چهارشنبه 8 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: ‌ما خود را برای هر شرايطی آماده کرده‌ايم، وضعيت موجود چه مشکلی دارد؟ چيزی از طرح هاشمی رفسنجانی نشنيده‌ام، ايسنا

- همکاری در تامين سوخت راکتور تهران

رييس‌جمهور صبح روز چهارشنبه در حاشيه جلسه‌ هيات دولت در ارتباط با موضوعات مختلف به خبرنگاران پاسخ داد و با توجه به اين‌که مذاکرات ايران با گروه ‌۱+۵ فرداـ پنجشنبه ـ آغاز می‌شود به تشريح بسته‌ پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران پرداخت.


هيات ايرانی آمادگی دارد از تمام پيشنهادات مثبت ‌۱+۵ استقبال کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران با بيان اين‌که " از ديدار قبلی من با شما و حضورم در جمع خبرنگاران تقريبا سه هفته می‌گذرد" در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات ايران با ‌۱+۵ به تشريح بسته پيشنهادی ايران پرداخت و خبر داد: يکی از موضوعاتی که در دستور کار اين مذاکرات قرار دارد، اين است که ما سوخت لازم را برای راکتور تهران تهيه کنيم و من در نيويورک نيز اعلام کردم که ما احتياج به سوخت ‌۷۵ /۱۹ غنی شده داريم. ما اين مساله را اعلام کرده و پيشنهاد داده‌ايم که هرکس آمادگی داشته باشد ما اين مواد را از آن‌ها می‌خريم. البته طبق قاعده و حاضريم مواد ‌۵ /۳ درصدی بدهيم و آن‌ها اين مواد را غنی کنند و ‌۷۵ /۱۹ درصدی به ما تحويل بدهند.

وی ادامه داد: البته برخی از کشورها به صورت جمعی و فردی در اين ارتباط پيشنهاداتی را داده‌اند ولی با اين حال روز پنجشنبه اين موضوع هم باز روی ميز است و اعلام کرده‌ايم که کارشناسان هسته‌يی ما آمادگی دارند که با کشورهايی که در اين زمينه پيشنهادات و آمادگی دارند که سوخت ما را تامين کنند مذاکره کنند و کار کارشناسی انجام دهند.

رييس‌جمهور ادامه داد: ما روز پنجشنبه براساس يک برنامه منسجم و قوی و با راهکارهای اجرايی و ساختارهای اجرايی مشخص در مذاکرات شرکت می‌کنيم و هيات ايرانی آمادگی دارد که از تمام پيشنهادات مثبت استقبال کند تا زمينه خوبی برای همکاری جمعی ايجاد شود.


جلسه مذاکره با ‌۱+۵ آزمايشگاهی برای اراده برخی دولت‌ها در پی‌گيری شعار تغيير است

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در ادامه تشريح بسته‌ پيشنهادی جمهوری اسلامی ايران به کشورهای ۱+۵ گفت: همان‌طور که می‌دانيد مذاکرات فردا ـ پنجشنبه ـ مذاکرات مهمی است. به طور کلی مسائل مهمی در دنيا در جريان است و چالش‌های سنگينی امروز عرصه جهانی را تحت تاثير قرار داده است از جمله چالش‌های اقتصادی، سياسی ، امنيتی.

وی خاطرنشان کرد:‌ بسته پيشنهادی ما ناظر بر سازماندهی گفت‌وگوهای جامع برای همکاری و مشارکت عمومی جهت رفع اين مشکلات و رفع اين مسائل است.

