شنبه 17 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بريتانيا: دادگاه "توهين آميز" است، بی بی سی

حسين رسام سندی را در دادگاه عرضه کرد که به گفته او "از لندن" ارسال شده و خواستار تحقيق درباره گرايش سياسی ائمه جمعه، نمايندگان رهبر و سپاه و بسيج شده بود
وزارت خارجه بريتانيا در واکنش به حضور حسين رسام، کارمند سفارت بريتانيا در تهران، در دومين جلسه محاکمه بازداشت شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، اقدام ايران را "توهين آميز" خواند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيانيه وزارت خارجه بريتانيا همزمان با آن منتشر شد که منابع خبری ايرانی به نقل از آقای رسام در جلسه محاکمه مدعی شده اند که او "به دستور مقامات سفارت" اقدام به "ارتباط گيری با افراد و عناصر ذينفوذ احزاب و گروه های سياسی" کرده است.

اين وزارتخانه در بيانيه ای اعلام کرد اقدام ايران برای محاکمه آقای رسام "به هيچ وجه قابل قبول نيست" و افزود اين اقدام "مستقيما ناقض تضمين هايی است که ما از مقام های ارشد ايرانی دريافت کرده بوديم."

در اين بيانيه آمده: "ما اين دادگاه ها و به اصطلاح اعترافات زندانيان را که از حقوق بنيادين بشری خود برخوردار نبوده اند را محکوم می کنيم."

حسين رسام تحليلگر ارشد سفارت بريتانيا در تهران، يکی از نه کارمند بومی سفارت بود که پس از اعلام نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری که به اعتراض های گسترده منجر شد از سوی مقام های امنيتی بازداشت شد و به قيد وثيقه آزاد گرديد. اکنون به گفته دادستان او به جاسوسی متهم شده است.

آقای رسام در جلسه محاکمه عنوان کرد که سفارت بريتانيا برای برقراری ارتباط با سازمان های غير دولتی (NGO) "سالانه ۳۰۰ هزار پوند از طريق وزارت خارجه دريافت می کرد."

همچنين او گفت: "گزارش هايی در تهران تهيه می شد که برای وزارت خارجه انگليس ارسال می گرديد که برخی از آنها تبديل به سياست می شد و توسط شبکه بی‌بی‌سی اجرا می شد."

بی‌بی‌سی همواره بر عدم وابستگی خود به دولت بريتانيا تاکيد کرده و سياست بی‌بی‌سی در دوری گزيدن از سياست های دولتی باعث برانگيختن انتقاد سياستمداران حزب حاکم در ادوار مختلف دولت بريتانيا شده است.

حسين رسام در گفته های خود اتهام مطرح شده از سوی معاون دادستان در کيفرخواست، مبنی بر حضور برخی ديپلمات های بريتانيايی در تجمعات اعتراضی را تاييد کرد و همچنين گفت اعضاء سفارت بريتانيا "تا دو روز قبل از انتخابات" برای تحقيق درباره "گرايشات سياسی مردم شهرهای مختلف و ميزان مشارکت انها"به شهرهای مختلف ايران سفر می کردند.

او همچنين عنوان کرد ديپلمات های بريتانيايی با ستاد نامزدهای مختلف انتخابات نيز تماس گرفته بودند.

وزارت خارجه بريتانيا در بيانيه خود اعلام کرده که از طريق سفير خود در تهران در تلاش است از موضع صريح مقام های ايرانی اطلاع حاصل کند و سپس "درباره اينکه چگونه به تازه ترين توهين پاسخ دهد تصميم گيری خواهد کرد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016