سه شنبه 6 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی‌اکبر ولايتی: راه‌های نرفته زيادی در علوم انسانی داريم، ترجمه کتاب‌های غربی و تدريس آنها کار مطلوبی نيست، ايلنا

ـ اگر انسان در علم آموزی نگاه الهی داشته و اراده خدا را در همه امور جاری بداند آن وقت علوم انسانی حتما متفاوت خواهد شد.


ايلنا: مشاور مقام معظم رهبری در امور بين‌الملل گفت: راه‌های نرفته زيادی در زمينه علوم انسانی داريم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، علی‌اکبر ولايتی در مراسم آغاز سال تحصيلی دانشگاه عالی دفاع ملی طی سخنانی با اشاره به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و مسير آينده نظام گفت: مسير کشور بر اين مبنا مسيری معمولی نيست، بلکه راه بلند و هدف‌داری است و سياست‌های نظام را مشخص می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد: يکی از نقاطی که مقام معظم رهبری نيز بر آن تکيه داشته‌اند علوم انسانی است که دانشگاه عالی دفاع ملی نيز در همين رابطه می‌تواند توليد علم کند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بين‌الملل با بيان اينکه در زمينه علوم انسانی راه‌های نرفته زيادی داريم، گفت: در برخی علوم که علوم جديدی می‌باشند و ظاهرا پايه‌گذاران آن غربی‌ها هستند کار مطلوبی نيست که کتاب‌های آنها را ترجمه کرده و در اختيار دانشجويان بگذاريم ،زيرا در اين صورت دانشجويان ما پس از فارغ‌التحصيلی با دانشجويانی که از دانشگاه‌های غربی بعنوان مثال دانشگاه سوربون فارغ‌التحصيل می‌شوند هيچ تفاوتی نخواهند داشت.
وی با بيان اينکه برخی می‌گويند در علوم دقيقه و تجربی تفاوتی ميان اسلام و غرب نيست به اصولی از علوم فيزيک، زيست‌شناسی و رياضيات اشاره کرد و گفت: موضوع بحث ما از اين زاويه نيست ،زيرا به‌عنوان مثال قانون نسبيت يا محاسبات رياضی در همه جا ثابت است، بلکه تفاوت بينش فرد موحد با فردی که توجهی به معنويات ندارد مدنظر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بيان اينکه علم و حکمت به هم آميخته‌اند،گفت: بايد در زمينه علوم انسانی کار شود، تاسيس اين دانشگاه نيز می‌تواند گامی در جهت توسعه علوم انسانی اسلامی باشد.
وی با بيان اينکه دانشمندان ما در بسياری از علوم پيشگام بوده و آثاری ماندگار دارند به کتاب‌های قانون و شفا از ابن سينا اشاره کرد و گفت: دانشمندان بزرگ افتخارشان اين است که به عنوان مثال کتاب قانون ابن‌سينا را خوب فهميدند يا بر آن حاشيه مختصری نوشته‌اند.
ولايتی با بيان اينکه چنانچه علم با منطق الهی سازگار شود ماندگار خواهد شد،گفت: اگر انسان در علم آموزی نگاه الهی داشته و اراده خدا را در همه امور جاری بداند آن وقت علوم انسانی حتما متفاوت خواهد شد.
وی با اشاره به نظريه‌هايی همچون نظريه آزادی جنسی فرويد و نتايج آن در غرب گفت: نتيجه نظريات غرب در زمينه علوم انسانی اين است که شخصی همچون وزير خارجه آمريکا از افتخاراتش اين می‌شود که به انجمن همجنسبازان رفته و از آنها حمايت می‌کند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بين‌الملل ابراز اميدواری کرد که تاسيس دانشگاه عالی دفاع ملی پيشگام و پايه‌گذار علوم انسانی در عصر جديد براساس ارزش‌های اسلامی باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016