدبينانه در جهان را به سمت نگاه غير خصمانه رهنمون شويم.


** نگاه امنيتي و ايدئولوژيك از سياست خارجي بايد حذف شود
خاتمي در اين نشست، حفظ استقلال سياسي ، تامين منافع ملي و تضمين توسعه پايدار را از اهداف سياست خارجي دولت معين دانست و گفت: بايد نخبگان و نهادهاي مدني و غير دولتي و احزاب در عرصه تصميم‌سازي در سيايت خارجي فعال شوند و نگاه امنيتي - ايدئولوژيك در سياست خارجي به نگاه اقتصادي - مشاركتي تبديل شود.

وي افزود: براي تحقق اين منظور لازم است ابتدا خانه را براي تعامل با جهان آماده كنيم و همانطور كه قانون اساسي گفته است ، دولت در حوزه سياست خارجي ، محور قرار گيرد و نقش يگانه وزارت خارجه در اجراي سياست خارجي به طور جامع و مانع به رسميت شناخته شود.

خاتمي با اشاره به موفقيت‌هاي دولت در عرصه سياست خارجي در ‪ ۸‬سال گذشته ، تصريح كرد: اگر برخي خطاها، دخالت‌ها و موازي كارها نبود ، ما امروز در مرتبه بلندتر و رفيع‌تري در جهان قرار داشتيم.


** راديكال تر از مردم فلسطين قدم برنمي داريم
خاتمي همچنين در خصوص سياست دولت معين در قبال مسئله صلح خاورميانه گفت: ما ضمن حمايت از حقوق قانوني و مشروع مردم فلسطين و دفاع از آنها در چارچوب قواعد شناخته شده بين‌المللي ، راديكال تر مردم فلسطين قدم برنخواهيم داشت و البته از آنها نيز جدا نخواهيم شد.

وي افزود: ما خواهيم كوشيد كه ابزارها و بهانه‌هاي خشونت ورزي و ضد انساني را از دست رژيم اسراييل خارج كنيم و صلاحيت دولت فلسطين را براي حل و فصل بحران به رسميت مي‌شناسيم.


** اهداف برنامه معين
خاتمي همچنين به بيان اهداف برنامه پيشنهادي معين نامزد انتخابات رياست جمهوري پرداخته و گفت: دموكراتيك كردن ساختار قدرت، تامين حقوق مدني ، سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي همه ايرانيان بر اساس تفسير حقوق بشري از قانون اساسي ايران و اعلاميه جهاني حقوق بشر از جمله اين اهداف است.

معاون اول معين ، همچنين حمايت همه جانبه از آزادي تاسيس نهادهاي مدني و رفع موانع فعاليت آنها، اصلاح ساختار اقتصادي و اصلاح ساختار بوروكراتيك را از ديگر اداف دولت معين برشمرد.


** راهكارهاي برنامه معين
خاتمي همچنين به راهكارهاي برنامه معين اشاره كرد و مقابله با نقض حقوق بشر و تاسيس معاونت حقوق بشر براي پيگيري سازمان يافته اين موضوع، حفظ حريم خصوصي تمام شهروندان ايراني و عدم دخالت نهادهاي حكومتي در حوزه خصوصي جوانان را از جمله اين راهكارها ذكر كرد.

به گفته وي، حمايت از حقوق دگرانديشان ملتزم به رعايت قانون براي فعاليت سياسي و اجتماعي مسالمت آميز، برگزاري انتخابات آزاد و اجراي اصل ‪ ۵۹‬قانون اساسي در رابطه با همه پرسي، دفاع از آزادي بيان و مطبوعات و لغو اشكال مختلف سانسور در عرصه‌هاي مختلف فرهنگ و هنر، از جمله راهكارهاي ديگر برنامه معين است.

خاتمي همچنين توسعه سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي براي حل مشكل بيكاري ، توسعه و تقويت نظام جامع و كارآمد رفاه و تامين اجتماعي، اصلاح قوانين تبعيض آميز درباره زنان، پذيرش اصل تبعيض مثبت درباره زنان، دفاع از حقوق برابر همه اقدام و مذاهب كشور ، بازبيني و اصلاح نظام وظيفه و نظام ورودي آموزش عالي (كنكور)، تاسيس پارلمان معلمان، كاهش هزينه‌هاي درماني را از ديگر راهبردها و راهكارهاي اين برنامه برشمرد.

معاون اول معين ، تنش زدايي ، اعتمادسازي ، عادي‌سازي روابط و پايان دادن به تخاصم تبليغاتي در عرصه بين‌المللي و همچنين تغيير نگرش توطئه‌اي و توهمي ، به تعامل و گفتگو و رقابت مسالمت‌اميز در عرصه سياست خارجي را نيز از راهكارهاي اين برنامه در حوزه سياست خارجي عنوان كرد.

