سه شنبه 24 مرداد 1385

شايد اعترافات جهانبگلو پخش شد و ديديد، اظهارات کريمی راد درباره جهانبگلو، اکبر محمدی، باطبی، موسوی خوئينی، گنجی و...، ايسنا

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، جمال کريمی‌راد در نشست خبری امروز، پيروزی پرافتخار حزب‌الله لبنان را تبريک گفت و اظهار داشت: خدا را شاکريم که نيروی مقاومت با کمترين امکانات توانست در مقابل يک ارتش دارای تسليحات و پشتوانه‌ی استکبار جهانی پيروز شود و اين رژيم جنايتکار جنگی را به شکست وادار کند.

وی با اشاره به حمايت‌های جمهوری اسلامی از مقاومت لبنان، تصريح کرد: در اين مدت پيگيری‌های فراوانی از سوی مسوولان ايران انجام شد. در اين جنگ شاهد انفعال تمام مراجع جهانی خصوصا سازمان ملل و شورای امنيت بوديم اما در نهايت اين نهادها ناگزير شدند تصميم‌گيری کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، کريمی‌راد در ادامه‌ی نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه اکبر گنجی که در حال حاضر خارج از کشور به سر می‌برد اظهاراتی را عليه ايران مطرح کرده، آيا مدعی‌العموم، کيفرخواستی را تهيه می‌کند که بعد از بازگشت وی به ايران مورد پيگيری قرار گيرد؟ اظهار داشت: ما اينجا حکم قضايی يا تعقيب صادر نمی‌کنيم. اين مسأله را بگذاريد بر عهده‌ی کسانی که وظيفه‌ی قانونی دارند.

خبرنگاری از سخنگوی قوه‌ی قضاييه درباره‌ی احضار برخی مديران سايت‌های خبری سوال کرد که وی گفت: هیأتی از گذشته از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در اين زمينه فعال بوده است. چنين مسأله‌ای مختص قوه‌ی قضاييه نيست اما قوه‌ی قضاييه به وظيفه‌ی قانونی خود عمل می‌کند و اگر کسی احضار شده ممکن است برای ارائه‌ی تذکر آمده باشد نه برای احضار قضايی.

کريمی‌راد با اشاره به جنايات اخير در جاده‌ی کرمان و شهادت ۸ مأمور نيروی انتظامی، تصريح کرد: نظام در مقابله با اين اشرار کوتاهی نخواهد داشت. تاکنون عملکرد در بخش شرق کشور خوب بوده و اقدامات قضايی مناسبی انجام گرفته و اشرار می‌دانند با توجه به جناياتی که مرتکب شده‌اند اگر دستگير شوند به مجازات قانونی خود خواهند رسيد. در اين راستا چند روز پيش دو قاچاقچی و شرور در زابل و زاهدان اعدام شدند و در روزهای آتی هم برخی افراد شرور حکمشان صادر خواهد شد.

خبرنگاری از وی درباره‌ی اين که آيا سردبير "ايران جمعه" و کاريکاتوريست آن آزاد نخواهند شد و آيا برای ما خبری خوبی از اين دو همکار خواهيد داشت يا خير؟ گفت: اين دو نفر طبق دستور مقام قضايی بازداشت شده‌اند و هر تصميمی در رابطه با آنها بايد از طريق اقدام و دستور قضايی باشد و قوه‌ی قضاييه هم به جد پيگير پرونده‌هاست. در برخی جرايم بازداشت موقت تا دو ماه و در برخی جرايم تا چهار ماه ادامه پيدا خواهد کرد و اين قرار قابل ابقا خواهد بود؛ البته در مورد اين دو نفر دادگاه انقلاب به زودی تصميم خود را اعلام می‌کند.

خبرنگاری از سخنگوی قوه‌ی قضاييه سوال کرد دستگاه قضايی در مورد رسيدگی به تخلفات احتمالی در انتخابات خبرگان و شوراها اقدامی خواهد کرد يا خير؟ گفت: در مورد انتخابات شوراهای شهر نيازی به استعلام از قوه‌ی قضاييه نيست. در مورد خبرگان هم همکاری‌ها کماکان وجود دارد و فکر نمی‌کنم با توجه به جايگاه علمی و تقوايی اعضای خبرگان نيازی به استعلام باشد اما قوه‌ی قضاييه سعی کرده در اجرای انتخابات همکماری‌های لازم را داشته باشد و اين همکاری همچنان وجود خواهد داشت تا انتخابات به خوبی برگزار شود.

