پنجشنبه 14 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهاره هدايت: فرمانده گفت بزنيد! تعارف هم نکنيد! روزآنلاين

با بهاره هدايت دبير کميسيون دفتر تحکيم وحدت در مورد دستگيری های اخير دانشجويی و همچنين راهپيمايی دانشجويان به مناسبت ۱۳ آبان مصاحبه کرده ايم. او می گويد: "با گوش خودم شنيدم يکی از فرماندهان ميدان وقتی گاردی ها حمله و با باتوم فقط تهديد می کردند، می گفت تعارف نکنيد بزنيداينها را!"

خانم هدايت که از فعالين سرشناس دانشجويی است در مورد آغاز تظاهرات ديروز می گويد: "ساعت ۱۰ صبح جمعيتی حدود ۵ هزار نفر از درخيابان قدس دانشگاه تهران در حال تظاهرات بودند که جلوی آنها را می گيرند و جلوی درصف می کشند به نحوی که دانشجويان نمی توانند خارج شوند. اين جمعيت به داخل دانشگاه برگشت و به سمت سردر دانشگاه تهران رفت حدود ده متری هم از در دانشگاه خارج شدند و تا چند ساعت همان جا شعار می دادند. همه سبز پوش بودندو شعارهای خيلی تندی هم داده شد. حدود پنجاه نفر بسيجی هم در ان اطراف بودند که شعارهای تحريک اميزی مانند مرگ برمنافق مطرح می کردند. آن هم در حاليکه دانشجويان شعار باکری و همت می دادندو عکس هايی از اين شهدا را به دست داشتند. درداخل خيابان هم حراست دانشگاه تهران بود و پشت سرآنها هم گاردی ها حضور داشتند. بعد ماشين آبپاش آوردند که دانشجويان را تهديد و پراکنده کنند. درجلوی دانشگاه هم اتوبوس چيده بودندتا بين مردم و دانشجويان فاصله ايجاد کنند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بهاره هدايت می افزايد: "دانشجويان قصد داشتندبه سمت سفارت سابق آمريکابروند، اما آنها خيابان طالقانی را به نيروهای خودشان اختصاص داده بودند واجازه نمی دادند مردم معترض به انجا بروند. يعنی نمی خواستند حالتی که در روز قدس ايجاد شد، به وجود آيد. چون نمی توانستند پوشش خبری را به خاطر مخلوط بودن جمع فيلتر کنند؛در واقع می خواستند اين دفعه کاملا تصوير هوادارانشان را به صورت منسجم نشان بدهند. در حاليکه در بسياری از نقاط شهر از جمله ميدان ولی عصرِ، ميدان آرژانتين، در خود خيابان ولی عصر، خيابان مطهری و ميدان هفت تير که من حضور داشتم می شد حضور مردم را مشاهده کرد. البته اجازه نمی دادند مردم جمع شوندوبه محض اينکه تعداد تجمه کنندگان به بيش از پنجاه تن می رسيد گاردی ها حمله می کردند وبه شدت تمام مردم را می زدند ومتفرق می کردند. بعد يک بخشی از آنها را به خيابان های فرعی هدايت می کردند، و در خيابان های فرعی گاردی ها به سمت مردم حمله می کردند و آنها را مورد ضرب وشتم قرار می دادند. گاز فلفل و گاز اشک آور نيز به صورت فراوان مورد استفاده قرار گرفت."

هدايت درپاسخ به اين سوال که آيا نيروهای ضدشورش وپليس تصميمی برای برخورد خشونت آميز با مردم داشتند يا نه می گويد: "اصلا هيچ ابايی از ضرب و شتم مردم نداشتند. من با گوش خودم شنيدم يکی از فرماندهان ميدان، وقتی گاردی ها حمله می کردند و درحمله فقط با باتوم تهديد می کردند و زياد از باتوم استفاده نمی کردند، می گفت تعارف نکنيد بزنيد آنها را؛ و به همين ترتيب آنها را تشويق می کرد که مردم را کتک بزنند. آنهايی را هم که تنها گير می اوردند به شدت کتک می زدند."

اين فعال دانشجويی در خصوص شعارهای مطرح شده می گويد: "شعارهای دانشجويان با شعارهايی که بيرون داده می شد قابل مقايسه نبود. شعارهای تند بيرون از دانشگاه مثلا اين بود که خامنه ای قاتل است ولايتش باطل است. اما در دانشگاه شعارهای تندی برعليه مقامات عالی می دادند. من شنيده ام که در خيابان قدس صدای تير هوايی آمده است. اما خودم نشنيدم.

وی درخصوص تعداد مردم نيز بر اين نظراست که: "تعداد مردم بسيار زياد بود، منتها اجازه تجمع به مردم نمی دانند. يعنی هر کسی را شما می ديديد فقط به قصد تجمع کردن آمده بود. می ديدم مردم مترصد اين بودند که يک جمعی شکل بگيرد. مشخصا در ولی عصر همه مغازه ها را مجبور کرده بودند تعطيل کنند بنابراين احتمال اينکه مردم برای خريد آمده باشند منتفی بود کسانی که آمده بودند هدفمند برای خريد آمده بودند. هر کسی که رد می شد خبر از مسيری که طی کرده بود به افراد ديگر می داد. اخبار دهان به دهان می چرخيد که وضعيت چطور است. همه می خواستند بدانند کجا می شود تجمع کرد وشعار داد. در تقاطع عباس آباد وبخارست يعنی جايی که دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه است، دانشجويان از داخل دانشگاه از بالای ساختمان ها شعار می دادند واز آن طرف مردم هم همراهی می کردند. خلاصه جمعيت بسيار زياد بود."

هدايت می افزايد: "همه تلاش نيروهای پليس اين بود که تجمع مردم بزرگ نشود. داخل خيابان ولی عصر تا جايی که من ديدم، يعنی از حدود خيابان بهشتی تا ميدان ولی عصر نيروهای گاردی مستقرشده بودند. آنجايی که نيروهای گاردی نبودند حضور مردم خيلی زياد بود. اما اينکه تجمع بزرگی را بتوانند شکل بدهند من نديدم. درضمن خبربرخورد با آقای کروبی خيلی پيچيده بود. يک خبری هم دهان به دهان می گشت که يکی دو نفرگلوله خورده اند. البته من خودم آن را نديدم اماصحبت هايی بود که مردم بين خود رد وبدل می کردند. "

بهاره هدايت درخصوص دستگيری های ۴۸ ساعته گذشته می گويد: "شب گذشته بعد از نيمه شب به خانه محمدهاشمی حمله کرده بودند. آنها گفته بودند حکم نشان بدهيد. آنها حکم نداشتند ودر را شکستند ووارد خانه شدند بعد از يک ساعت. به او چشم بند ودستبند می زنند وشروع به تفتشيش خانه می کنند بدون اينکه او که صاحب لوازم بوده در جريان صورت جلسه حضور داشته باشد که کاملا خلاف قانون است. درنهايت بدون دستگيری رفتند. اما ظهر امروز به صورت معمولی مراجعه ومحمدهاشمی را بازداشت می کنند؛ او حدود شش هفت ساعت بازداشت بود کولی طی چند ساعت گذشته آزاد شده است. شب پيش نيز برای دستگيری ميلاد اسدی، از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم رفته بودند که خانه نبوده؛ درضمن محمد صادقی و حسن اسدی از اعضای شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت را نيز دو شب پيش بازداشت کردند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016