پنجشنبه 26 آذر 1383

دادخواه : در مورد علني برگزارشدن محاكمات دانشجويان و روزنامه نگاران و فعالان سياسي، رئيس جمهوري سكوت اختيار كرد، امروز

عضو كانون مدافعان حقوق بشر ، گفت : اشكال عمده ما عدم توجه و دقت به متن قانون اساسي است.
محمدعلي دادخواه، در مورد ميزان موفقيت رئيس جمهوري به عنوان پاسدار قانون اساسي در حفظ و حراست از آن و بسط ظرفيت‌‏هاي قانوني و توجه به قانون‌‏مداري ، گفت : متأسفانه رئيس‌‏جمهوري در عمل و اجرا به قانون اساسي آن اعمالي را بايد نسبت به پاسداري آن كند ، حتي در خصوص اعلام به جرايد و برخورد جدي و عملي دريغ ورزيدند .
وي افزود : نمونه بارز آن تحصن نمايندگان مجلس ششم در خانه ملت بود كه به نحوه انتخابات اعتراض كردند و متأسفانه تفسير خلاف اصولي را كه انتخابات يك مرحله‌‏اي را در قانون اساسي ما بر روي آن پاي فشرده بود ، به گونه‌‏اي دو مرحله‌‏اي تفسير را ، اجرا كردند ؛ پذيرفتند كه صحيح نبوده است ، به خصوص كساني كه اعتراض داشتند از نگرش فقهي صلاحيت آنها استصحاب مي‌‏شد و صحيح نبود كه صلاحيت آنها رد شود ، اما رئيس‌‏جمهوري هيچ اقدام جدي و عملي كه حقوق ملت ناديده انگاشت شده بود ، نكرد.
اين وكيل دادگستري در ادامه اظهار داشت : در مورد علني برگزارشدن محاكمات دانشجويان و روزنامه نگاران و فعالان سياسي كه با توجه به اصل 168 قانون اساسي كه مي‌‏گويد اين نوع محاكمات بايد در محاكم عمومي و با حضور هيأت منصفه و به طور علني برگزار شود ، رئيس جمهوري سكوت اختيار كرد .
وي افزود : نمونه ديگري كه رئيس جمهور بايد به صورت جدي در جهت حفظ ميراث فرهنگي كشور اقدام عملي مي‌‏كرد ، در خصوص ساخت و ساز خلاف قانون برج جهان نماي اصفهان بود كه متأسفانه اين امر محقق نشد.
دادخواه در ادامه بر صحت ادعاي رئيس جمهوري مبني بر عدم ضمانت اجرايي مسئوليت اجراي قانون اساسي رئيس‌‏جمهوري پاي فشرد و گفت : اين ايراد وارد است كه متأسفانه دادگاه قانون اساسي نداريم ، اما رئيس‌‏جمهوري حداقل مي‌‏توانست به طور شفاف و روشن اينها را به جرايد اعلام كند كه مثلاً اين اقدامات كه در چارچوب قانون اساسي صورت مي‌‏گيرد ، حافظ منافع ملت نيست.
اين حقوقدان با تأكيد بر اين كه ما صحبت تغيير قانون اساسي نداريم ، تصريح كرد : صحبت ما اجراي همين قانون است ، از ياد نبريم كه بهترين قانون‌‏ها اگر اجرا نشود ، با ناموزون‌‏ترين قوانين كه به مرحله اجرا نرسد ، برابر است . اگر رئيس‌‏جمهوري اهرم اجرايي لازم را نداشت ، نهايتاً مي‌‏توانست در خصوص هر يك از اين موارد به طور شفاف به رسانه‌‏هاي گروهي اعلام كند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دادخواه در ادامه با بيان اين مطلب كه قانون اساسي ظرفيت‌‏هاي بسيار جالبي در خصوص مردم‌‏سالاري دارد ، گفت : اگر به اين ظرفيت‌‏ها به واقع عمل شود ، خيلي از مشكلات جامعه كنوني برطرف مي‌‏شود . اشكال عمده ما عدم توجه و دقت به متن قانون اساسي است .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15586

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دادخواه : در مورد علني برگزارشدن محاكمات دانشجويان و روزنامه نگاران و فعالان سياسي، رئيس جمهوري سكوت اختيار كرد، امروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016