چهارشنبه 6 تير 1386

ميدان نقش جهان اصفهان از خطر حذف از ليست ميراث جهانی نجات يافت، ايرنا

اصفهان، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۶/۶‬

رئيس سازمان ميراث فرهنگی صنايع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ميدان "نقش جهان" اصفهان از خطر حذف از گردونه ميراث جهانی و يا تحت خطر قرار گرفتن ميراث جهانی دور شد.

"سعيد بکتاش " روز چهارنشبه در گفت و گو با ايرنا افزود: بر اساس نظريه کميته ميراث جهانی و مصوبه اين اجلاس"ميدان امام اصفهان " از خطر حذف دور ماند.

بکتاش از ميراث جهانی يونسکو در اجلاس سی و يکم به منظور ارج نهادن به ميراث فرهنگی مردم ايران تشکر کرد.

وی همچنين با تبريک به مردم ميراث دوست اصفهان گفت: درباره ميدان نقش جهان ، خيلی‌ها قصد شيطنت برای حذف اين ميراث جهانی را داشتند تا چهره نازيبايی از ميراث فرهنگی ايران در دنيا به نمايش بگذارند.

وی افزود:با مصوبه ميراث جهانی يونسکو ميدان امام اصفهان از خطر حذف دور شد و در فهرست آثار جهانی باقی خواهد ماند.

بکتاش گفت: نامزدی محور فرهنگی- تاريخی شهر اصفهان نيز در اين اجلاس مطرح شد و قرار شد در اجلاس سی و دوم،سازمان ميراث فرهنگی،صنايع دستی و گردشگری استان اصفهان طرح اين محور را ارائه دهد و در اجلاس سی و سوم در مورد محور فرهنگی - تاريخی شهر اصفهان تصميم‌گيری شود.

به گفته " عبدالرسول وطن دوست" نماينده ايران در سی و يکمين اجلاس کميته ميراث جهانی با ابراز رضايت کميته ميراث جهانی نسبت به‌اقدامات مثبت ايران ،ميدان نقش جهان اصفهان در فهرست آثار در خطر قرار نگرفت.

سی و يکمين اجلاس ميراث جهانی که در شهر"کريس چرچ" نيوزيلند با حضور رئيس مجمع عمومی يونسکو و رئيس کميته ميراث جهانی در حال برگزاری است، تا ‪۲۳‬ ژوئن (‪ ۱۱‬تيرماه) ادامه دارد.

در نشست اعضای کميته متخصصان يونسکو، ‪ ۴۵‬اثر به عنوان برترين آثار فرهنگی برای ثبت در فهرست ميراث جهانی مشخص می‌شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دراين جلسه همچنين آثاری که به دلايل طبيعی،سوء‌مديريت يا آلودگی‌های زيست محيطی در معرض تهديد هستند در فهرست ميراث درخطر سال ‪ ۲۰۰۷‬قرار می‌گيرند.

در سی و يکمين اجلاس،اعضای کميته ميراث جهانی همچنين به بررسی وضعيت حفاظت از‪ ۳۱‬اثری می‌پردازند که پيش ازاين در فهرست ميراث جهانی درخطر ثبت شده‌اند و ممکن است در مورد ثبت برخی محوطه‌ها و بناهايی که نيازمند توجه بيشترند، در فهرست "آثار در خطر" اقدام کنند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33588

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ميدان نقش جهان اصفهان از خطر حذف از ليست ميراث جهانی نجات يافت، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016