کريمی‌راد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه شکايات خانواده‌ی اکبر محمدی از سازمان زندان‌ها در چه مرحله‌ای است؟ گفت: هرکسی شکايتی مطرح کند دستگاه قضايی موظف به رسيدگی است و هر ادعايی نيز قابل بررسی است.

وی در مورد اعتصاب غذای احمد باطبی نيز يادآور شد: در رابطه با اعتصاب غذای اين زندانی چيزی نشنيدم و اين که گفته می‌شود وی در جای به خصوصی نگهداری می‌شود چنين چيزی نيست و باطبی در زندان اوين به سر می‌برد.

خبرنگاری از کريمی‌راد درباره‌ی اظهارات برخی وکلا برای بررسی علت فوت اکبر محمدی توسط تيم پزشکی مستقل پرسيد که وی گفت: پزشکی قانونی يک نهاد قانونی مصوب است و نهايت دقت را در کار خود کرده و مراعات کسی را نمی‌کند حرف زدن که ماليات ندارد و البته اشکالی هم ندارد؛ از حقوقدانان توقع اين است که انفعالی اظهارنظر نکرده و استقلال کشور را مخدوش نکنند.

وی در ادامه درباره‌ی گله برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی درباره‌ی تمديد قوانين آزمايشی يادآور شد: ما در حال حاضر کم قانون آزمايشی داريم که يکی در رابطه با آيين دادرسی کيفری است که لايحه‌ی آن سير نهايی خود را طی می‌کند و يکی هم قانون مجازات اسلامی است که در حال آماده شدن است.

سخنگوی قوه‌ی قضاييه درباره‌ی زمان آغاز به کار بازداشتگاه‌های موقت يادآور شد: کار تشکيل اين بازداشتگاه‌ها آغاز شده و يکی از دلايل طبقه‌بندی زندانيان بوده، در سراسر کشور کار آغاز خواهد شد و سعی اين است که از تهران آغاز شود.

خبرنگاری از کريمی‌راد در مورد لايحه‌ای درباره‌ی اصل ۱۴۲ قانون اساسی و توسعه‌ی اين اصل به ساير مسوولان سوال کرد که وی گفت: در اين رابطه طرحی در مجلس مطرح است و لايحه‌ای نيز به مجلس داده شده که احتمال دارد با يکديگر ادغام شوند. اصل ۱۴۲ موارد خاصی را مطرح کرده و تنها تعدادی از مسوولان شامل آن می‌شوند. در نهايت اصل ۱۴۲ و اين قانون با يکديگر تفاوت دارند. مرجع اصل ۱۴۲ رييس قوه‌ی قضاييه است و در اين قانون ممکن است مرجع سازمان بازرسی باشد.

وی در پاسخ به اين که آيا تا به حال دفتر اصل ۱۴۲ در بررسی دارايی‌های مسوولان شامل اين امر به تخلفی برخورد کرده يا خير؟ گفت: از گذشته در مورد يکی از افراد مشمول اصل ۱۴۲ پرونده‌ای وجود داشته که رسيدگی و حکم آن صادر شده اما پيگيری‌هايی وجود دارد که رسيدگی‌ها را قانع‌کننده ندانسته است.

خبرنگاران از سخنگوی قوه‌ی قضاييه خواستند که در اين رابطه با اين مصداق بيشتر توضيح دهد که وی گفت در همين حد اکتفا کنيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره‌ی پرونده‌ی جديد دو تبعه‌ی آلمان و فرانسه در مورد تجهيزات آنها و روند رسيدگی به اين پرونده اظهار داشت: تبعه‌ی فرانسوی يک هفته به مرخصی رفته و بازگشته است و در حال بررسی برای ارائه مرخصی به تبعه‌ی آلمانی هستيم.

خبرنگاری از کريمی‌راد در مورد اين که گفته می‌شود اعتراف رامين جهانبگلو در قالب برنامه‌ای از صدا و سيما پخش می‌شود سوال کرد که وی پاسخ داد: پرونده در حال تحقيقات است و مسأله‌ی قابل طرحی ندارم و نمی‌توانم اخبار منتشرشده را تأييد کنم اما شايد پخش شد و شما ديديد.

خبرنگاری درباره‌ی آخرين وضعيت موسوی خويينی سوال کرد که وی گفت: وی در بازداشت موقت به سر می‌برد و بازپرس قرار بازداشت وی را ابقا کرده که اين مسأله قابل اعتراض در دادگاه است.

Copyright: gooya.com 2016