پنجشنبه 22 فروردين 1387

بوي نم از اطراف آرامگاه کوروش به مشام مي‌رسد، ميراث فرهنگي

گزارش تصويري از آبگيري سد سيوند تا فروردين ماه سال جاري

حسن ظهوري - برخي اعضاي انجمن هاي دوستدار ميراث فرهنگي که در ايام نوروز از اثر ميراث جهاني پاسارگاد و مقبره کوروش ديدن کرده بودند، از بوي نم و رطوبت زياد در اطراف آرامگاه و محوطه پاسارگاد خبر مي دهند. اين درحالي است که ميزان بارندگي در پاسارگاد کم بوده و درياچه سد سيوند نيز پر شده است.

سد سيوند در ساعت 15 و 40 دقيقه پنجشنبه ،30 فروردين 86 با حضور جمعي از مسئولان كشور و مقامات وزارت نيرو، به طور رسمي آبگيري شد.

اين در حالي بود که قرار بود در صورت بروز نم و رطوبت در اطراف آرامگاه کوروش، آبگيري متوقف شود.

بر اساس مشاهدات عيني خبرنگار CHN بوي نم و رطوبت از اطراف آرامگاه کوروش به مشام مي رسد در حالي كه پيش از اين خبري از اين نوع شرايط هوايي در پاسارگاد نبود.

بر اساس گزارش هاي ارائه شده از سوي هواشناسي استان فارس، منطقه پاسارگاد طي شش ماه گذشته با خشکسالي مواجه بوده و پيش از آبگيري سد سيوند در چنين زمان‌هايي خشکسالي بوي نم و رطوبت در اطراف آرامگاه کوروش به مشام نمي رسيد.

بر اساس اين گزارش تا کنون طي شش ماه گذشته تنها دو تا سه بار بارندگي در منطقه رخ داده که آن هم بيش از نيم روز به طول نکشيده و حاصل آن 75 ميليمتر بارندگي بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوي ديگر با آبگيري سد سيوند ايستگاه هواشناسي کوچکي در نزديکي آرامگاه کوروش داير شد تا از ميزان رطوبت ناشي از درياچه سد سيوند کسب اطلاع شود. اما هرگز گزارشي مبني بر ميزان رطوبت وارده به منطقه داده نشده است.

پس از آبگيري سد سيوند مسئولان مربوط به اين پروژه سکوت کردند و برخي نيز از مصاحبه با رسانه ها در اين مورد منع شده اند.

به گزارش ميراث خبر بوي نم و رطوبت در حالي در اطراف آرامگاه کوروش به مشام مي‌رسد که پيش از اين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري درباره زيان و ضرر رطوبت بر آرامگاه به مسئولان سازمان آب منطقه اي استان فارس تذکر داده بود.

از سوي ديگر سازمان ميراث فرهنگي مصاحبه کارشناسان اين سازمان را با مطبوعات ممنوع کرده و مسئولان عالي رتبه سازمان نيز حاضر به پاسخ گويي درباره شرايط ميزان رطوبت در اطراف آرامگاه نيستند.

بر اساس عکس هاي ارسالي از سوي انجمن هاي ميراث فرهنگي كه در نوروز گرفته شده، درياچه سد سيوند تا حد قابل توجهي پر شده است و برخي محوطه هاي باستاني از جمله روستاي هخامنشي نيز غرق شده است.

همچنين بر اساس مشاهدات خبرنگار CHN درختان چند صد ساله و حتي هزارساله اين تنگه از ريشه جدا و آتش زده شده اند.

شواهد موجود حاکي از آن است که خطري جدي آرامگاه کوروش را تهديد مي کند و در صورتي که مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و وزارت نيرو تدبيري در اين باره نياانديشند، شاهد تخريب سنگ هاي آرامگاه کوروش خواهيم بود.

در حال حاضر بستر سنگي بخش شمالي آرامگاه که آفتاب کمتري مي بيند، از خز و گلسنگ پر شده است.

از سوي ديگر در صورت بروز گل سنگ هاي جديد در بدنه آرامگاه پاکسازي آن‌ها بسيار مشکل خواهد بود.

گل سنگ عمري طولاني دارد و و ريشه آن درون سنگ نفوذ مي کند. علت پيدايش اين عارضه که بناهاي سنگي فراواني در سراسر دنيا با آن دست به گريبان هستند وجود رطوبت و نبود آفتاب است.

اين مشکل همچنان راه حل مناسبي ندارد اما کارشناسان ايراني تا کنون تجربيات فراواني در دفع آفت گلسنگ داشته اند.

آرامگاه کوروش اثري جهاني است که در سال 1383 در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده و به شکلي معنوي به تمام جهانيان تعلق دارد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36456

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بوي نم از اطراف آرامگاه کوروش به مشام مي‌رسد، ميراث فرهنگي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016