شنبه 4 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد در نشستی با شورای دبيران هفته‌نامه تايم: آمدن و يا نيامدن هاشمی به نماز جمعه مسئله‌ای غيرعادی نيست، ايلنا

- اسرائيل را کوچک‌تر از آن می‌دانيم که بخواهد تهديدی برای ايران محسوب شود
- ما نگفتيم اتفاقات تهران از سوی برخی کشورهای غربی طراحی و مديريت‌ شد،بلکه گفتيم دخالت کردند و اين دو مطلب جداگانه است.


ايلنا: رييس‌جمهور نوع نگاه به جهان را در طول ۶۰ سال گذشته را ريشه مشکلات امروز دانست و گفت: اين نگاه همان چيزی است که بايد تغيير کند و هر‌کس صادقانه دنبال تغيير است،بايد تلاش کند اين نگاه عوض شود.
به گزارش ايلنا، محمود احمدی‌نژاد در نشستی با شورای دبيران و مسئولان ارشد هفته‌نامه تايم در پاسخ به سوالی با بيان اينکه برخی دولت‌های غربی طی دهه‌های اخير در منطقه ما و بويژه با جمهوری اسلامی ايران رفتار خوبی نداشتند و مواضعی گرفته‌اند که بر خلاف منافع ملت بزرگ ايران بوده است، تصريح کرد: اين دخالت‌ها خاطرات تلخی را در ذهن ملت بزرگ ايران و همين طور در ذهن ملت‌های منطقه ايجاد کرده است که فکر می‌کنيم اصلاح و تغيير اين خاطرات وظيفه دولت‌مردان آمريکايی و برخی ديگر از قدرت‌ها است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس‌جمهور خاطر نشان کرد: ملت ايران حوادث کودتای ۲۸ مرداد را به خوبی به خاطر دارد و می‌دانند که چه کسانی تشويق می‌کردند و چه کسانی طراحی و اجرا کردند. اگر به دنبال دنيايی بهتر هستيم بايد کاری کنيم اين خاطرات زنده نشود و اقداماتی نکنيم که بر آن خاطرات تلخ گذشته اضافه شود و اميدواريم اين اتفاق بيفتد.
احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به اينکه اسرائيل، پيوسته ايران را تهديد می‌کند و دارای تسليحات اتمی است با اين شرايط آيا ايران به يک بازدارنده نياز ندارد؟ تصريح کرد: ما اسرائيل را کوچک‌تر از آن می دانيم که بخواهد تهديدی برای ايران محسوب شود. ضمن اينکه سلاح هسته‌ای هم اکنون ديگر تاثيری ندارد. اگر بمب اتم کاربردی داشت‌،مشکل اسرائيل را در غزه حل می کرد.بمب اتم متعلق به دوران گذشته است و امروز کاربردی ندارد.
در ادامه اين نشست يکی از مسوولان ارشد تايم از احمدی نژاد سوال کرد در جريان انتخابات من در محله شما يعنی نازی آباد بودم جايی که افراد زيادی از ساکنان آن در جنگ ايران و عراق کشته شده‌اند. نظر شما در خصوص جنگ چيست و آيا خودتان در عمليات شرکت داشته‌ايد؟ رئيس‌جمهور گفت: ابتدا بايد بگويم من در نازی آباد زندگی نمی‌کردم و در شرق تهران ساکن بودم و نکته بعدی اينکه حدود ۱۶۰ هزار نفر در آن جنگ به شهادت رسيدند. ملت ايران يک ملت بزرگ است و در طول تاريخ به خوبی آموخته که بايد روی پای خود بايستد. ملت ايران از جنگ متنفر است.
در ادامه از رئيس‌جمهور درباره عدم حضور هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه روز قدس سوال شد.
احمدی نژاد در پاسخ تصريح کرد: اينها مسايل داخلی ايران است و مسايل مهمی نيست از سوی ديگر آمدن و يا نيامدن ايشان به نماز جمعه هم غيرعادی و مهم نيست و شنيده‌ام خود ايشان تصميم گرفته‌اند که شرکت نداشته باشند.
رئيس‌جمهور در پاسخ به اينکه چرا افرادی مثل هاشمی و موسوی در مقابل شما هستند؟گفت: در ايران آزادی و رقابت آزاد وجود دارد. آيا اشکالی دارد که موسوی و هاشمی رقيب و مخالف من باشند. در کشور ما اين مسايل مشکلی تلقی نمی‌شود و نهايتا انتخابات هست و مردم تصميم می‌گيرند و انتخاب می کنند.
احمدی‌نژاد با اشاره به موضوع تحريکات دولت‌های غربی اظهار داشت: برخی از اين دولت‌ها سعی نمودند آشوب‌ها را مثبت نشان دهند. به طور مشخص مسوولان دولت انگليس اين کار را کردند.ما نگفتيم که اتفاقاتی که در تهران افتاد آنها طراحی و مديريت کردند،بلکه گفتيم دخالت کردند و اين دو مطلب جداگانه است."دخالت در امور داخلی ديگران خلاف قانون است و برخی دولت‌ها سعی کردند برخی درگيری‌ها را تشويق کنند و البته برخی ازاعضای دولت اوباما هم همين کار را کردند .
