شنبه 5 آذر 1384

آيدين آغداشلو: عنوان «پدر گرافيك ايران» قطعا برازنده شخصيت و كار مميز خواهد بود، ايسنا

مرتضي مميز از نظر تعهد، هنرمندي تمام و كمال و معلمي يگانه بود

مرتضي مميز
مرتضي مميز

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي


آيدين آغداشلو گفت: مرتضي مميز عمر گرانقدر فرهنگي خود را وقف هنرهاي تجسمي معاصر ايران كرد و تقريبا در تمامي رشته‌هاي آن و مخصوصا هنر گرافيك، وجودي موثر، نافذ و تعيين‌كننده داشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هنرمند نقاش و گرافيست افزود: گرافيك معاصر ايران در پرتو كوشش‌هاي هنرمندانه و مديريت درخشان او بود كه به اعتلا و گسترش امروز خود رسيد و عنوان «پدر گرافيك ايران» قطعا برازنده شخصيت و كار او خواهد بود.

وي همچنين افزود: مميز فارغ‌التحصيل رشته نقاشي دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران و باني رشته‌ي گرافيك همان دانشكده بود و در همان جا از سال 1347 به تدريس پرداخت و در دانشكده‌هاي معتبر ديگر نيز به كار تدريس خود ادامه داد. او از بنيان‌گذاران اصلي انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران، عضو انجمن بين‌الملي طراحان گرافيك (AGI)، سردبير نشريه نشان و ده‌ها نهاد و موسسه فرهنگي نمايشگاه و انتشارات گرافيك بود و طي عمر پربارش زمينه‌سازي ارتباط ميان هنر گرافيك ايران و جهان را با شايستگي تمام برعهده داشت. فهرست فعاليت‌هاي فرهنگي مميز را كه به 10 صفحه كامل بالغ مي‌شود، در مقدمه كتاب نشانه‌هاي او مي‌توان پي گرفت كه در نوع خود جايگاهي يگانه و دست نيافتني مي‌نمايد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آيدين آغداشلو معتقد است: مرتضي مميز، از درخشان‌ترين چهره‌هاي فرهنگ يكصد سال اخير ايران بود و از حيث جامعيت و اثرگذاري و مديريت و تعهد، هنرمندي، تمام و كمال و معلمي يگانه بود و هر چند جاي او براي هميشه در عرصه هنر گرافيك ايران خالي خواهد ماند، اما شاگردان و همكاران و همراهان فراوان او، راهي را كه با كوشش و دلبستگي و همت عظيم او آغاز شد، ادامه خواهند داد.

به گزارش ايسنا او همچنين گفت كه مراسم تشييع و خاكسپاري استاد مميز، تغيير يافته و ساعت 9 صبح روز دوشنبه هفتم آذرماه جاري از مقابل خانه هنرمندان ايران به سمت گورستان خانوادگي ايشان واقع در روستاي باغبان كلا (كردان) برگزار خواهد شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27592

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيدين آغداشلو: عنوان «پدر گرافيك ايران» قطعا برازنده شخصيت و كار مميز خواهد بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016