Click for Amazing Phone Card








شنبه 17 اردیبهشت 1384

ابراهيم اصغرزاده: از حقوق اساسي و آزادي‌هاي مدني و ايجاد فرصت‌هاي مساوي دفاع مي‌كنم، ايسنا

يك كانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: با توجه به برخي از نگراني‌هاي موجود در جامعه و به خصوص شرايط بين‌المللي انتخابات نهمين دوره‌ي رياست جمهوري بايد موفقيت‌آميز برگزار شود و اين موفقيت منوط به آن است كه چقدر اين پروژه منطقي، آزاد، متعادل و دموكراتيك برگزار شود.


ابراهيم اصغرزاده در حاشيه‌ي نمايشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌

درباره‌ي برنامه‌هاي خود اظهار داشت: براي تحقق اين مساله همه‌ي گروهها و احزاب بايد توان معرفي نماينده و حضور در صحنه‌ي انتخابات را داشته باشند، هيچ گروه و جرياني حق مصادره و مال خود كردن اين اراده‌ي ملي را ندارد.


وي با تاكيد بر اهميت چگونگي برگزاري انتخابات، خاطرنشان كرد: دفاع من يا هر كانديدايي از حقوق مردم قبل از اينكه واقعا براي رسيدن به قدرت باشد، نوعي مبارزه با تفكرات و انديشه‌هايي است كه مي‌خواهند از صندوق راي هم نوعي رويه‌ي انحصارطلبانه و اقتدارگرايانه را استخراج و صندوق را زينت تفكرات و انديشه‌هاي خود كنند.


كانديداي انتخابات نهمين دوره‌ي رياست جمهوري ادامه داد: براي اينكه مقاومت كنيم و اجازه ندهيم صندوق راي و مكانيزم‌هاي انتخاباتي مصادره شود، بايد افرادي وارد صحنه شوند و از حقوق خودشان دفاع كنند، به همين دليل فكر مي‌كنم صلاحيت لازم را براي حضور و طرح شعارهايم دارم.


وي در خصوص برنامه‌هاي انتخاباتي‌اش، گفت: نقدي نسبت به جنبش اصلاحات دارم و اينكه اين جنبش علي‌رغم اصالتي كه دارد به اين دلايل دچار مشكلاتي شد كه از ابتدا شاخص‌ها و بخش‌هايي را در نظر نگرفت، نگرش بسيار مشخص يك گرايش ليبرال دموكراتيك در جنبش اصلاحات و بي‌توجهي به فرصت‌هاي برابري كه بايد در جامعه بيدار شود و شرايطي كه مردم نسبت به اصلاح‌طلبان و اهدافشان اعتماد داشته باشند، باعث نوعي بيگانه شدن مردم نسبت به اصلاحات شد. آن‌ها يا به خوبي متوجه شعارهاي اصلاح‌طلبان نشدند يا نسبت به سياست‌مداران و اصلاح‌طلبان احساس بي‌اعتمادي كردند.


وي افزود: براي بازگشت به شرايط آرماني و اوليه‌ي دوره‌ي اصلاحات بايد هزينه‌ي بيشتري بپردازيم. دادن طرح و برنامه هم مشكل است؛ چراكه مشخص نيست مردم تا چه اندازه به آن طرح‌ها و برنامه‌ها اعتماد كنند. در كشور ما هم متاسفانه ارائه‌ي طرح و برنامه ايجاد چارچوبي براي عبور بوده است. اول؛ مانع ايجاد مي‌كنيم تا افراد عبور كنند، اين عبور كردن رانت توليد مي‌كند. بر اساس اين رانت، ثروت بخشي از جامعه به بخشي ديگر انتقال پيدا مي‌كند. بنابراين نوشتن طرح و برنامه به اين شكل غيراصولي براي بخشي از جامعه ايجاد فرصت مي‌كند و از سوي ديگر فرصت را از بخش ديگري از جامعه مي‌گيرد. براي همين هميشه به برنامه‌ها هم به ديده‌ي ترديد نگاه مي‌شود.


