چهارشنبه 13 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ممانعت از حضور موسوی در مراسم ۱۳ آبان؛ موسوی در حصر، راديو فردا

گزارش‌ها از تهران حاکی از آن است که به دنبال ممانعت نيروهای امنيتی از خروج ميرحسين موسوی از محل کارش در فرهنگستان هنر در روز ۱۳ آبان، وی عملاً در حصر قرار گرفته است.

آقای موسوی قرار بود امروز در راهپيمايی ۱۳ آبان که معترضان آن را به صحنه‌ای ديگر از نمايش اعتراض‌ها به نتايج انتخابات بدل کردند شرکت کند و اعلام شده بود که وی در خيابان طالقانی تهران به راهپيمايان خواهد پيوست.

با اين حال آن طور که از تهران خبر می‌رسد، عده‌ای نيروی امنيتی موتورسوار با لباس شخصی با تجمع در برابر هر دو در ساختمان فرهنگستان هنر از خروج خودروی او ممانعت کرده و عملاً وی را در حصر قرار داده‌اند.

آقای موسوی که از رهبران جنبش سبز ايران است پيش از اين در بيانيه‌ای «۱۳ آبان را سبزترين روز سال و ميعادی دوباره» خوانده بود تا به گفته وی يادآور ‌کند که اين روز را ميعادی دانسته تا «از نو به ياد بياوريم که در ميان ما مردم رهبرانند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱۳ آبان که در ايران به عنوان «روز مبارزه با استکبار جهانی» نام‌گذاری شده هر ساله صحنه برگزاری راهپيمايی‌هايی در شهرهای مختلف ايران است، اما امسال برای نخستين بار در تاريخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی مقامات امنيتی برگزاری راهپيمايی در اين روز را منوط به اخذ مجوز کرده‌اند.

با اين حال گزارش‌های اوليه از تهران در روز چهارشنبه، ۱۳ آبان، حاکی است که به‌رغم هشدار نيروهای امنيتی، تظاهرات اين روز بار ديگر به صحنه اعتراض‌های مردمی به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری بدل شد و در جريان اين اعتراضات درگيری‌های پراکنده‌ای در حوالی هفت تير تهران رخ داد و نيروهای امنيتی به سرکوب مردم معترض پرداختند.

بيشتر چهره‌هايی که سی سال قبل اشغال سفارت آمريکا در تهران توسط دانشجويان موسوم به خط امام را رهبری می‌کردند و در انتخابات اخير از حاميان اصلی ميرحسين موسوی به شمار می‌آمدند، هم اکنون به اتهام مشارکت در براندازی نرم جمهوری اسلامی در زندان هستند.

به رغم در بند بودن اين افراد، آقای موسوی تأکيد کرده است اين که «حرکت مردم بر اثر بازداشته شدن همراهی از همراهی» خاموش نشود، نشانه‌ای از ريشه‌های انقلابی است که «ما با اتکای اين ريشه‌ها سبز شده‌ايم».

گزارش‌ها همچنين حاکی است مهدی کروبی ديگر نامزد معترض به نتايج انتخابات که در ميدان هفت تير به معترضان پيوسته بود مورد حمله نيروهای امنيتی قرار گرفت.

در همين زمينه محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در گفت‌وگو با راديوفردا از حمله نيروهای انتظامی و حکومتی و شليک مستقيم گلوله گاز اشک‌آور به پدرش در راهپيمايی ۱۳ آبان خبر داد و مسئوليت هرگونه اتفاق برای اين نامزد معترض انتخابات را به عهده مقامات جمهوری اسلامی دانست.

محمدتقی کروبی گفت که در اثر شليک مستقيم گاز اشک‌آور به سوی آقای کروبی، دو تن از محافظان وی و شماری از مردم مجروح شده‌اند.

آقای کروبی پس از اين حمله و در پی ممانعت نيروهای امنيتی از ادامه حضور در راهپيمايی ۱۳ آبان باز مانده است.

تجمعات اعتراضی امروز تهران از آن رو اهميت دارد که اکنون نزديک به پنج ماه از اعلام نتايج انتخابات می‌گذرد.

با اين حال با وجود سرکوب گسترده اعتراض‌های مسالمت‌آميز مردمی از نخستين هفته پس از اعلام نتايج انتخابات که به کشته‌شدن ده‌ها نفر و بازداشت بيش از چهارهزار نفر بر پايه آمار رسمی انجاميد، شعله اعتراض‌های مردمی هم‌چنان روشن مانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016