چهارشنبه 10 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خواهرعبدالرضا تاجيک: می گويند "هتک حرمت" يعنی آزار جنسی، و شامل توهين و تمسخر و بی احترامی نمی شود، کمپين بين المللی حقوق بشر

هفته ها پس از دستگيری عبدالرضا تاجيک روزنامه نگار و فعال حقوق بشر برجسته ايرانی خواهرش به کمپين بين المللی حقوق بشر درايران گفت که چهارساعت مورد پرسش قرار گرفته ومسوولان به وی گفته اند بی احترامی، توهين وبدرفتاری مصداق «هتک حرمت» نيست و اين عبارت تنها به معنای آزار جنسی است.
پروين تاجيک برادر روزنامه نگار وزندانی عقيدتی، عبدالرضا تاجيک، با شرح وضعيت وی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که يکی از مقامات دادستانی درخصوص موضوع «هتک حرمت» که پيش از اين از سوی برادرش در زندان مطرح شده بود او را به مدت چهار ساعت مورد پرسش و پاسخ قرار داده و به تفصيل در مورد آنچه «هتک حرمت» و «توهين» ناميده می شود توضيح داده است. اين مقام دادستانی پذيرفته که احتمال دارد زندانی هنگام درآوردن لباس و تفتيش بدنی دربرخی موارد مورد بی احترامی قرارگيرد و احيانا افرادی باشند که به تمسخرو توهين زندانی بپردازند اما «هتک حرمت» به معنای «آزار جنسی» را رد کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پروين تاجيک درخصوص فشارهای به عمل آمده بر وی برای مصاحبه نکردن به کمپين گفت: «بی دليل و غيرقانونی برادرم را بازداشت کرده اند بعد می گويند چرا مصاحبه می کنم؟ اگر مصاحبه نکنم هيچکس صدايم را نمی شنود.» او همچنين در خصوص روند رسيدگی قضايی به پرونده عبدالرضا تاجيک گفت: «هيچکس پاسخگوی ما نيست. به دادستانی که مراجعه می کنيم حتی ما را راه نمی دهند. سربازی از جلوی در به ما می گويد که خواسته تان را بنويسيد. هيچوقت هم جوابی به نامه هايمان نمی دهند. » او همچنين گفت که مقامات دادستانی درخواست دو کفيل کرده اند اگر چه هنوز خبری از آزادی وی نمی رسد.

به گفته وی حتی وکيل آقای تاجيک، محمد شريف هم نه موفق به ديدنش شده و نه دادستانی جوابی در خصوص پرونده وی به خانواده و وکيل ارائه کرده است. اگر چه روز دوشنبه عبدالرضا تاجيک با خانواده تماس تلفنی داشته است و مسوولان قول مساعد داده اند که برخی اعضای خانواده روز پنج شنبه با اين روزنامه نگار زندانی ملاقات کنند.

پروين تاجيک همچنين در خصوص اظهاراتی که ماه گذشته در خصوص «هتک حرمت» برادرش مطرح شده بود به کمپين گفت: «با من تماس تلفنی گرفتند قرار شد برای نشستی به آنجا بروم. عبدالرضا هم حضور داشت حدود ۴ ساعت بازجويی يا نشست هر چيز که دوست داريد ميتوانيد اسمش را بگذريد به طول انجاميد در اين جلسه از ما سوالات جداگانه می‌کردنند که می‌‌بايست کتبی‌ به تک تک سوالات جواب می‌داديم در آن جلسه آقای فراهانی داديار دادسرا برای ما توضيح داد که وقتی‌ بحث هتک حرمت را مطرح می‌کنيم در واقع مساله تجاوز جنسی‌ مطرح می‌شود، در حاليکه من چنين معنی هرگز در ذهنم نبوده، طبق مقررات مجازات اسلامی فحش و ناسزا و تمسخر هتک حرمت حساب ميشود و بسيار متأسفم برای فرهنگ کشور، مردم کشورم و ادبيات جديد ،درسته که فرهنگ کلامی ما عوض شده اما برای من عجيبه که معنی‌ کلمات و عبارات هم تغيير کرده.»

عبدالرضا تاجيک روزنامه نگار و عضو کانون مدافعان حقوق بشر که از تاريخ ۲۲ خرداد ماه برای بار سوم بازداشت شده بود، پس از اوّلين ملاقاتش با خواهر بزرگش با عصبانيت و ناراحتی‌ متذکر شده بود به او هتک حرمت شده در پی‌ آمد پخش اين خبر در تاريخ ۱۰ مرداد ماه خواهر او را به دادسرای زندان اوين احضار کردند.