وی گفت: ‌ما بسته پيشنهادی خود را ارائه داده‌ايم و روز پنجشنبه قرار است، مذاکرات برگزار شود و اين جلسه از جهات گوناگون دارای ويژگی‌های قابل توجه است؛ اين جلسه يک آزمايشگاه برای بررسی ميزان صداقت و پايبندی برخی از کشورها به قانون و عدالت است و دوم يک آزمايشگاه برای نشان دادن اراده برخی از دولت‌ها برای بحث پيگيری شعار تغيير و اين‌که چقدر به اين شعار پايبند هستند و در راستای آن حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: بالاتر از آن يک فرصت استثنايی برای يکی دو کشور اروپايی و دولت آمريکا که شرايط خود را در دنيا تغيير بدهد. نحوه تعامل‌شان را با ديگر کشورها اصلاح و بر اساس عدالت و احترام متقابل با کشورها رفتار کنند، البته اين يک فرصت برای همه است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مسائل جهان جز با تعامل و مشارکت همگانی در مديريت جهان حل نمی‌شود، دوره اين‌که چند کشور بنشينند و در مورد مسائل جهان و برای تمام ملت‌ها تصميم بگيرند، گذشته است. همه‌ کشورها بايد در حل مسائل جهانی مشارکت داشته باشند، نظر بدهند و سهمی داشته باشند و حقوق آن‌ها مورد توجه قرار بگيرد، اين يک فرصت است برای همه که آغاز جديدی داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: ‌ما خود را برای هر شرايطی آماده کرده‌ايم؛ در طول تاريخ ملت ايران به خوبی ياد گرفته که روی پای خود بايستند و هر شرايطی را به نفع خود تغيير دهد.

وی با بيان اين‌که " ما معتقديم مسائل جهان را بايد با همکاری و تعامل پيش برد و حل کرد" گفت: قطعا کسانی که ما با مذاکره می‌کنند مختار هستند که هر سياستی را دنبال کنند و ما آسيبی نمی‌بينيم. ولی ترجيح می‌دهيم که مسائل براساس همکاری، ‌دوستی و تعامل به پيش برود و تجربه نيز نشان داده است که ملت ايران هوشيار است و شرايط را به سرعت و به نفع خود تغيير می‌دهد و از شرايط به نفع خود استفاده می‌کند.

رييس‌جمهور ادامه داد: از موضوعات کليدی بحث پيشنهادی ما مسائل اقتصادی است. در حال حاضر بحران اقتصادی ناشی از زياده‌خواهی و نظام ربوی سرمايه‌داری است که ما آن را در حکم جنگ با خدا می‌دانيم. نظام ربوی و مناسبات اقتصادی حاکم بر نظام سرمايه‌داری باعث به هم خوردن تعادل اقتصادی و خسارت ديدن اکثريت افراد جامعه و سود بردن عده‌ای اندک و ضربه به اقتصاد می‌شود. در اين بحران اقتصادی ما کمترين آسيب را می‌بينيم چون اقتصاد ما درون‌زا و متکی به خود است و روابط اقتصادی ما به سمت عدالت نزديک‌تر است و فاصله‌اش از نظام ربوی بيشتر است.


خلع سلاح جهانی بايد جدی گرفته شود

وی چالش دومی که در حال حاضر جامعه جهانی باآن روبه‌رو است را خلع سلاح جهانی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در انبار برخی از کشورها سلاح‌های شيميايی، اتمی وجود دارد و اين‌ها باعث شده است که سمت‌وسوی تعاملات جهانی از مسير درست منحرف شود و ما معتقديم که برای اصلاح وضعيت موجود بايد خلع سلاح جهانی جدی گرفته شود و اگر بخواهيم اين کار را به کشورهايی که دارای اين سلاح هستند واگذار کنيم، اين کار به جلو نمی‌رود و صورت نمی‌گيرد. بايد يک سازوکار جديد برای خلع سلاح جهانی در نظر گرفته شود.


به دنبال اين هستيم که همه ملت‌ها از انرژی پاک اتمی استفاده کنند

به گزارش ايسنا احمدی‌نژاد بر ضرورت استفاده همگانی تمام کشورها از فناوری‌های نوين اشاره کرد و گفت: علم و فناوری دستاورد کل بشر است و بايد همه بتوانند از آن استفاده کنند. امنيت پايدار از روزی ايجاد می‌شود که کل جهان بتوانند از علم و فناوری استفاده کنند؛ چراکه استفاده‌ همگانی از علم و فناوری باعث می‌شود که فاصله درآمدی کاهش پيدا کند.

