شنبه 17 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباس عبدی، در واکنش به برگزاری دومين جلسه دادگاه: اعترافات کمکی به آرام شدن فضا نمی کند، فرارو

فرارو- يک روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در واکنش به برگزاری دومين جلسه دادگاه سران اصلاح طلب گفت: «اعتراف سران اصلاح طلب به هيچ وجه به آرام کردن فضا و متقاعد شدن مردم برای دست کشيدن از مطالباتشات کمکی نخواهد کرد.»

عباس عبدی با بيان اين مطلب در گفتگو با «فرارو» گفت:« اگر آدم هايی که اکنون در جامعه اعتراضاتی را مطرح می کنند و برای احقاق حقوقشان واکنشی نشان می دهند به حرف افراد بازداشت شده به صحنه آمده بودند شايد اعترافات آنها تاثير گذار می بود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: «اين در حالی است که مردم عموما اعتراضاتشان را بدون خط گرفتن از جريان خاصی پيگيری کرده اند و افرادی هم که دستگير شده اند نيز قبل از به راه افتادن جريانات اعتراضات دستگير شده اند. بنابراين اعترافات افراد بازداشت شده به ويژه که در شرايط زندان اخذ شده هيچ تاثيری روی معترضان ندارد کما اينکه ممکن است آنها را جری تر هم بکند.»

اين تحليل گر سياسی ادامه داد: «فراموش نکنيم وقتی پرويز نيکخواه (عضو سازمان انقلابی حزب توده ايران در دوران حکومت رژيم سابق) پس از پشت سر گذاشتن زندان به اعترافاتی دست زد اعترافات او نه تنها به آرام کردن فضا کمکی نکرد بلکه بلافاصله پس از اعترافات او جنبش چريکی آغاز به کار کرد.»

وی افزود: «بنابراين اين گونه اعترافات تاثيری در آرام کردن فضا و معترضان ندارد و متاسفانه اين از اشتباهاتی است که حکومت مرتکب می شود.»

عبدی در پاسخ به اين سوال که آيا برگزاری اين دادگاه ها در راستای يکدست کردن حاکميت است؟ اظهار داشت: «حاکميت قبلا يک دست شده و همان يک دست شدنش نقطه ضعفش بوده است چرا که در هيچ جامعه ای تفکرات يکی نبوده و نيست ولی وقتی حاکميت به دنبال يک دست کردن جامعه باشد انعکاسش در حاکميت وقتی مشاهده نشود منشا عوارض زيادی است.»

وی ادامه داد: «يک دست شدن حاکمت منشا تجزيه آن خواهد بود. همانطور که پس از انتخابات رياست جمهوری شاهد هستيم، اختلافات بسيار شديد و گسترده شده است بنابراين يک دست شدن مشکلی را حل نمی کند.»

اين فعال سياسی در پيان گفت: «حکومت بايد به شکلی رفتار کند که در عين تکثر، وحدت داشته باشد نه با يک دستی؛ چرا که تداوم حکومت با يک دستی امکان پذير نيست. اين واقعيتی است که تجربه چند ماه گذشته به خوبی آن را نشان داده است.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016