پنجشنبه 21 دي 1385

کشف مجسمه زن ايستاده، شير نشسته، سرباز هخامنشی و ۸۰۰۰ سکه تاريخی، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث فرهنگی


سردار سرتيپ دوم ستاد پاسدار عباسعلی روحی، فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگی کشور در کشف يک سرستون، ۱۷ جلد کتاب خطی دست نويس طلا کوب و بيش از ۸۰۰۰ سکه تاريخی در منطقه مرکزی کشور خبر داد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)؛ سردار روحی گفت: روزانه بيش از هزار عمليات نظارت، کنترل و بازديد از نقاط جرم‌خيز و آثار تحت حفاظت به عمل می‌آيد و عوامل اين يگان با عنايت به کمبود اعتبارات، نيروی انسانی و تجهيزات مورد نياز، به صورت گسترده و شبانه‌روزی از ميراث فرهنگی کشور محافظت می‌کنند.

وی افزود: با عنايت به وسعت ۳۲ درصدی منطقه مرکزی کشور و حجم بالای آثار تاريخی، اقدامات حفاظتی در اين منطقه افزايش بی‌سابقه‌ای داشته است. به طوری که در ۱۵ ماه اخير عزم جدی سازمان و يگان حفاظت در خصوص مبارزه با قاچاق منجر به متلاشيس شدن ۲۷ باند و دستگيری ۱۵۶ نفر از متجاوزان به آثار تاريخی شده است.

فرمانده يگان حفاظت، ضمن مثبت ارزيابی کردن تعامل يگان حفاظت ميراث با عوامل ناجا گفت: بيش از ۱۴۳ محموله از آثار فرهنگی در ۱۵ ماه اخير در استان‌های مرکزی کشف شده است که مهم‌ترين آنها يک سرستون، ۱۷ جلد کتاب خطی دست نويس طلاکوب بيش از ۸۰۰۰ سکه تاريخی، مجسمه سرباز هخامنشی، مجسمه زن ايستاده، شير نشسته و ۳۰ کيلو سکه است.

سرتيپ روحی افزود: بر اساس بررسی‌های مرکز فرماندهی و کنترل، بيش از ۷۰ درصد از کل جرايم صورت پذيرفته در آثار غير ثبتی به وقوع پيوسته است. اين در حالی است که سازمان ميراث فرهنگی کشور، طبق قانون موظف به حمايت از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحی در انتها گفت: در حد توان با متخلفان و متجاوزان به آثار تاريخی و فرهنگی مقابله می‌کنيم و اميدواريم همه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی طبق مصوبات کميته حفاظت از ميراث فرهنگی با يگان حفاظت همکاری و مشارکت همه جانبه داشته باشند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32529

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کشف مجسمه زن ايستاده، شير نشسته، سرباز هخامنشی و ۸۰۰۰ سکه تاريخی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016