وی تاکيد کرد: کشورها بايد بتوانند از فناوری‌های نو از جمله در عرصه‌ هواوفضا، نانو تکنولوژی و انرژی اتمی استفاده کنند. بايد سازوکاری تبيين شود و ما به دنبال اين نيز هستيم که همه ملت‌ها بتوانند از اين فناوری از جمله انرژی پاک اتمی استفاده کنند.

وی ادامه داد: يکی از دستورکارها در اين بسته در ارتباط با تعاملات بين‌المللی صورت گرفت. متاسفانه امروز روابط بين‌المللی بر پايه بی‌اعتمادی شکل گرفته است؛ از شورای امنيت و سازمان ملل گرفته تا روابط چندجانبه، و اين برخلاف ارزش‌های انسانی است که موجب اختلاف و درگيری و جنگ‌ها و تنش در روابط بين کشورها می‌شود.


ايران پيشنهاد تشکيل مجمع سران برای مذاکرات را ارائه داد

رييس‌جمهور افزود: بايد معادلات و روابط بين‌الملل بر اساس دوستی، ‌احترام و عدالت باشد و ما اين مساله را پيشنهاد داده‌ايم که بر روی آن گفت‌وگو و در مورد اين مساله راهکار پيدا کنيم. ما پيشنهادات خوبی ارائه کرده‌ايم و البته يک چارچوب عملياتی داريم، چارچوب اجرايی و ساختاری برای مذاکرات تعيين کرده‌ايم و پيشنهاد داديم که با توجه به بسته‌ پيشنهادی سه کميته‌ تخصصی تشکيل شود و ‌يک شورای نمايندگی و مجمع سران کشورها. کميته‌های تخصصی در ابتدا با حضور نمايندگان کشورها برگزار می‌شود و پيشنهادات را بررسی می‌کنند. بعد از آن مجمع نمايندگان تشکيل شود و هر کدام از پيشنهادات که مجمع نمايندگان تصويب کردند در مجمع سران نيز مطرح شود و سران آن را تصويب کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در واقع دارای يک برنامه‌ منسجم و قوی با راهکار اجرايی و ساختار اجرايی مشخص هستيم و در مذاکرات بر اين اساس شرکت می‌کنيم. هيات ايرانی آمادگی دارد از تمام پيشنهادات مثبت استقبال کند و اين‌که يک زمينه‌ خوبی برای همکاری جمعی سازمان داده شود.

وی ادامه داد: يکی از موضوعات خاصی که در دستور کار مذاکرات قرار دارد اين است که ما سوخت لازم را برای راکتور تهران تهيه کنيم. من در نيويورک نيز اعلام کردم که ما احتياج به سوخت ‌۷۵ /۱۹ غنی شده داريم و ما اين مساله را اعلام کرديم و پيشنهاد داده‌ايم که هرکس آمادگی داشته باشد ما اين مواد را از آن‌ها می‌خريم. البته طبق قاعده و حاضريم مواد ‌۵ /۳ درصدی بدهيم و آن‌ها اين مواد را غنی کنند و ‌۷۵ /۱۹ درصدی به ما تحويل بدهند. البته برخی از کشورها به صورت جمعی و فردی در اين ارتباط پيشنهاداتی را داده‌اند ولی با اين حال فردا اين موضوع هم باز روی ميز است و اعلام کرده‌ايم که کارشناسان هسته‌يی ما آمادگی دارند که با کشورهايی که در اين زمينه پيشنهادات و آمادگی دارند که سوخت ما را تامين کنند مذاکره کنند و کار کارشناسی انجام دهند.