پروين تاجيک در ادامه شرح اظهارات مقام دادستانی در خصوص موضوع هتک حرمت و تعريف آن از سوی وی گفت: « آقای فراهانی به من گفتند وقتی‌ زندانی به زندان وارد می شود لباس هايش را در می‌آورند، تفتيش بدنی می‌شود و البته پيدا می‌شوند کسانی‌ که حرکات يا رفتار‌های زشت نشان می‌دهند توهين يا تمسخر می‌کنند.» خانم تاجيک افزود: « خوب با اين حساب با تعريفی‌ که قانون مجازات‌های اسلامی می‌دهد به عبدالرضا هتک حرمت شده، به او توهين کرده اند چرا بايد اين مساله را انکار کنم در شرايطی که عملا هتک حرمت انجام گرفته؟ آقای فراهانی در ادامه متذکر شده وقتی‌ مساله را کلی‌ مطرح می‌کنيد معنای تجاوز جنسی‌ استنتاج می‌شود. من معلم هستم با ۳۰ سال سابقه اولين چيزی که به دانش آموزان ياد ميدهم اخلاق است. وقتی‌ ما معترضيم به برخورد آمريکايی‌ها با زندانيان در زندان‌های گوانتانامو يا زندان‌های ابوغريب می گويم که اين رفتار غير انسانی‌ و غير اخلاقی‌ است چرا بايد در زندان‌های ما با يک روزنامه نگار يک مدافع حقوق بشر اينگونه رفتار شود؟ آقای فراهانی عصبانی‌ بودند و به من گفتند که چرا به بيگانگان پناهنده شديد در حالی‌ که اين طور نيست من بار‌ها و بار‌ها نامه نوشتم به قوه قضائيه حتا نامه من را نگرفتند من ناچار بود بودم برای اين که کسی‌ صدايی من و برادرم را بشنود با رسانه‌های خارج از کشور صحبت کنم مگر خود امام خمينی هم همين کارا را نکرد وقتی‌ بلندگوی نداشت با بی‌ بی‌ سی‌ صحبت کرد.»

اتهامات عبدالرضا تاجيک تا کنون به شکل دقيق ازسوی مقامات قضايی مشخص نشده است. او که طی ماه های پيش از دستگيری هيچ گونه به کار روزنامه نگاری اشتغال نداشت يکی از اعضای غير ثابت کانون مدافعان حقوق بشر بود. آقای فراهانی در پايان نشستی که با خواهر عبدالرضاتاجيک داشته است به وی گفته که پرونده سير قانونی‌ خود را طی می‌کند.

همچنين احترام السادات قاسمی خاله عبدالرضا تاجيک که پس از مرگ خواهرش فرزند خواندگی رضا را برعهده گرفت،به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت طی هفته های گذشته از ديدن وی يکی، از روزنامه نگار وزندانی عقيدتی محروم بوده است. به احتمال زياد او روز پنج شنبه با آقای تاجيک ملاقات خواهد کرد. اين مادر سالخورده که با شنيدن اسم رضاتاجيک اشکهايش جاری می شود به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « مثل مجنون ها شده ام. ديگر طاقت ندارم. ۷۸ روز است که پسرم را بازداشت کرده اند و در اين مدت تنها دو بار تماس تلفنی گرفته است يعنی ماهی يکبار. آخر ديگر صدايش را هم نمی توانم بشنوم؟»

خاله تاجيک درخصوص جلوگيری از ملاقات وی در زندان به کمپين گفت: «عبدالرضا به آنها گفته که بچه بود که خواهرم فوت کرد و من او را روی سينه ام بزرگ کرده ام. بگذاريد خاله ام به ديدن من بيايد گفته اند بيا اما تا به حال دوبار برای ملاقات اين همه راه را رفته ايم نگذاشته اند. حتی رضا گفته بود اگر نگذاشتند بگوييد با اداره دادرسی تماسی بگيرند. باز هم نتيجه نداد. بچه من جرمی مرتکب نشده است. دو تا کفيل هم گرفته اند اما باز هم آزادش نمی کنند. چند روز پس از بازداشت رضا، احترام السادات به دليل مشکلات قلبی روانه بيمارستان شد و چند روز را آنجا سپری کرد. وی می گويد که از آن به بعد در خانه به انتظار يک جواب، يک تماس و يا يک خبر خوش ملاقات نشسته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016