جمعه 9 بهمن 1383

محتشمي‌پور: اشتباه اصلاح‌طلبان بزرگ كردن نقاط ضعف خود است، ايسنا

- بزرگترين اشتباه ما در مسايل هسته‌يي مذاكره نكردن با غيرمتعهد‌هاست

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
محتشمي‌پور گفت: اشتباه اصلاح‌طلبان اين است كه نقاط ضعف خود را بزرگ مي‌كنند و كارهايي را كه مي‌كنند، بيان نمي‌كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر محتشمي‌پور، عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در جلسه‌ي پرسش و پاسخي كه از طرف اتحاديه‌ي تشكل‌هاي دانشجويان دانشگاه آزاد برگزار شده بود، در پاسخ به سوالي با بيان اين مطلب افزود: در دنيا احزاب قهر و گريه نمي‌كنند و نمي‌گويند فلان دستگاه جلوي ما را گرفته و ما قدرت نداريم بلكه بر عكس خود را بزرگتر از آن چيزي كه هستند نشان مي‌دهند و حتي وقتي قدرت ندارند، اين طور به مردم القاء مي‌كنند كه داراي فكر و انديشه و قدرت هستند، نه اينكه بگويند به طور مثال دستگاه قضايي يا ديگري نمي‌گذراند ما كار كنيم كه اين باعث قدرتمند جلوه‌گر شدن طرف مقابل و همان طور كه مي‌بينيم باعث ياس در مردم مي‌شود.

وي با اشاره به وقايع صدر اسلام و جريان سقيفه بني‌ساعده و جريانات سال‌هاي بعد از آن كه منجر به خلافت حضرت علي (ع) با اصرار مردم شد، تصريح كرد: اقبال، خواست و اراده‌ي مردم حرف اول و آخر را در حكومت علوي مي‌زند.

محتشمي‌پور توضيح داد: خدا بهترين فرد را از طريق پيامبرش معرفي كرد، ولي اين بهترين فرد بايد مورد خواست مردم باشد و اگر به زور تحميل كردن چيزي به عنوان اينكه خدا خواسته، درست بود، اين كار را بايد امام علي (ع) مي‌كرد.

وي با نقل خاطره‌اي از امام راحل (ره) در زمان حضور ايشان در پاريس ادامه داد: در آن زمان خبرنگاري از امام پرسيد كه اگر رژيم شاه سرنگون شد، شما چه حكومتي تشكيل مي‌دهيد، كه اما گفت حكومت جمهوري اسلامي و وقتي خبرنگار پرسيد، اين چه نوع حكومتي است، امام در جواب گفت همين جمهوريي‌ كه شما در فرانسه داريد و چون مردم در ايران مسلمان هستند، اين جمهوري بر اساس اسلام است.

محتشمي‌پور افزود: خبرنگار از امام سوال كرد اگر مردم اسلام را نخواستند چه مي‌كنيد و امام در جواب گفتند اگر مردم ما جمهوري اسلامي نخواستند، بنده به نظر مردم احترام مي‌گذارم اما خودم به آرمانم معتقدم.

وي اظهار داشت: ممكن است مردم اشتباه كنند، اما ما حق نداريم جلوي مردم بايستيم و اگر اشتباه كردند خودشان بعدا مي‌فهمند و خواست مردم ملاك است و آسماني و زميني كردن بحث نه در انقلاب، قانون اساسي و اسلام وجود ندارد.

رييس ستاد انتخابات مهدي كروبي با تاكيد بر اينكه رييس جمهور به شعارهايش معتقد بوده و از نظر تئوري نيز بهترين تئوريها را در عرصه‌هاي مختلف داشت، اذعان كرد: خاتمي تمام آنچه را مطرح كرده، نتوانسته اجرا كند يا مطالبات مردم آنقدر بالاست كه انتظاراتي فوق توان رييس جمهور ايجاد شده و در نتيجه نوعي ياس از تحقق نيافتن شعارها بوجود آمده است.