وی افزود: وجود تظاهرات در يک کشور مسئله‌ای منفی نيست، همين الان در آمريکا عليه سياست‌های اقتصادی و تصميمات گروه ۲۰ تظاهرات هست و اين اشکالی ندارد.
رئيس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره وضعيت اقتصادی ايران گفت: ما در بحران اقتصادی کنونی جهان کمترين آسيب را ديده‌ايم و رشد اقتصادی بالايی را تجربه کرده‌ايم و اگر تورمی بوده قدرت خريد را هم افزايش داده‌ايم.
وی اظهارداشت: در چهار سال گذشته ايران جزو با ثبات‌ترين کشورها به لحاظ سياسی و اقتصادی بوده است و بر خلاف کشورهای اروپايی و آمريکا نرخ بيکاری در ايران سير نزولی دارد. در همه بخش‌های اقتصادی وضعيت روشنی داشتيم و مسايل اقتصادی هيچ وقت در ايران موجب بی‌ثباتی نشده و نخواهد شد.
رئيس‌جمهور خاطر نشان کرد: پايه‌های اقتصادی ايران بسيار قوی است به همين دليل چند تحريم دولت‌های اروپايی و آمريکا تاثيری بر رشداقتصادی و ميزان سرمايه‌گذاری کشورمان نگذاشته است و نخواهد گذاشت.
وی در جواب سوالی درباره اشخاصی که در دولت اوباما در مسايل انتخابات اخيردر ايران موضع گرفته و دخالت کردند،‌گفت: وزير‌خارجه آمريکا مستقيما دخالت و حمايت کرد و وزير دفاع هم همين‌طور و اوباما هم اظهارنظر کرد که البته بلافاصله اصلاح نمود. چنين مواضعی برای ما خيلی مهم نبود، نکته مهم دخالت آنها در امور داخلی يک کشور ديگر بود که بدون ترديد کاری اشتباه بود.
احمدی‌نژاد خاطر‌نشان کرد: عده‌ای که شعار دمکراسی می‌دهند، از اقليت دفاع می‌کنند . کسی که دنبال دمکراسی است بايد از اکثريت حمايت کند گرچه اکثريت در ايران نيازی به حمايت اوباما و هيچ دولت ديگری ندارد.
رئيس‌جمهور افزود: بوش علاقه‌مند بود در امور داخلی کشورها دخالت و بحران ايجاد کند و همين کار حيثيت دولت آمريکا را از بين برد. اوباما که می‌خواهد چهره آمريکا را اصلاح کند،نبايد اشتباهات بوش را تکرار کند و البته اين يک توصيه دوستانه است. اينها سياست‌هايی است که شکست خورده و به دولت آمريکا کمک نمی‌کند.
احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص زمينه‌های همکاری ميان ايران و آمريکا اظهارداشت: زمينه‌های همکاری فراوان است اما اين همکاری‌ها بايد برپايه صداقت و عدالت باشد. ما اعلام کرده‌ايم برای راکتور تهران نيازمند سوخت ۲۰ درصد هستيم،اين هم موضوع خوبی برای همکاری است و حتی اعلام کرده‌ايم که متخصصين هسته‌ای نيز می‌توانند همکاری کنند.
وی ادامه داد: سياست‌های آمريکا در افغانستان اشتباه است و افغانستان راه حل نظامی ندارد و ايران آماده همکاری است،به شرطی که اين همکاری ها برپايه صداقت باشد.
احمدی نژاد به ادامه حضور نظاميان ناتو در افغانستان اشاره کرد و گفت: قرار بود عده ای بيايند و بروند نه اينکه بمانند.
در همين موقع يکی از سردبيران تايم پرسيد،اما ما اکنون می‌خواهيم برگرديم و احمدی‌نژاد پاسخ داد هرچه زودتر اين کار را بکنيد به نفع شما است.
رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا برنامه‌ای داريد تا قانون اساسی را عوض کرده و برای سومين بار در ايران رئيس‌جمهور شويد ؟ تصريح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران بسيار خوب و مترقی است و فکر می‌کنم اگر کسی بخواهد کاری برای مملکت انجام دهد،دو دوره کافی است و اين‌فرصت بايد بچرخد. بنابر‌اين قانون اساسی ايران قانون حکيمانه‌ای است و من به طور قاطع از اصول قانون اساسی و استمرار آن حمايت می کنم.
وی خاطرنشان کرد: در ايران انسان‌های توانمند فراوان هستند و من معلم دانشگاه هستم و برمی‌گردم به دانشگاه و مشکلی پيدا نمی‌شود.
رئيس‌جمهور در پايان اين گفت‌و‌گو اظهارداشت: نوع نگاه به جهان که در ۶۰ سال گذشته ادامه داشته است،ريشه مشکلات امروز است و اين همان چيزی است که بايد تغيير کند و هرکس صادقانه دنبال تغيير است بايد تلاش کند اين نگاه عوض شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016