برنامه‌های هسته‌يی ايران صلح آميز است

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که چرا برخی از کشورهای غربی در مورد فعاليت‌های جديد صلح‌آميز هسته‌يی ايران هياهو به راه انداخته و موضع‌گيری‌های شديدی کرده‌اند؟ گفت: به نظر من اين مساله جز اشتباهات تاريخی آن‌ها بود، چون ما با آژانس همکاری و برنامه‌های خود را اعلام کرده بوديم.

وی با تاکيد بر اين‌که " برنامه‌های هسته‌يی ايران صلح آميز است" خاطرنشان کرد: ايران با اعلام برنامه‌ خود نشان داد که پيگير عدالت و اجرای قانون است و ما فعاليت‌های جديد خود را زودتر از موعد مقرر نيز اعلام کرديم. آن‌ها به اشتباه فکر کردند که با تبليغات می‌توانند به نتيجه برسند و شروع به تبليغات کردند، ولی تيرشان به سنگ خورد و به موفقيتی دست پيدا نکردند. اشتباه کردند.

وی يادآور شد: ‌ما خودمان اعلام کرديم که آژانس می‌تواند بيايد و فعاليت‌ها را بازرسی و بر آن نظارت کند. آن‌ها آمدند تبليغات کردند که ايران بايد زودتر اجازه دهد که بازرسان آژانس از اين فعاليت‌ها بازديد کنند، در صورتی که ما خودمان زودتر به آژانس اين موضوع را اعلام کرده‌ و گفته بوديم که آژانس می‌تواند بيايد و نظارت کند.

احمدی‌نژاد گفت: آن‌ها در اين موضوع اشتباه کردند؛ در واقع آن‌ها چه کاره هستند که برای آژانس و ايران می‌خواهند تعيين تکليف کنند و بگويند ايران و آژانس اين کار را بکنند و نکنند. ما خود به آژانس فعاليت‌های‌مان را اعلام کرده بوديم.

وی تاکيد کرد: اين دوران گذشته است که عده‌ای بخواهند بر ديگر کشورها تصميم بگيرند.

وی در ادامه به صحبت‌های اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نيز اشاره کرد و گفت: در صحبت‌های آقای اوباما يک نقد جدی به عملکرد دولت‌های گذشته‌ آمريکا وجود داشت. آقای اوباما به برخی از رفتارهای غلط و خلاف قانون دولت‌های قبل از خود اشاره کرد، البته تمام موارد را اعتراف نکرد و شايد در فرصت‌های بعدی آن‌ها را اعلام کند. رييس‌جمهور آمريکا در صحبت‌های خود تعهد سنگينی را به جامعه بين‌الملل داد که اين اتفاقات تکرار نشود. در واقع کار زشت دولت‌های قبلی آمريکا را تکرار نکند؛ دولت‌هايی که خود را آقای دنيا می‌دانستند و دائم امر و نهی و تعيين تکليف می‌کردند. ما انتظار داريم با توجه به تعهدی که داده شده است، رفتارهای گذشته را شاهد نباشيم.اين عدم تکرار به ترميم وجه آمريکا کمک می‌کند. آن‌ها بايد رفتارهای گذشته را تکرار نکنند. آن‌ها بايد به تجربه‌های قبل توجه کنند و براساس شايعات و حرف‌های نادرست موضع‌گيری نکنند.


هيچ موضوع غيرعادی در بازار اقتصادمان نداريم

خبرنگاری پرسيد: گويی غربی‌ها اعلام کردند که در صورتی که مذاکرات با ايران به نتيجه نرسد، فشارهای خود را تشديد و قطعنامه جديدی را عليه ايران بعد از سال نو ميلادی تصويب می‌کنند. پاسخ ملت ايران در اين ارتباط چيست؟

احمدی‌نژاد گفت: البته من اين مساله را نشنيده‌ام، ولی پاسخ ملت ايران به چنين تهديدی روشن است و نياز به توضيح ندارد؛ ملت ايران ياد گرفته است روی پای خود بايستد و چيزی اراده‌ ملت ايران را تحت تاثير قرار نمی‌دهد. البته نمی‌خواهيم مذاکرات و گفت‌وگوهای روز پنجشنبه تحت‌تاثير قرار بگيرند، خيلی‌ها در کشور ما از اين نوع مواضع استقبال می‌کنند؛ چراکه تجربه نشان داده است که به نفع آن‌هاست.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که برخی به دنبال اين هستند که در چرخه اقتصاد کشور ما مشکلاتی را ايجاد کنند و با فضاسازی روانی و برخی از شايعات بازار را دچار آشفتگی کنند.


