یکشنبه 3 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس قوه قضاييه: دنيای غرب در پی تحميل علوم انسانی با پيش‌فرض‌های خود به ديگر جوامع است، ايلنا

ـ جهت‌گيريهای تندعليه عرايض اينجانب در برخی رسانه‌های غربی و راديوها و سايت‌ها نه از باب نقد عالمانه يک سخن است بلکه ناشی از اين است که بسيار فراتر از فهم رسانه‌ای آنان است.


ايلنا:رييس قوه قضاييه گفت: در برخی رسانه‌های غربی و راديوها و سايت‌ها عليه عرايض اينجانب جهت‌گيری‌های تندی کرده‌اند نه از باب نقد عالمانه يک سخن است، بلکه اولاً ناشی از اين است که بسيار فراتر از فهم رسانه‌ای آنان است، و ثانياً خوف آن دارند که اگر اين بحث مهم در جهان اسلام زنده شود و بارگيری عالمانه شود و پيش‌فرض‌های انسان‌شناسانه و هستی‌شناسانه آنان رو شود، علوم انسانی غربی با چالش‌ جدی روبرو گردد. سال‌هاست که عينيت علوم انسانی به معنای پوزيتويستی آن، زير سوال رفته است. چشم‌ها را بايد شست،جور ديگر بايد ديد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا، آيت‌الله صادق لاريجانی در جلسه امروز مسوولان عالی قضايی توجه جدی به مباحث علوم انسانی بر پايه نگرش‌های اسلامی ايرانی را از سوی صاحب نظران کشور و جهان اسلام خواستار شد وگفت: متاسفانه بسياری از غربی‌ها قصدشان تحميل علوم انسانی با پيش‌فرضهای مورد قبول غرب به ديگر جوامع و کشورهاست.
رييس دستگاه قضا گفت: برخلاف گفته عده‌ای، ما با علوم انسانی نه مخالفيم و نه حمله سازمان‌يافته‌ای عليه علوم انسانی داريم، و نه از گسترش علوم انسانی بيم‌ناکيم. آنچه ما مطرح می‌کنيم اتفاقاً بحثی بسيار دقيق و موشکافانه است و در ميان فيلسوفان دقيق‌النظر غربی هم طرفداران بسياری دارد و آن اين است که علوم انسانی همواره دارای پيش‌فرض‌هايی است که برخی متافيزيکی و برخی معياری يا normative اند. پرسش اساسی اين است علوم انسانی که در غرب تحقيق می‌شود و توسعه می‌يابد و به کشورهای ديگر صادر می‌گردد، چه پيش‌فرض‌هايی دارد؟و آيا صحيح است که کشوری اسلامی مثل ايران،منابع مالی اعم از منابع نفتی يا مالياتی را صرف ترويج نوعی از علوم انسانی کند که با پيش‌فرض‌های الحادی يا مادی يا اطلاقی مخالف اسلام تدوين شده‌اند؟
وی ادامه داد:پرسش اول سياسی نيست، گرچه آثار بسيار مهم سياسی هم دارد. بحثی کاملاً فلسفی و نظری است و پرسش دوم، پرسشی عملی و استراتژيک است.
آيت الله لاريجانی افزود: ما با قاطعيت اعلام می‌کنيم، غرب آگاهانه يا ناآگاهانه،با صادر کردن علوم انسانی با پيش‌فرض‌های خاص خودش ارزش‌های جامعه ليبرالی را صادر می‌کند و کسانی که از اين علوم انسانی موجود دفاع می‌کنند، نه اين است که از نفس علوم انسانی دفاع می‌کنند که ما هم حامی جدی ترويج و توسعه آن هستيم بلکه از پيش‌فرض‌های انسان‌شناسانه و هستی‌شناسانه خاص آن دفاع می‌کنند که کاملاً قابل ترديد و بلکه غيرقابل قبولند.
رئيس قوه قضاييه تأکيد کرد: اين سخن و تحليل نسبت به علوم انسانی که نياز به توضيح فراوان دارد سخن کاملاً دقيقی است و اينکه ديده می‌شود در برخی رسانه‌های غربی و راديوها و سايت‌ها عليه عرايض اينجانب جهت‌گيری‌های تندی کرده‌اند نه از باب نقد عالمانه يک سخن است بلکه اولاً ناشی از اين است که بسيار فراتر از فهم رسانه‌ای آنان است، و ثانياً خوف آن دارند که اگر اين بحث مهم در جهان اسلام زنده شود و يارگيری عالمانه شود و پيش‌فرض‌های انسان‌شناسانه و هستی‌شناسانه آنان رو شود، علوم انسانی غربی با چالش‌ جدی روبرو گردد. سال‌هاست که عينيت علوم انسانی به معنای پوزيتويستی آن، زير سوال رفته است. چشم‌ها را بايد شست،جور ديگر بايد ديد.
وی گفت: شنيده‌ام برخی از اساتيد فلسفه غربی از عرايض بنده اظهار نگرانی کرده‌اند و برخی از نويسندگان راديوهای غربی، اين سخنان را ناشی از فلسفه‌ اسلامی که اکنون زوال پيدا کرده است، دانسته‌اند! در پاسخ اين اتهامات می‌گويم «عذرک جهلک» اتفاقاً با پيروی از منطق عقل سليم و در طلب حق ، بنده و امثال بنده بهره وافی از وقت و عمرمان را در علوم انسانی غربی گذاشته‌ايم، ولی انصافاً و در جهت عکس آنها چنين کرده‌اند؟! آيا تحقيقات فيلسوفان بزرگ مسلمان همچون ملاصدرا و اصوليان بزرگی همچون محقق اصفهانی از آراء راسل، سارتر و هايدگر و .... کمتر است؟ به نظر بنده قابل قياس نيست.
رئيس قوه قضاييه در ابتدای اين جلسه با تبريک فرا رسيدن نيمه شعبان ابراز اميدواری کرد: در عصر غيبت با توسل به ايمان قوی، منتظران قدوم مبارک حضرت ولی‌عصر (عج) به خوبی شرايط ظهور را فراهم سازند.
در ادامه اين جلسه راجع به چگونگی استفاده از فضای مجازی و فن‌آوری‌های نوين در خدمت‌رسانی دستگاه قضايی بحث و بررسی شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016