Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 11 خرداد 1384

رضا خاتمی در جمع مردم تنکابن: به هیچ وجه تفسیرهای شورای نگهبان را در مورد ولایت فقیه نمی پذیریم

* قبل از دوران 8 ساله اصلاحات تمام كسانی كه امروز زندانی سیاسی و عقیدتی هستند، اگر وجود داشتند كشته می شدند.

دكتر محمدرضا خاتمی، معاون اول احتمالی دكتر معین با بیان مطلب فوق در جمع مردم تنكابن گفت: اصلاحات فراز و فرودهای بسیاری را طی 8 ساله گذشته تجربه كرده است و امروز در جایی ایستاده كه اقتدارطلبان داخلی و جنگ افروزان خارجی بزرگترین دشمنان آن محسوب می شوند. گروه هایی كه درنهایت یك هدف دارند و آن هم چیزی نیست جز اینكه نشان دهند جمهوری اسلامی اصلاح پذیر نیست. ما در مقابل این جریان می ایستیم.

وی ادامه داد: اتفاقاً وجود زندانیان سیاسی كه در سال های پیش از اصلاحات فقط مرگ در انتظار آنان بود و همچنین رشد رسانه های ارتباطی گویای این ماجرا است كه اصلاحات پیروز بوده و پیروز خواهد شد. مردم هم نباید انتظار غیرواقعی از جریان اصلاح طلبی باشند جریانی كه در فضایی حركت می كند كه اقتدارطلبی تمام قد در مقابل آن ایستاده است. اقتدارطلبان هیچگاه برای اصلاحات فرش قرمز پهن نمی كنند.

دبیركل جبهه مشاركت در بخش دیگری از سخنانش در مورد حكم حكومتی گفت: قانونمداری پیشانی اصلاحات است و ما جز این تن به راه دیگری نمی دهیم. حكم حكومتی اصطلاح فقهی است. بر همین اساس اگر حكم حكومتی به معنای برقراری دیالوگ و توصیه بین نهادهای حكومتی باشد می توان به راحتی با آن برخورد كرد اما اگر اهرمی باشد برای دخالت در روندهای اجرایی دولت، ما آن را قبول نمی كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه اصلاح طلبان در صورت پیروزی چه برنامه ای برای مقابله با برخوردهای غیرمدنی دارند خاطرنشان ساخت: به طور حتم وصله ریاكاری به اصلاح طلبان نمی چسبد. آنها در مجلس ششم به خوبی نشان دادند كه از حقوق تمام مردم ایران دفاع می كنند اگر امروز گروهی بر این باورند كه ما با مشت های آهنی سازش كرده ایم من به كلی در مقابل این نظریه می ایستم. استفاده از تمام امكانات مشت های آهنی را به دیوار می كوبد. سلاح بعدی ما نیز برای رویارویی با رفتارها غیرمدنی استفاده از جریان آزاد اطلاعات است كه دیگر نمی توان به راحتی آن را در بند كشید.

خاتمی در مورد نظریه ولایت فقیه گفت: از وقتی كه قانون نظریه ولایت فقیه را پذیرفت ما به آن التزام عملی داشته ایم. البته به هیچ وجه تفسیرهای شورای نگهبان را در مورد ولایت فقیه نمی پذیریم. نمایندگان این شورا در تمام قانون اساسی فقط اصل ولایت را در بوق می كنند. من با قاطعیت می گویم كه اصل 110 مورد تایید ما است اما به عنوان كنشگر سیاسی این نظریه را قبول نداریم كه فقط یك نفر حرف بزند و بقیه مثل عروسك های كوكی آن را اجرا كنند.

معاون اول كاندیدای اصلاح طلبان پیشرو در پاسخ به این پرسش كه چرا شورای نگهبان دكتر معین را ردصلاحیت كرد خاطرنشان ساخت: شورای نگهبان خود را ملزم به پاسخگویی نمی داند اما به طور قطع نمی توان جواب مشخص به این سوال داد. روزی عضو ارشد شورای نگهبان گفت كه این مجلس ششم هر روز تن ما را می لرزاند شاید با همین تصور كه دكتر معین نیز آرامش محافظه كاران را برهم می زند اقدام به ردصلاحیت او كردند. البته این دور از ذهن نیست. معین می آید تا از حقوق اقلیت ها، زنان و دیگر گروه های اجتماعی دفاع كند و این دولت همان چیزی است كه به طبع اقتدارطلبان خوش نمی آید. بنابراین خواستند او را وام دار کنند و بین اصلاح طلبان نیز اختلاف بیاندازند اما طرحشان شکست خورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش در مورد روابط دیپلماتیك ایران و همچنین ارتباط با ایالات متحده ضمن اشاره به این موضوع كه حتی مخالفین برقراری ارتباط دوستانه با بسیاری از كشورها توسعه یافته نیز در شب انتخابات وعده دوستی با آمریكا را می دهند تاكید كرد كه در این زمینه واقع گرایی و منافع ملی دستورالعمل اصلاح طلبان خواهد بود او گفت: ما هرگز با قاطعیت محافظه كاران از دوستی با آمریكا سخن نمی گوییم چون عدم اعتماد تاریخی بین ایران و آمریكا برقراری چنین ارتباطی را مشكل كرده است. اما بر این باوریم كه عدم رابطه نیز می تواند برای اقتصاد ایرانی بسیار مشكل ساز باشد. منافع ملی و استفاده از فرصت های مختلف منطقه ای راهبرد ارتباط ما را با آمریكا مشخص می كند.

وی همچنین یادآور شد چالشی كه درحال حاضر میان مردم وجود دارد این است كه آیا در صورت برقراری انتخابات آزاد منتخب مردم می تواند در جهت اهداف ملی حركت كند؟ این پرسش بسیار اساسی است. شاید اگر بخش های بالایی حاكمیت این تضمین را می دادند انتخابات نهم پر شور برگزار می شد اما اصلاح طلبان با این هدف شرکت می كنند كه با تكیه بر رفتارهای مدنی در دور دوم اصلاحات این تضمین را از حاكمیت بگیرند به نحوی كه منتخب مردم بتواند به راحتی اهداف رای دهندگان اكثریت را اجرا كنید خاتمی گفت: ما نباید به دنبال قهرمان باشیم و بخواهیم تمام بار پیروزی و شكست را روی یك نفر سرازیر كنیم. معین نماد حزب جمعی است. او وقتی در مقابل رفتار شورای نگهبان قرار گرفت با قاطعیت می خواست از حضور در انتخابات پرهیز كند اما تصمیم گیری جمعی طرفداران او كار را به جایی كشاند كه امروز دكتر معین با قدرت در پای انتخابات ایستاده است. این نشان می دهد كه وی در جهت خرد جمعی حركت می كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23586

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رضا خاتمی در جمع مردم تنکابن: به هیچ وجه تفسیرهای شورای نگهبان را در مورد ولایت فقیه نمی پذیریم' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005