محمدرضا خاتمي در ادامه نشست مطبوعاتي خود با اشاره به يكي از اهداف دولت معين مبني بر دموكراتيك كردن ساختار حاكميت گفت: نهادهاي قدرت بايد پاسخگو باشند و هر كس متناسب با مسووليتش پاسخگوي مسايل باشد.

وي افزود: بعضا ديده مي‌شود كه تفسير عجيبي از اختيارات نهادهاي انتصابي ارايه مي‌شود ، لذا ضرورت دارد اختيارت اين نهادها مشخص شود .

خاتمي همچنين با اشاره به ضرورت مقابله و حذف نهادهاي موازي غيرقانوني گفت: دولت معين اجازه تشكيل نهادهاي موازي را نمي‌دهد و با آنها برخورد مي‌كند.


** احياي رفراندوم
خاتمي همچنين بر ضرورت احياي اصل رفراندوم تاكيد كرد و گفت: بايد در مواردي كه بين نهادهاي انتصابي و انتخابي در مورد يك اصل تنازعي ايجاد مي‌شود، به آراي مستقيم مردم مراجعه كرد.

معاون اول معين همچنين بر تعامل و همكاري با دستگاه قضايي تاكيد كرد و گفت: ما بايد به سمت شكل‌گيري يك دستگاه قضايي مستقل و غير سياسي پيش برويم.


** دست نهادهاي موازي را در سياست خارجي كوتاه مي‌كنيم
معاون اول معين همچنين در اين نشست مطبوعاتي گفت: ما دست نهادهاي موازي غير مسوول در سياست خارجي را كوتاه مي‌كنيم.

وي با اشاره به اينكه دولت به عنوان مجري سياست خارجي ، انجام اين كار را بر عهده دارد تاكيد كرد: تنها دستگاه مسوول در اين حوزه ، دستگاه وزارت خارجه است.

خاتمي گفت: يكي از عواملي كه در اين حوزه به ما آسيب مي‌رساند شعارهاي نابجا و موضع‌گيري برخي افراد غير مسوول است كه موجب مي‌شود دولت و ملت در عرصه سياست خارجي ضرر كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

** حفظ بخش دموكراتيك در حاكميت دوگانه
خاتمي همچنين گفت كه كشور ايران داراي يك ساختار دو گانه قدرت است و با حفظ بخش دموكراتيك در داخل حكومت مي‌توان اقدامات مهمي براي پيشبرد دموكراسي انجام داد.

وي افزود: طرح شعار "اصلاحات گامي به پيش " از سوي معين نيز به اين معناست كه با توجه به ظرفيتهاي قانون اساسي مي‌توانيم گامهاي زيادي در مسير دموكراسي برداريم.


** تفاوت خاتمي و معين
معاون اول معين در خصوص تفاوتهاي دولت معين و خاتمي گفت: خاتمي به هر دليل نتوانست از همه ظرفيتهاي اختيارات قانوني خود استفاده كند ولي معين مصمم است كه از تمامي اين ظرفيتها استفاده كند.

وي افزود: خاتمي همچنين نخواست كه از حمايت افكار عمومي و سازمانهاي حامي استفاده كند ولي دولت معين يك دست خود را در دست جامعه مدني مي‌گذارد و با حمايت آنها كارها را پيش مي‌برد.


** مرزهاي خودي و غير خودي را برداريم
خاتمي در اين نشست مطبوعاتي با اشاره به مذاكراتي كه با نيروهاي ملي - مذهبي و نهضت آزادي شده است، گفت: ستاد معين بر اين نظر است كه بايد مرزهاي دروغين خودي و غير خودي را برداريم.

وي با اشاره به شعار "ايران براي همه ايرانيان" گفت: كشور نبايد از توانايي نيروهاي توانمند بي‌بهره‌بماند.


** رايزنيهاي براي تعيين معاون حقوق بشر ادامه دارد
خاتمي همچنين از ادامه رايزني‌ها براي تعيين معاون حقوق بشر معين خبر داد و گفت: در آينده نزديك معاون حقوق بشر معين معرفي خواهد شد.

وي وظيفه اصلي معاون حقوق بشر را پي‌گيري امور حقوق بشري دانست و گفت: اين معاونت گزارشهاي حقوق بشري ارايه خواهد كرد و در اين گزارشها ناقضين حقوق بشر در داخل را معرفي خواهد كرد.


** تابوي بحث در مورد آمريكا را بايد شكست
معاون معين در اين نشست مطبوعاتي همچنين بر ضرورت شكسته شدن تابوي بحث آمريكا تاكيد كرد و گفت: تنها يك دولت دموكراتيك در ايران مي‌تواند بر اساس منافع ملي در راستاي عادي‌سازي روابط حركت كند و يك دولت غير دموكراتيك منافع ملي را مي‌فروشد.

خاتمي همچنين رعايت حقوق بشر در داخل كشور، بسته شدن كانالهاي غير رسمي و شفاف بودن مذاكرات را از جمله لوازم ديگر اين راه ذكر كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23614

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي: معين مصمم است كه از نيروهاي ملي - مذهبي استفاده كند، ايرنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005