چهارشنبه 3 خرداد 1385

اکبر گنجی برنده جایزه سال ۲۰۰۶ مدافعان حقوق بشر مارتین اِنالز شد، راديو فردا

مصاحبه با نیل هیکس

در کنفرانس مدافعان حقوق بشر سال 2006 در آتلانتای آمریکا به ریاست جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، اعلام شد اکبر گنجی روزنامه نگار و نویسنده، برنده جایزه مدافعان حقوق بشر مارتین اِنالز شد، که در ماه اکتبر در ژنو، به آقای گنجی داده می شود. یازده سازمان عمده غیرانتفاعی مدافع حقوق بشر در جهان در اهدای این جایزه همکاری دارند. نیل هیکس مدیر برنامه بین المللی دفاع از حقوق بشر سازمان حقوق بشر اول، یکی از موسسات مسئول این جایزه، در مصاحبه با رادیوفردا می گوید اکبر گنجی با مقاومت خود در زندان جمهوری اسلامی به سمبولی برای مقاومت برای ملت ایران تبدیل شد و داوران در انتخاب او از میان نامزدها به نقش الهام بخش او در کشورش توجه داشتند. هیکس ابراز امیدواری می کند که گنجی بتواند برای گرفتن این جایزه به ژنو برود.
ليلي صدر


اکبر گنجی روزنامه نگار و نویسنده، برنده جایزه مدافعان حقوق بشر مارتین اِنالز شد. این جایزه در ماه اکتبر در ژنو، به آقای گنجی داده می شود. این موضوع در کنفرانس مدافعان حقوق بشر سال 2006 در آتلانتای آمریکا اعلام شد. روز چهارشنبه این کنفرانس که ریاست آن را جیمی کارتر، رئیس جمهوری آمریکا و لوئی آربور، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، بطور مشترک به عهده دارند، به پایان می‌رسد. جایزه مارتین اِنالز به پاس شجاعت اکبر گنجی در ابراز عقیده برای اصلاحات دمکراتیک و در محکوم کردن جنایت های دولتی اهدا می شود. برنده دیگر جایزه سال 2006، آرنولد سونگا، فعال حقوق بشر شهروند زیمبابوه است.
جایزه مارتین انونز که اهدای آن از سال 1993 آغاز شد سالانه به کسی داده می شود که شجاعانه و به طور کم سابقه و با نوآوری به نقض حقوق بشر اعتراض کرده است. مبلغ این جایزه 20 هزار فرانک سوئیس است. 11 سازمان عمده غیرانتفاعی مدافع حقوق بشر در جهان در اهدای این جایزه همکاری دارند: سازمان عفو بین الملل، سازمان دیدبان حقوق بشر، سازمان هشدار بین الملل، کمیسیون بین المللی حقوقدانان، فدراسیون بین المللی حقوق بشر، سرویس بین المللی حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و سازمان حقوق بشر اول.

نیل هیکس مدیر برنامه بین المللی دفاع از حقوق بشر سازمان حقوق بشر اول، در مصاحبه با رادیوفردا در باره نحوه انتخاب برنده این جایزه می گوید این جایزه هر سال داده می شود و هرسال سازمان دهندگان جایزه اسامی برندگان مورد نظر خود را نامزد می کنند و هر کس می تواند یک فعال حقوق بشر را نامزد دریافت این جایزه کند و سپس اعضای هیات داوری از میان نامزدها چند نفر را انتخاب می کنند و در دیداری در باره برنده نهائی تصمیم میگیرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی می گوید بعد از تحقیق در باره نامزدهای امسال و اهمیت کاری که در کشور خود انجام داده اند، امسال اکبر گنجی برگزیده شد که سمبول مقاومت دربرابر بی عدالتی است. وی می گوید دلیلی که داوران تصمیم گرفتند اکبر گنجی را انتخاب کنند مقاومت او در برابر فشار در دوران زندان بود. ما فکر میکنیم این اهمیت دارد که نقش مهم و الهام بخش او را برای سایر فعالان و مردم ایران به رسمیت بشناسیم.

وی ابراز امیدواری کرد که گنجی بتواند از ایران خارج شود و شخصا جایزه را در ژنو بستگی دارد و امیدواریم دولت ایران با خوشحالی به گنجی اجازه دهد که بتواند به ژنو برود و این جایزه معتبر را که از سوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اهدا می شود و ما امیدواریم دولت ایران همکاری کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اکبر گنجی برنده جایزه سال ۲۰۰۶ مدافعان حقوق بشر مارتین اِنالز شد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016