وي با طرح اين مساله كه مردم با شعار پاي صندق‌هاي راي نمي‌آيند، گفت: حضور حداكثري در صورتي تحقق مي‌يابد كه مردم ببينند به نظرشان احترام گذاشته مي‌شود و راي‌شان تاثير گذار است و هم‌چنين سابقه و تجربه كاري فرد كانديدا نشان دهد كه مي‌تواند چيزهايي را كه مطرح مي‌كند، پياده كند.

محتشمي‌پور در پاسخ به سوالي در رابطه‌ با عملكرد تيم عمل كننده در تعامل با آژانس انرژي هسته‌يي و اروپايي‌ها اظهار داشت: بنده شديدا مخالف بودم با اين كه با اروپايي‌ها وارد مذاكره شويم و ما اگر مي‌خواهيم كاري بكنيم، بايد با آژانس و شوراي حكام تعامل داشته باشيم كه نماينده‌ي سازمان ملل و كشورهاي جهان هستند.

وي در ادامه با اشاره به مراحلي كه موضوع انرژي اتمي ايران قبل از انقلاب پشت سر گذاشته، توضيح داد: در زمان شاه پروتكلي امضاء شد كه براساس آن ايران به مدت 25 سال عضو آژانس انرژي اتمي شد. در مرحله‌ي بعد در زمان رياست جمهوري آقاي هاشمي به وسيله‌ي آقاي ولايتي، وزير خارجه وقت اين عضويت دائمي شد.

محتشمي‌پور تصريح كرد: در دوران آقاي خاتمي و مجلس ششم بحث پروتكل الحاقي پيش آمد كه موافقين و مخالفين بسياري در مجلس داشت، ولي نهايتا امضاء شد و مردم هم در جريان قرار گرفتند.

وي مرحله‌ي چهارم اين مساله را به ايران آمدن وزراي خارجه‌ي سه كشور اروپايي، آلمان، انگليس و فرانسه، عنوان كرد و بيان داشت: بعد از يكي دو روز مذاكره و موقع رفتن اين وزرا معلوم شد كه توافق تعليق داوطلبانه غني‌سازي پشت درهاي بسته امضاء شده است و مدتي بعد در بلژيك در مذاكره‌اي ايران تعهد مي‌كند كه حتي قطعات يدكي و لوازم غني سازي را هم نسازد كه از اين واقعه هيچ كس خبر نداشت.

عضو مجمع روحانيون مبارز افزود: دو سه ماه بعد قطعنامه‌اي از طرف اين سه كشور اروپايي مبني بر محكوميت ايران به آژانس مي‌آيد و در اين زمان آقاي روحاني تهديد مي‌كند در اين صورت ما ديگر به تعهدات خود پايبند نخواهيم بود كه رسانه‌هاي خارجي مي‌گويند ايران مي‌خواهد غني‌سازي را دوباره شروع كند.

وي ادامه داد:‌ در اين زمان آقاي روحاني مي‌گويد كه ما به تعهد تهران پايبنديم و به تعهد بلژيك عمل نمي‌كنيم كه مشخص مي‌شود آقايان تعهدي كرده‌اند كه هيچ كس حتي بعد از امضاي آن خبردار نشده است.

محتشمي‌پور گفت: من با اين روش مخالفم و اين بزرگترين بدعتي است كه گذاشته شده و ما حق نداريم قيوميت شوراي امنيت را به آمريكا يا اروپا بدهيم و اگر اين بدعت را بگذاريم اين باعث خواهد شد كه بگويند ايراني كه سردمدار آزادي انسان‌ها، كشورها و مقابله با استكبار است، خودش سه كشور اروپايي را به عنوان قدرت بزرگ انتخاب كرده و آنها را بر آژانس و شوراي حكام حاكم مي‌كند تا آنها فشار بياورند كه قطعنامه‌ي مورد دلخواه ما صادر شود.

وي افزود: ما اگر مي‌خواهيم كاري انجام دهيم، بايد بدانيم كسي كه از ما در شورا و آژانس دفاع مي‌كند، غير متعهدها هستند؛ و اينها در مقابل همين سه كشور مي‌ايستند، پس چرا با خود آنها مذاكره نكنيم و اين بزرگترين اشتباه تاريخي دوستان ماست.

