چهارشنبه 28 اردیبهشت 1384

پیش شرطهای کانادا برای عادی کردن روابط با ایران: روشن کردن پرونده قتل زهرا کاظمی، رعایت حقوق بشر و ترک برنامه های هسته ای، راديو فردا

کانادا سطح روابط دوجانبه با ایران را کاهش می دهد. به گفته وزیر امور خارجه کانادا این تصمیم در واکنش به بی نتیجه ماندن پرونده قتل زهرا کاظمی در دستگاه قضائی ایران اتخاذ شده و تا زمانی که جمهوری اسلامی این پرونده را بر اساس عدالت به سرانجام نرساند، سطح روابط دو کشور به وضعیت عادی بر نمی گردد. پیر پتی گرو وزیر امور خارجه کانادا گفت اتاوا سفیرش را از تهران فرا نخواهد خواند، اما تاکید کرد روابط دیپلماتیک میان دو کشور تا زمانی که تکلیف پرونده کاظمی، بهبود حقوق بشر و ترک برنامه غنی سازی اورانیوم محدود خواهد ماند.
نيما تمدن (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:36 mins ]

نیما تمدن (رادیو فردا): پیر پتی گرو وزیر امور خارجه کانادا گرچه خبر داد این بار اتاوا سفیرش را از تهران فرا نخواهد خواند، تاکید کرد روابط دیپلماتیک میان دو کشور محدود خواهد ماند تا زمانی که تکلیف سه موضوع مشخص شود: نخست ماجرای قتل زهرا کاظمی خبرنگار عکاس کانادایی ایرانی که تیرماه 82 در زندان اوین به قتل رسید، دوم وضعیت حقوق بشر در ایران و سوم سرانجام پرونده هسته ای جمهوری اسلامی که این روزها به موضوعی جهانی بدل شده است.
کانادا از زمان قتل زهرا کاظمی پیگیر این قتل بود. زهرا کاظمی خبرنگار عکاسی که تابعیت ایرانی کانادایی داشت، اوایل تابستان 82 در پی سرکوب ناآرامی های دانشجویی در تهران گرم عکسبرداری از تجمع خانواده های زندانیان در برابر زندان اوین بود که نیروهای امنیتی او را به درون زندان بردند و چند روز بعد خبر مرگش اعلام شد.

بدنبال پیگیری های دولت کانادا و شماری از نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر و روزنامه نگاران، محافظه کاران جمهوری اسلامی گفتند مرگ زهرا کاظمی ناشی از حادثه بود. اما هیات تحقیق و تفحص رئیس جمهوری که متشکل از چهره های اصلاح طلب بود در گزارش خود اعلام کرد خانم کاظمی بر ا ثر برخورد جسمی سخت دچار شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی شده و علاوه بر این نشانه های شکنجه بر بدنش وجود داشت. پیر پتی گرو، وزیر امور خارجه کانادا روز سه شنبه بار دیگر تاکید کرد زهرا کاظمی در زندان اوین کشته شده است.

جمهوری اسلامی تاکنون با خواسته کانادا مبنی بر سپردن پرونده قتل خانم کاظمی به یک تیم تحقیقات قضائی بین المللی مخالفت کرده و حتی اجازه نداده است جسد مقتول به کانادا منتقل شود. روز دوشنبه در تهران دادگاه تجدید نظر برای رسیدگی به این پرونده و شنیدن اظهارات وکلای خانواده زهرا کاظمی بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت و ادامه آن به زمانی دیگر موکول شد.

وزیر امور خارجه کانادا با انتقاد از برگزاری بی نتیجه دادگاه تجدید نظر گفت وقایع روز دوشنبه بار دیگر نشان داد قوه قضائیه ایران نه ظرفیت اجرای عدالت را دارد و نه در ایران اراده ای برای رویارویی و محاکمه عاملان قتل بیرحمانه زهرا کاظمی موجود است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سال گذشته قوه قضائیه ایران محمدرضا اقدم احمدی تنها متهم پرونده و از کارکنان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را تبرئه کرد. این درحالی بود که وکلای خانواده خانم کاظمی از جمله شیرین عبادی معتقد بودند آقای اقدم احمدی در این ماجرا گناهکار نیست و باید چهره هایی فراتر از او محاکمه شوند. دوماه پیش نیز شهرام اعظم پزشکی که زهرا کاظمی را ساعاتی پس از قتل در بیمارستان بقیه الله تهران معاینه کرده بود در اتاوا تایید کرد که نشانه های شکنجه و تجاوز جنسی بر جسد مقتول وجود داشت.

Copyright: gooya.com 2016