اصغرزاده با بيان اين كه پيش از هر چيز مردم به اعتقاد كانديداها نسبت به حرف‌هاي خودشان توجه دارند، افزود: براي رسيدن به پاسخ اين سوال نياز به نوعي تبارشناسي، انباشت حافظه‌ي جامعه، تاريخ‌نگاري و عوامل متعدد است. حس مي‌كنم حفظ محبوبيت نسبي آقاي خاتمي علي‌رغم برخي ضعف‌ها به خاطر صداقتي است كه در رفتارش داشت. تنها اميدي كه در مردم وجود دارد، اين است كه نسبت به تعدادي از سياستمداران و برنامه‌ها حس همدلي يا اعتماد داشته باشند. اما اينكه چقدر اين اعتماد ملي بازسازي و در انتخابات رياست جمهوري به يك اراده‌ي ملي تبديل شود، احتياج به كار بسيار دارد.


وي افزود: براي خلق شعارها و برنامه‌هاي جديد بيش از هر چيز بايد سعي كنيم بين مردم و سياستمداران آشتي بوجود آيد؛ طوري كه مردم حس كنند كه بايد مداخله كنند، چراكه انفعال مساله‌اي از مشكلات آن‌ها را حل نمي‌كند.


اين كانديداي رياست جمهوري افزود: گرايش من تركيبي است از دفاع از حقوق اساسي و آزادي‌هاي مدني به علاوه‌ي توجه به برابري‌طلبي و ايجاد فرصتهاي مساوي.


وي در ارزيابي خود از احتمال كانديداتوري هاشمي رفسنجاني، گفت: از كانديداتوري همه‌ي كساني كه داراي پايگاه اجتماعي هستند، دفاع مي‌كنم. براي هيچ‌كس كانديداتوري را دير يا زود نمي‌دانم. كساني كه داراي اين صلاحيت هستند و چارچوب‌هاي قانون اساسي را مي‌پذيرند داراي اين حق هستند كه در انتخابات شركت كنند.


وي اضافه كرد: با توجه به سوابق و تجارب آقاي هاشمي رفسنجاني و با توجه به اينكه ايشان مورد حمايت بخشي از گروههاي جامعه هستند، هم حق دارد كه در اين انتخابات شركت كند و هم اينكه حضورش مشاركت را بالا مي‌برد.


اصغرزاده در خصوص احتمال به اجماع رسيدن گروههاي اصلاح‌طلب، گفت: اين اجماع بايد ماهها پيش صورت مي‌گرفت. ما نمي‌توانيم به گذشته برگرديم. اگر شرايط اجماع بر اساس يك برنامه يا يك استراتژي مدون و مشخص بود قطعا من هم از كساني بودم كه از آن حمايت مي‌كردم. تكثر در كانديداها در مرحله‌ي اول مزاحمتي براي اهداف اصلاح‌طلبانه ايجاد نمي‌كند.


وي در خصوص احتمال رد صلاحيت‌ها توسط شوراي نگهبان نيز گفت: كار ويژه‌ي شوراي نگهبان، نگهباني از قانون اساسي به عنوان يك داور بي‌طرف است، اگر اين نقش به يك جريان سياسي يا نيرويي كه قصد دارد بالانس سياسي كشور را به نفع يك تفكر به هم بزند تبديل شود، دچار انحراف از وظايف اصلي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اصغرزاده تاكيد كرد: انتظارم از شوراي نگهبان اين است كه در مورد رد صلاحيت‌ها نه اجازه بدهند كه اين اتفاق رخ دهد، نه اينكه نوعي نظارت مداخله‌جويانه را اعمال كنند. نظارت و دخالت شوراي نگهبان تنها تا جايي است كه كسي بخواهد چارچوب ها يا رفع قانون اساسي را به هم بزند. اگر شوراي نگهبان بخواهد جز اين عمل كند اعتماد ملي به انتخابات خدشه‌دار مي‌شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22158

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراهيم اصغرزاده: از حقوق اساسي و آزادي‌هاي مدني و ايجاد فرصت‌هاي مساوي دفاع مي‌كنم، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005