رسانه‌ها تشويش ايجاد نکنند

وی تاکيد کرد: به ملت ايران از همين جا اعلام می‌کنيم؛ ما هيچ موضوع غيرعادی در بازار اقتصادمان نداريم. البته بحران اقتصادی در عرصه‌ جهانی ايجاد شده، ما آمادگی داريم برای همه مشکلات کار و از توليد صنعت‌مان دفاع ‌کنيم، ولی متاسفانه می‌بينيم که با طرح برخی خبرهای دروغی در بازار آشفتگی ايجاد می‌کنند. من از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که به خاطر مردم مراعات کنند و از انتشار اخباری که مبنا ندارد و در ذهن مردم تشويش ايجاد می‌کند، خودداری کنند. البته برخی به دنبال اين هستند که با مطرح کردن اخبار جعلی مثلا يک کالا را بالا ببرند و اين کار فقط به جز به نفع آدم‌های سوءاستفاده‌چی چه نفعی دارد.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: هيچ اتفاق خاصی در اقتصاد ما نيفتاده است.

وی با بيان اين‌که " ما منتظر هستيم بحث هدفمند‌کردن يارانه‌ها در مجلس نهايی شود" گفت: اين طرح جز پايه‌های اصلی گسترش دادن اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است. در سياست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی چند بخش مشخص داريم که يکی از بخش‌های آن واگذاری بخش‌های دولتی به بخش خصوصی است. اين واگذاری به سرعت در حال انجام است. مثل واگذاری مخابرات که چند روز پيش انجام شد. کار بزرگ و دقيقی بود که طبق قانون و به نفع ملت ايران انجام شد و بزرگترين واگذاری بود. تعجب می‌کنم که برخی که در گذشته برای اين واگذاری‌ها پافشاری می‌کردند، اکنون ناراحت هستند. ما بايد اين واگذاری‌ها را انجام دهيم، البته اين بخشی از کار است.

وی با بيان اين‌که " زمينه برای حضور گسترده مردم برای اقتصاد نيازمند اصلاح ساختار است" گفت: ما در واقع برای توسعه بخش مردمی اقتصاد بايد اصلاحاتی را ايجاد کنيم از جمله بحث هدفمندکردن يارانه‌ها. اميدواريم که مجلس هرچه زودتر اين لايحه را تصويب کند، دولت آماده است تا اقتصاد کشور متحول و زمينه برای سرمايه‌گذاری بيشتر خارجی و داخلی فراهم شود. ما شرايط خوبی داريم‌، مردم بايد هوشيار باشند. اگر مشکلی پيش بيايد، مسوولان پيگيری و ‌اطلاع‌رسانی می‌کنند. البته برخی‌ها با جنجال به دنبال ايجاد دغدغه برای مردم و پر کردن جيب يک عده‌ خاص هستند؛ مثل بازی ناجوانمردانه‌ای که پارسال در زمينه چای، نمک و برنج انجام دادند و اخبار نادرستی در اين ارتباط منتشر و تلاش کردند که ذهن مردم را مشوش کنند. معلوم شد که اين کارها توسط شرکتی که دستش توی دست برخی‌ها بوده دنبال می‌شده که مسوولان مربوطه به دنبال برخورد با آن هستند.


افراد آزادند که ديدگاه‌های خود را مطرح کنند

خبرنگاری پرسيد: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش بدون وزير اداره می‌شود. چه موقع وزير آموزش و پرورش معرفی خواهد شد؟ رييس‌جمهور پاسخ داد: اين وزاتخانه در حال حاضر در حال انجام کارهای خود است.

