Click for Amazing Phone Card








جمعه 6 خرداد 1384

رضا خاتمي: خواست مردم و نخبگان اين است كه معين در صحنه بماند و خواسته‌هاي‌شان را پيگيري كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي گفت: ما حقيقتا طي دو - سه سال اخير در پيشرفت اصلاحات توفيقات زيادي داشته‌ايم. ما در اصلاحات راه جديدي را آغاز كرده‌ايم و اين مسير جديد را نبايد با يك تصميم نابجا از بين ببريم و از مسير اصلي آن منحرف كنيم.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا خاتمي طي سخناني در همايش حاميان كانديداتوري مصطفي معين با تاكيد بر اينكه تنها راه پيشرفت كشور تداوم اصلاحات است و مهمترين راه تداوم اصلاحات برگزاري انتخاباتي آزاد و قانوني است، افزود: ما بايد انتخابات آزاد را به كساني كه نمي‌خواهند ما در اين كشور انتخاباتي آزاد داشته باشيم، تحميل كنيم. ما توانستيم اين كار را كنيم و اين يك پيروزي است.


وي يادآور شد: ما يك سال و نيم قبل، در اعتراض به رد صلاحيت‌هاي گسترده‌ي شوراي نگهبان در جريان انتخابات مجلس هفتم، در يك حركت ظاهري و نمادين دست به تحصن زديم. ولي امروز بدون تحصن و با آگاهي مردم توانستيم تاييد صلاحيت دكتر معين را بگيريم. جبهه‌ي مشاركت به هر كسي كه جلوي نقض قانون اساسي و حقوق ملت را بگيرد دست مريزاد مي‌گوييد؛ به رهبري نيز كه جلوي اين تخلف قانوني را گرفتند دست مريزاد مي‌گوييم و اگر رهبري زماني به رييس قوه‌ي قضاييه بگويند كه زندانيان سياسي را آزاد كند و همه‌ي زندانيان سياسي آزاد شوند، بازهم به ايشان دست مريزاد مي‌گوييم. ما به ايشان بارها به صورت مستقيم و غيرمستقيم گفته‌ايم كه بياييد شما رهبر اصلاحات شويد، براي ما مهم نيست كه چه كسي رهبري اصلاحات را بر عهده بگيرد، هركس كه اصلاحات را به پيش ببرد ما پشت سر او خواهيم ايستاد و از او حمايت مي‌كنيم.


وي خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي ما در حال گرفتن يك تصميم مهم هستيم و بايد بر اساس خرد جمعي عمل كنيم؛ بايد متوجه باشيم تا در ميداني بازي نكنيم كه ديگران سعي دارند آن را به ما تحميل كنند. بايد داراي استراتژي باشيم و بر اساس آن عمل كنيم. شخصيت داخلي و خارجي دكتر معين به نحوي بود كه نمي‌شد او را به راحتي رد صلاحيت كرد. عده‌اي معتقدند كه رد صلاحيت دكتر معين و حوادث پس از آن يك سناريوي از قبل تعيين شده است، ولي اينكه عده‌اي مي‌خواهند اين افراد در تداوم و پيشرفت اصلاحات حركت كنند، يك نوع پيشرفت و پيروزي براي جبهه‌ي اصلاحات است.


به گزارش ايسنا، معاون اول دولت احتمالي معين با بيان اين اعتقاد كه رد صلاحيت معين نشان داد او از جنس ديگر كانديداها نيست و با آن‌ها تفاوت دارد، افزود: اكنون يك فرصت تاريخي براي پيشرفت و تداوم اصلاحات بوجود آمده و ما بايد از اين فرصت استفاده كنيم. قطار اصلاحات راه افتاده است و ما دو راه‌حل در پيش داريم؛ يا جلوي حركت اين قطار را بگيريم و يا براي حركت اين قطار هزينه دهيم.


