جمعه 5 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير علوم: متون دانشگاهی به ويژه در علوم انسانی در حال بازنگری است، ايسنا

وزير علوم گفت: ماموريت دانشگاه‌ها تربيت انسان‌هايی منطبق با معيارهای اسلامی است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) کامران دانشجو در نشستی با دانشجويان عضو تشکل‌های اسلامی دانشجويی افزود: بايد بستر و شرايط برای انجام بهينه ماموريت دانشگاه‌ها فراهم شود و دانشجويان ارزشی می‌توانند در ايجاد اين بسترها و فضاها برای تقويت ارزش‌های معنوی در دانشگاه‌ها موثر باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اساتيد و متون درسی را از ارکان اسلامی شدن دانشگاه‌ها عنوان کرد و در پاسخ به گله‌مندی دانشجويان از نحوه پذيرش اعضای هيات علمی در دانشگاه‌های متفاوت و اعمال سلايق سياسی در گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها به جای مسايل علمی و عقيدتی اظهار کرد: جذب اساتيد از طريق هيات مرکزی جذب يکی از گام‌های اساسی برای اصلاح روند جذب اساتيد در دانشگاه‌هاست و متون نيز به ويژه در علوم انسانی در حال بازنگری است و به تدريج تعدادی از واحدهای درسی از رشته‌های مهم علوم انسانی و براساس مبانی اسلامی تغيير محتوی پيدا خواهند کرد.

وی در پاسخ به صحبت‌های تعدادی از نمايندگان تشکل‌ها درباره نحوه پذيرش دانشجويان دکتری در دانشگاه‌ها ی کشور و اعمال بی‌عدالتی و نظرات سياسی در گروه‌های آموزشی به جای مسايل علمی، پژوهشی و عقيدتی گفت: برگزاری متمرکز آزمون پذيرش دانشجويان دکتری از ديگر اقدامات مهمی است که برای افزايش عدالت در آموزش عالی صورت می‌گيرد.

وزير علوم افزود: شرايط برگزاری اين آزمون که بهمن ماه انجام می‌شود در حال بررسی است و متعاقبا اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: آيين‌نامه انتقال دانشجويان نيز با هدف تسهيل فرآيند انتقال به ويژه برای دانشجويان دختر آخرين مراحل تدوين را می‌گذراند و به زودی ابلاغ و اعلام می‌شود و از مهرماه اجرايی خواهد شد.

وی با انتقاد از برخی دانشگاه‌ها که فارغ التحصيلی دانشجويان دکتری را منوط به چاپ مقاله در مجلات نمايه ISIمی‌کنند گفت: به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که انتشار مقاله در مجلات معتبر علمی و پژوهشی داخلی و يا خارجی برای اين امر کافی است.

دانشجو در بخش ديگری از سخنان خود با تحسين آرمانخواهی موجود در قشر دانشجو گفت: آرمانخواهی روحيه‌ای خوب و منطبق با فرهنگ انتظار است که برای حاکم کردن ارزش‌های اسلامی، معنوی و انسانی در جامعه است، لکن روحيه آرمانخواهی با روحيه طلبکاری متفاوت است، روحيه آرمانخواهی باعث ايجاد نشاط و شادابی در جامعه و تلاش و حرکت به سمت آن آرمان‌های متعالی می‌شود، در حالی‌که روحيه طلبکاری باعث سرخوردگی، نااميدی پرخاشگری و ايستايی می‌شود. وی افزود: به عبارتی فرد آرمان‌خواه کمک می‌کند و راه حل ارائه می‌دهد و همکاری می‌کند و اميد می‌آفريند تا به سمت آرمان‌ها حرکت کنند در حالی‌که فرد طلبکار می‌ايستد و انتظار دارد بقيه کارها را درست کنند و وظيفه خودرا فقط مطالبه توام با پرخاش می‌داند.

وی با اشاره به فعاليت‌های اجتماعی، فرهنگی و سياسی دانشجويان خاطرنشان کرد: اردوهای جهادی از فعاليت‌های اساسی دانشجويی است که در سال‌های اخير رشد کرده است و بايد مورد حمايت قرار گيرد؛ چراکه حضور در مناطق محروم و تلاش برای حل مشکلات مردم اين مناطق عرصه مهمی است که در آن نظريه و عمل به هم نزديک می‌شود.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، نشست مشترک دانشجويان عضو تشکل‌های اسلامی دانشجويی با وزير علوم در محيطی صميمی برگزار شد و ديدگاه‌ها درباره مسايل مختلف دانشگاه‌ها و آموزش عالی در اين نشست درميان گذاشته شد.

در آغاز اين نشست نمايندگان تشکل‌های اسلامی دانشجويی سوالات و نظرات خود را با وزير علوم در ميان گذاشتند.

قدردانی از وزارت علوم به علت اقدامات صورت گرفته در جذب اساتيد، افزايش دوره‌های تحصيلات تکميلی، تغيير در نحوه پذيرش دانشجويان دکتری، مبارزه با سکولاريسم و تاسيس معاونت فرهنگی مستقل در دانشگاه‌ها، همچنين درخواست نظارت بر موسسات آموزش عالی غيرانتفاعی، ضرورت حمايت از پژوهشکدهای دانشجويی و در خواست برنامه‌ريزی وزارت علوم برای تقويت اردوهای راهيان نور از نکات مطرح شده توسط نماينده يکی از تشکل‌های دانشجويی در اين نشست بود.

دانشجويان در اين ديدار صميمی با اشاره به غلبه گفتمان عدالت‌محوری در جامعه خواهان تعميق اين گفتمان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شده و بر ضرورت تقويت رشته‌های دانشگاهی ميان رشته ای و تحول در علوم انسانی تاکيد نمودند و خواهان افزايش پذيرش دانشجويان متناسب با امکانات دانشگاهها شدند.

همچنين يکی از نمايندگان تشکل‌ها با اشاره به رونق اردوهای جهادی در سال‌های اخير و اهميت جهادگری و توسعه مناطق محروم در ديدگاه امام خمينی(ره) و مسوولان نظام خواهان حمايت جدی از اين اردوها گرديد.

تعدادی از دانشجويان در اين ديدار بر ضرورت مشورت و بهره‌گيری از نظرات نخبگان در تغيير مديريت دانشگاه‌ها تاکيد کردند و ضمن اشاره به اهميت و ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه خواستار اقدامات بيشتری برای توسعه پژوهش‌های کاربردی شدند.

حل مشکلات کشور با استفاده حداکثری از پتانسيل‌های موجود در دانشگاه‌ها و توانايی‌های دانشجويان از ديگر درخواست‌های دانشجويان بود.

اين ديدار پس از اقامه نماز جماعت و صرف افطارصورت گرفت و به مدت سه ساعت و نيم به طول انجاميد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016