خبرنگار ايسنا پرسيد: برنامه پنجم توسعه چه موقع به مجلس شورای اسلامی از سوی دولت ارائه می‌شود؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: اين برنامه نهايی شده در حال ويرايش نهايی است و در آينده‌ای نزديک به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که " هند اعلام کرده که حاضر است به مذاکرات خط لوله‌ صلح بپيوندد" گفت: ‌ما از اين موضوع استقبال می‌کنيم.

خبرنگاری پرسيد: آقای محسن رضايی در طرحی پيشنهاد داده که دولت در موضوع انتخابات دخالت نکند، نظر شما در اين ارتباط چيست؟

رييس‌جمهور پاسخ داد: کشور ما آزاد است و افراد می‌توانند اظهارنظرها و ديدگاه‌های خود را مطرح کنند و دليل ندارد که هر کسی حرفی زد من در مورد صحبت او اظهارنظر کنم. همان‌طور که گفتم افراد آزادند که ديدگاه‌های خود را مطرح کنند.

وی درباره اين‌که سخنگوی دولت چه موقع معرفی خواهد شد نيز گفت: به زودی سخنگو معرفی خواهد شد.

وی همچنين در پاسخ به اين سوال که‌ شيرين‌ترين و جذاب‌ترين قسمت سفر شما به نيويورک چيست؟ گفت‌: گفت‌وگو با خبرنگاران.


منتظر نهايی شدن لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها هستيم

خبرنگاری پرسيد: لايحه متمم بنزين چه موقع به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: با توجه به شکلی که قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی تصويب و تغييرات اساسی که ايجاد شد، ما بايد متمم بدهيم و البته در اين ارتباط منتظر نهايی شدن لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها در مجلس و تصويب آن در مجلس هستيم تا براساس خروجی مجلس در ارتباط با اين لايحه متمم را ارائه دهيم.


‌کار خوبی در زمينه‌ اصلاح ساعات کاری کادر درمانی کشور صورت گرفته است

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که شما در روز پرستار اعلام کرديد که شغل پرستاری جزو مشاغل سخت است و ساعت کار آن بايد کاهش پيدا کند، تاکنون در اين مورد چه اقدامی صورت گرفته است؟ اظهار کرد: اين مساله تبديل به قانون شده است و آيين‌نامه‌های آن در حال تصويب و نهايی شدن است. ‌کار خوبی در زمينه‌ اصلاح ساعات کاری پرستاران و کادر درمانی کشور صورت گرفته است.


وضعيت موجود چه مشکلی دارد؟

خبرنگاری پرسيد: ارزيابی شما از طرح آقای هاشمی برای ايجاد تفاهم ملی چيست؟

رييس‌جمهور پاسخ داد: من چنين چيزی نشنيده‌ام.

همان خبرنگار گفت: همان طرحی که آقای هاشمی در خبرگان مطرح کردند برای برون رفت از وضعيت فعلی.

احمدی‌نژاد نيز به شوخی پرسيد: منظورتان نحوه‌ بيرون رفتن از مجلس خبرگان است وقتی که جلسه تمام می‌شود؟

اين بار خبرنگاران با هم گفتند: ايشان خبر از تدوين طرحی در ارتباط با برون رفت از وضعيت فعلی کشور ارائه داده‌اند.

احمدی‌نژاد هم پرسيد: وضعيت موجود چه مشکلی دارد؟

خبرنگاری گفت: ايشان (هاشمی) بايد توضيح بدهند.

احمدی‌نژاد پاسخ داد: چرا از من می‌پرسيد، از خود ايشان در اين ارتباط بپرسيد.

وی هم‌چنين در پاسخ به اين سوالی مبنی بر حضورش به صورت مرتب در جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام از هفته آينده باز هم با خنده گفت: من چنين خبری را نشنيده‌ام.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016