خاتمي تجديد نظر در بررسي صلاحيت‌ها را در جلوگيري از وقوع بحران در كشور عاقلانه دانست و در عين حال گفت: دو گروه مي‌خواهند كه ما در انتخابات حضور نداشته باشيم؛ گروهي كه دستور رهبري به شوراي نگهبان را حكم حكومتي قلمداد مي‌كنند و از همان ابتدا بحث تحريم انتخابات را در پيش گرفتند. و گروه دوم رقيبان ما در جناح مقابل هستند. آن‌ها دائم درصدد اين هستند كه به جامعه القاء‌ كنند كه اين يك حكم حكومتي است و ما با پذيرش اين حكم حرف‌هاي قبلي خود را زير پا گذاشته‌ايم. اين در حالي است كه ما با اراده و حركت اجتماعي مردم توانستيم تاييد صلاحيت دكتر معين را كسب نماييم و به آن افتخار مي‌كنيم. ما از شوراي نگهبان با افتخار و صلابت گذشتيم، بدون اينكه التماس يا گريه كنيم تا كانديداي ما را تاييد صلاحيت كنند. دوستان ما از اصول خود كوتاه نيامدند و با شفافيت و صداقت كه دو شعار عمده‌ي ماست مواضع خود را مطرح كردند.


وي با بيان اين كه « دكتر معين، مردم و نخبگان خواستار اين هستند كه شما در صحنه بمانيد و خواسته‌هاي‌شان را پيگيري كنيد» خاطرنشان كرد: دكتر معين از حقوق بشر صحبت كرد، از حقوق قوميت‌ها و اقليت‌ها، از عدالت جنسيتي، ولي ما بازهم توانستيم تاييد صلاحيت بگيريم. ما گفتيم كه همه‌ي مقامات نظام بايد در چارچوب قانون اساسي حركت كنند نه فراتر از آن، ولي بازهم تاييد صلاحيت خود را گرفتيم و اين سرمايه‌اي براي آينده‌ي ماست. ما با تكيه بر اين اصول ثابت كرديم كه اين نظام اصلاح‌پذير است و در اين كشور اصلاحات زنده است.


وي ادامه داد: ما ثابت كرديم كه در اين كشور كسي بايد رييس‌جمهور باشد كه صداي اكثريت جمعيت خاموش كه خواهان تغيير و تحول هستند را رهبري كند. ما بايد با ايستادگي و دلسرد نشدن حق خود را بگيريم كه البته توانستيم حق خود را نيز بگيريم. ما بايد ثابت كنيم كه مي‌توانيم پيروز شويم و در جهت اين پيروزي بايد تلاش كرد. جناب دكتر معين، اين جمعيت كه شما در اينجا مشاهده مي‌كنيد نمايندگاني از اقشار مختلف جامعه هستند، ما امكان نظرسنجي نداشتيم ولي دوستاني كه اينجا هستند با توجه به اينكه برآيندي از اقشار مختلف جامعه هستند منتظر تصميم شما در روز شنبه هستند، اگر شما آمديد همه پشت سر شما خواهيم ايستاد و از شما حمايت خواهيم كرد و اگر نيامديد خدا بزرگ است و ما تكليفمان را انجام داده‌ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، در اين همايش همچنين شريفي عضو كميته‌ي دانشجويي ستاد انتخاباتي معين، اظهار داشت: ما هيچ‌چيزي را به جز قانون نمي‌پذيريم. در صحنه‌ي انقلاب ما داراي ذخاير ارزشمند مانند ميرحسين موسوي و همچنين سيدمحمد خاتمي هستيم، ولي ما به عنوان دانشجويان از دكتر معين مي‌خواهيم نه موسوي باشيد و نه خاتمي، بلكه شخص سومي باشيد مانند دكتر معين، دكتر معين باشيد و دكتر معين باقي بمانيد.


بنابراين گزارش همچنين يك عضو كميته‌ي دانش‌آموزي ستاد انتخاباتي معين گفت: جناب دكتر معين شما بايد از فرصت بوجود آمده به نحو احسن استفاده كنيد و وارد صحنه شويد. حاكميت از آن ملت است ولي وظيفه‌ي شماست كه وارد صحنه‌ي انتخابات شويد.


به گزارش خبرنگار ايسنا، در پايان نيز يك عضو كميته‌ي زنان ستاد انتخاباتي معين حضور وي در صحنه‌ي انتخابات را خواستار شد و از معين خواست كه جلوي تنگ‌نظري‌ها و رفتارهاي متحجرانه‌اي كه از سوي برخي در مورد زنان اعمال مي‌شود را بگيرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23262

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رضا خاتمي: خواست مردم و نخبگان اين است كه معين در صحنه بماند و خواسته‌هاي‌شان را پيگيري كند، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005