جمعه 13 خرداد 1384

ايران پيشنهاد هسته ای اروپايي ها را پذيرفت، بي بي سي

يکی از سخنگويان وزارت امورخارجه بريتانيا در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی اين خبر را تأييد کرد که ايران به پيشنهادی سه دولت اروپايی در مورد ادامه مذاکرات هسته ای پاسخ مثبت داده است.

در تازه ترين دور از مذاکرات هسته ای ايران با دولتهای بريتانيا، فرانسه و آلمان که چهارشنبه 25 مه در شهر ژنو در سوئيس صورت گرفت، طرف اروپايی از ايران دو ماه وقت خواسته بود تا بر اساس توافقنامه ای که نوامبر سال گذشته در پاريس با ايران امضا کرده، طرح جامعی برای همکاری چندجانبه با اين کشور تهيه کند.

حسن روحانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که مسئوليت مذاکرات اتمی ايران را به عهده دارد و در گفتگوهای ژنو شرکت داشت در آن زمان اعلام کرد که پيشنهاد اروپاييها را پسنديده اما تصميم نهايی در مورد رد يا قبول اين پيشنهاد را بايستی مسئولان بلندپايه ايران بگيرند.

وی تأکيد کرده بود که اگر در طرح جامعی که اروپاييها می خواهند ظرف دو ماه آينده تهيه کنند، خواسته‌ های ايران در نظر گرفته نشود، طرح آنان قبول نخواهد شد و ايران مرحله ای از غنی ‌سازی اورانيوم را از سر خواهد گرفت.

اکنون آن گونه که سخنگوی وزارت امورخارجه بريتانيا می گويد، پيشنهاد دادن فرصت دو ماهه به اروپاييها مورد موافقت مسئولان بلندپايه ايران قرارگرفته و دولت ايران اعلام کرده است که کماکان به توافقنامه پاريس پايبند مانده و غنی سازی اورانيوم را از سرنخواهد گرفت.

مذاکرات ژنو پس از آن صورت گرفت که ايران اعلام کرد که به علت عدم پيشرفت مذاکرات هسته ای اش با اروپاييها قصد دارد تأسيسات اصفهان را دوباره فعال کند و مرحله توليد اورانيوم فرآوری نشده (اکتا اکسيد اورانيوم، معروف به کيک زرد) به گاز هگزافلوريد اورانيوم را در آن از سربگيرد.

گاز هگزافلوريد اورانيوم پس از طی مرحله سانتريفوژ به توليد اورانيوم غنی شده می انجامد که در درجه خلوص پايين به عنوان سوخت نيروگاههای هسته ای و در درجه خلوص بالا در توليد سلاح اتمی کاربرد دارد.

به گفته حسن روحانی، طی شش ماه پيش از مذاکرات سوئيس که سه دولت عمده اروپايی‌ در حال مذاکره با ايران بوده اند هيچ پيشنهادی برای حل مسئله هسته ای ايران نمی ‌داده اند و در مقابل پيشنهادهايی که ايران می داده است نيز بهانه می ‌آورده اند تا مذاکرات به طول بينجامد.

وی پيش از مذاکرات ژنو اعلام کرده بود که اين مذاکرات آخرين فرصت برای اروپاييهاست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او پس از مذاکرات ژنو هم گفته بود که طی گفتگوها تأکيد کرده ‌است که کشورش ديگر تحمل طولانی شدن مذاکرات هسته ای را ندارد و اگر اروپاييها اين بار هم بخواهند مذاکره را به تأخير بيندازند، غنی ‌سازی اورانيوم در تأسيسات اتمی اصفهان از سرگرفته خواهد شد.

پيش از آنکه آقای روحانی ژنو را ترک کند، سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که بررسی تقاضای ايران برای عضويت در آن سازمان را پذيرفته است.

اين سازمان طی نه سال گذشته همواره درخواست ايران برای بررسی تقاضانامه اش را به دليل مخالفت آمريکا رد کرده بود اما اين بار پس از آنکه درخواست ايران پذيرفته شد، ريچارد بوچر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که کشورش برای اينکه نشان دهد همچنان پشتيبان مذاکرات هسته ای ايران و اروپاست، دست از مخالفت با عضويت ايران در سازمان تجارت جهانی برداشته است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23707

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران پيشنهاد هسته ای اروپايي ها را پذيرفت، بي بي سي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016