يكشنبه 22 خرداد 1384

«ما اعتراض داريم» نامه ي سر گشاده جمعي از هنرمندان تئاتر به سيد محمد خاتمي و مدير عامل خانه تئاتر، ايسنا

جمعي از هنرمندان تئاتر کشور، در نامه‌اي خطاب به حجت الاسلام سيد محمد خاتمي، رياست جمهوري اسلامي ايران و ايرج راد، مدير عامل خانه تئاتر، از وضع موجود تئاتر گله كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) متن کامل اين نامه به شرح ذيل است:

مدتي است كه مديران مركز هنرهاي نمايشي با تصميم‌هاي متفاوت و گاهي ضد و نقيض خويش ، پشت درهاي بسته، جز اضطراب و بلاتكليفي چيزي باقي نگذاشته‌اند، آيين نامه‌هاي متفاوت، شيوه نامه‌هاي دستمزد، نحوه برگزاري جشنواره‌ها، نحوه تسويه حساب با گروه‌ها، تعداد و نحوه اجراهاي عمومي، اجراهاي متكني بر قرارداد يا گيشه، تفكيك انجمن نمايش از مركز هنرهاي نمايشي و ... از جمله مسايلي است كه در اين باره مطرح شده است.

ما اعتراض داريم

1- چرا اين مسايل از طريق مشورت با نهادي صنفي و تشكيلاتي مانند خانه تئاتر و به طور كلي جامعه تئاتري كشور صورت نمي‌گيرد.

2- چه زماني به شفافيت لازم درباره موارد ذكر شده دست مي‌يابيم كه با تغيير مديران ثابت بماند؟

3- چرا توليدات سال 84 بر اساس وعده و وعيدهاي سال 83 مورد توجه قرار نگرفته و چرا قرارداد گروه‌ها منعقد نشده است؟

4- چرا قوانين و ضوابط به طور مشخص و همه گير به دست اندركاران نمايش اعلام نمي‌شود و ما بايد از دستهاي پنهان و ناپيدا و به صورت شايعه وار آنها را جويا شويم؟ (آيين نامه‌ها ، شيوه‌نامه‌،... ) از آن جمله است ايين نامه جديد درباره توليدات سال 84 كه نيمه دوم خرداد ماه از طريق رسانه ها و مطبوعات به رويت همگان رسيده و اين در حالي است كه بسياري از هنرمندان از وجود آن مطلع نيستند و اجراهايشان هم به اتمام رسيده است.

5- چرا مشكلات مركز هنرهاي نمايشي فقط شامل عدم پرداخت دستمزد گروه‌هاي نمايشي مي‌شود.

6- چرا مركز هنرهاي نمايشي به طور دايم تغيير استراتژي مي‌دهد و منافع جمعي را به مخاطره مي‌اندازد ؟(تغيير در شيوه قراردادها، عدم پايبندي به تعهدات خود مبني بر اجرا كردن قراردادهاي تيپ خانه تئاتر ) خطري كه موجب مي‌شود هنرمندان تئاتر به جاي تمركز و خلاقيت در ارائه كارشان ، نزديك شدن به مديران را در اولويت قرار دهند تا در صورت تغيير خط مشي‌ها ، جاي خود را تثبيت كرده باشند.

7- گروه هاي اجرايي جشنواره بين‌المللي عروسكي. هنوز بلاتكليف‌اند و منتظر اجرا، چرا به اين گروه‌ها پاسخ داده نمي‌شود و زمان اجرايشان معلوم نمي‌گردد.

8- ما در تئاترمان به مديري نياز داريم كه او را ببينيم و حرف بزنيم تا مشكلات و مسايلمان از طريق گفت و گو مطرح و احتمالا حل شود، كنترل و بهتر بگوييم نظارت از راه دور بي‌فايده است و هر كس در خانه خودش هم مي تواند نامه نگاري و مكاتبه كند، چرا مدير تئاتر كشور قابل رويت نيست.

9- وقتي بحث اموال و بودجه ي همگاني متعلق به همه تئاتري‌ها در ميان است، هيچ احدي حق ندارد آن را به نفع خويش سازماندهي كند، هزينه شدن آن بايد متناسب با منافع جمعي باشد، اما هرگز تصميم گيرندگان ، تئاتري ها را در نگاه هاي کلان خويش وارد نمي کند . جذب يک يا چند فعال تئاتري مشکل را حل نمي کند و تنها پوسته به ظاهر زيبا و سرگرم كننده‌اي مي‌سازد كه از درون سست و متلاشي است، براي فرو نريختن اين بدنه ما خواهان پيروي از قوانين و مقررات مصوب بر آمده از اجماع تئاتري‌ها، با در نظر گرفتن شرايط مالي و امكانات موجود و ارتقاء اين امكانات و راه‌حل‌هاي راه گشا در طول زمان هستيم.

10- عليرغم شعار مسئولان مبني بر تسويه حساب نمايش‌ها تا پايان سال 82، هنوز برخي از گروهها و افراد وجود دارند كه طلبكار هستند، علاوه بر اينها بايد مطالبات سال 83 را هم اضافه كرد .وضعيت مطالبات سال 84 نيز با توجه به منعقد نشدن قرارداد و تعلل مسئولان ذيربط در اين امر، نامشخص است.

11- چنانچه بودجه تئاتر كشور كم است و كفاف نمي‌دهد چرا اقدامي براي افزايش بودجه توليدات اجراهاي نمايشي انجام نمي‌شود تا منجر به گزينش بعضي اجراها و حذف عده‌اي ديگر نگردد.

ما امضاء كنندگان اين نامه كه در خواست‌هاي روشن خويش را در آن ذكر كرده‌ايم، خواهان رسيدگي ، به مسايل صنفي مان هستيم، اين مسايل را بارها براي مسئولان تئاتر كشور گفته‌ايم و چون به نتيجه نرسيده‌ايم با شما ارتباط بر قرار كرديم.

لذا ما تا پايان وقت اداري روز بيست و هشتم خرداد ماه هشتاد و سه، همچون گذشته منتظر اقدام‌هاي جنابعالي و مذاكره با مسئولان خواهيم بود در غير اين صورت تحصن صنفي خويش را تشكيل خواهيم داد.

با سپاس و احترام فراوان

نوزدهم خرداد ماه 1384 شمسي

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنابراين گزارش، اين نامه تا كنون به امضاي هنرمندان مختلفي از جمله: حميد سمندريان، امير دژاكام ، هما روستا، حميد مظفري، حميد پورآذري، بهزاد فراهاني، نادر برهاني مرند، مهرداد راياني، سپيده نظري پور ، فريبا رييسي، سهراب سليمي، مريم كاظمي ، علي پاكدست، چيستا يثربي،خسرو احمدي، بيتا عبائيان ،رحيم نوروزي، مه‌رخ افضلي، و .... رسيده است.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24293

فهرست زير سايت هايي هستند که به '«ما اعتراض داريم» نامه ي سر گشاده جمعي از هنرمندان تئاتر به سيد محمد خاتمي و مدير عامل خانه تئاتر، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016