شنبه 9 مهر 1384

گزارشي از همايش "جهان ايران هخامنشي" در لندن، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۰۹‬
خارجي. فرهنگي. انگليس. هخامنشي.

دومين روز از همايش سه روزه بين‌المللي "جهان ايران هخامنشي" در محل موزه بريتانيا با چهار نشست تخصصي، ‪ ۱۶‬سخنراني و دو نشست موازي ديگر به كار خود ادامه داد.

در اين روز، نخست نشستي با عنوان عمومي "ايران و عربستان" برگزار شد و "بيورن اندرسن" از دانشگاه ميشيگان آمريكا در موضوع "دورنماهاي نويني از عربستان دوره هخامنشي" سخنراني كرد.

اين سخنران با تمركز بر نحوه حكومت پادشاهان هخامنشي بر منطقه عربستان شمالي، بر اهميت اين منطقه از نظر اقتصادي، توزيع مايحتاج عمومي، راهبردي و ژئوپلتيكي براي امپراتوري ايران تاكيد كرد.

به گفته اندرسن با توجه به بازمانده‌هاي منطقه نقش رستم، عربهاي تحت حكومت هخامنشيان موضوع مهمي در نقاشي و هنر هخامنشي محسوب مي‌شدند.

دومين سخنران اين نشست "دانيل توماس پاتس" از دانشگاه سيدني استراليا بود كه در موضوع "علايق هخامنشيان در خليج فارس" سخنراني كرد.

وي به بررسي ويژگيهاي حكومتي هخامنشيان از جزاير و امارات خليج فارس و خاورميانه عربي تا شمال آفريقا پرداخت.

آخرين سخنرانان مشترك اين نشست نيز "كامرون پتري" از كالج سامرويل دانشگاه آكسفورد انگليس، "عليرضااصغري شاوردي" از دانشگاه شيراز، "برنادت مك كال" از دانشگاه سيدني و "مژگان سيدي" از موسسه باستان شناسي دانشگاه تهران بودند كه تحقيق مشترك خود را كه نتيجه يك دوره طولاني باستان شناسي بود، با عنوان "شواهد جديد براي نمايش تثبيت هخامنشيان در دره ممسني در منطقه فارس غربي ايران" عرضه كردند.

اين مقاله عمدتا به كاوشهاي باستان شناسي در مناطق كمتر شناخته شده تحت حكومت هخامنشيان در مركز و جنوب ايران و اهميت اين كاوشها درپژوهشهاي دوره هخامنشي و بويژه اسكان قبايل اختصاص داشت.

در دومين نشست از دومين روز اين همايش نيز موضوع "تداوم و تغيير سياسي در عصر هخامنشي" بررسي شد.

در اين بخش "اندرو جورج" از كالج سوآز دانشگاه لندن با عنوان "برج بابل"، "اميلي كورت" از يونيورسيتي كالج لندن با عنوان "يك بازنگري از معبد بابلي در پرتو كشفيات اخير" و "مت واترز" از دانشگاه ويسكانسين آمريكا با عنوان "كورش مديها و پارسيان" سخنراني كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عنوان عمومي سومين نشست روز دوم همايش جهان ايران هخامنشي هم "پوشش و لباس، جنسيت و ظواهر" بود كه در آن چهار سخنراني در موضوعات مختلف "ادوار زماني نوع پوششهاي درباري در عصر هخامنشيان"، "بازنگري در وضع ظاهري زنان و صحنه تماشاچيان درباري ايران"، "زنان بزرگ و زيباي آسيا"، "چهره زنان در مهرهاي يوناني و ايراني" و "برابري زنان در دوره هخامنشي بر مبناي مهرهاي بر جا مانده" ارايه شد.

در نشست چهارم نيز سخنرانيهايي در باب نشانه شناسي عصر هخامنشي انجام شد.

دراين سخنرانيها موضوعاتي چون "چهارراه آناتولي و مهرهاي هخامنشي از سارديس تا گرجستان" توسط "اليزابت داستينبر" از دانشگاه كلمبياي آمريكا، "مهرهاي گلي‌منطقه فريگيا" توسط "دنيس كاپلين" ازدانشگاه نوادا درآمريكا، "سكه‌هاي كمانگران، نمادي از هنرهخامنشي" به‌وسيله "يانيك لينتس" از موزه لوور پاريس، "ظهور هويت درابري در قلب امپراتوري" توسط "مارك گريسون" از دانشگاه سن آنتونيوي آمريكا و "ارتش هخامنشي در خاورنزديك" توسط "نايجل تاليس" از موزه بريتانيا مطرح شدند.

محور مشترك سخنرانيهاي روز دوم اين همايش نشانگر ابعاد ناشناخته و مهم اجتماعي و سياسي دوره هخامنشي و توجه بيشتر بر ضرورت ادامه تحقيقات و كاوشهاي باستان شناسي درعين ارج نهادن به كوششهاي پيشينيان اين رشته بود.

همايش بين‌المللي جهان ايران هخامنشي، فردا (شنبه) نيز ادامه خواهد يافت.

در آخرين روز از اين همايش نيز در چهار نشست ديگر، ‪ ۱۶‬سخنراني ايراد خواهد شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26464

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از همايش "جهان ايران هخامنشي" در لندن، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016