وي در زمينه به رفراندوم گذاشته شدن مساله‌ي هسته‌يي ايران افزود: در رابطه با مسايلي كه به سرنوشت يك ملت مربوط مي‌شود، بايد رفراندوم صورت گيرد و مساله‌ي انرژي اتمي مربوط به نسل حاضر نيست كه شما در كميته‌اي تصميم گيري كنيد و مردم از آن بي‌اطلاع باشند و مردم را مسلوب‌الاختيار كرده و قدرت را از مردم بگيريد؛ مگر آنكه لااقل اين نسل در يك رفراندوم بگويد ما اين مساله را قبول داريم و البته هر موضوعي را نمي‌توان به رفراندوم گذاشت، ولي موضوعاتي كه مربوط به سرنوشت كشور است بايد به رفراندوم گذاشته شود.

محتشمي‌پور به دستاوردهاي اصلاحات اشاره كرد و اظهار عقيده كرد: قبل از جريان اصلاحات در مملكت ما قتل‌هاي زنجيره‌يي باعث شده بود كسي احساس امنيت نكند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: 8 سال دانشگاه درش به روي همه بسته بود و يك تريبون آزاد نمي‌توانستيد برگزار كنيد. زماني در دانشگاه تربيت معلم اردو بود و بنده و آقاي مرتضي نبوي را براي ميزگردي دعوت كرده بودند، آقاي نبوي را راه دادند ولي از ورود من جلوگيري كردند كه در نهايت من با بلندگوي دستي در بيرون دانشگاه براي دانشجويان صحبت كردم. اين فضاي بسته قبل از اصلاحات بود و به بركت اصلاحات ما اينجا نشسته‌ايم.

محتشمي‌پور هم‌چنين با مقايسه فضاي مطبوعاتي قبل و بعد از اصلاحات اظهار داشت: قبل از اصلاحات پنج، شش روزنامه بيشتر نداشتيم و آنهم روزنامه‌هاي سنتي، يكي روزنامه‌ي ”سلام“ بود كه آن را هم دولت مي‌خواست ببندد نه قوه قضائيه. 8 سال شعار توسعه و شكوفايي اقتصادي بود اما اقتصاد كشور با ميلياردها دلار قروض خارجي متوقف شده بود و اگر كاري شده در دولت اصلاحات شده است.

رييس ستاد انتخاباتي كروبي در پايان در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان كه پرسيد ”چرا كروبي مانع اجماع مي‌شود“، با بيان اينكه جريان‌هاي مختلف اصلاحات هنوز به ائتلاف نرسيده‌اند و هر كدام بر روي كانديداي خود مصر هستند، گفت: روش كروبي روش مسالمت جويانه بوده كه در گفتار و عمل و اجرا به ثبوت رسانده و اين طور نيست كه ديگران موافق اجماع باشند و كروبي نباشد.

- در حاشيه

دانشجويي يكي از سوالات خود را از محتشمي‌پور اينگونه عنوان كرد ”با توجه به اينكه شما مسوول ستاد انتخابات آقاي كروبي هستيد، اگر آقاي هاشمي رفسنجاني كانديدا شوند، مجمع روحانيون چقدر سهم مي‌خواهند كه از رقابت‌هاي انتخابي كنار روند“، محتشمي‌پور در جواب گفت كه كروبي قبلا اعلام كرده كه نه به نفع كسي كنار مي‌رود و نه از كسي مي‌خواهد كه به نفع وي كنار رود.

محتشمي‌پور در پاسخ به سوالي كه وي را به عنوان ”مشاور ريس جمهور“ مورد سوال قرار داده بود، بر اين نكته تاكيد كرد كه از زمان مجلس ششم ديگر مشاور رييس جمهور نيست و حكمي در اين زمينه دريافت نكرده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17521

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محتشمي‌پور: اشتباه اصلاح‌طلبان بزرگ كردن نقاط ضعف خود است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016