شنبه 12 آذر 1384

مديرعامل سابق ايرنا: اميدوارم زودتر "زهره" يا "اميد آينده" را منتشر كنيم، ايسنا

وزارت ارشاد نبايد مشي كاهش مطبوعات و جلوگيري از تنوع آنها را دنبال كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مديرعامل سابق ايرنا، طرح موضوعاتي از جمله كاهش تعدد مطبوعات را غيركارشناسي برشمرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هرگز نبايد مشي كاهش مطبوعات و جلوگيري از تنوع آنها را دنبال كند.

عبدالله ناصري، مديرعامل سابق خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اظهارات اخير وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره تعدد مطبوعات تصريح كرد: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي توسعه فرهنگي و مطبوعاتي از هر نگاه و خط و جرياني كه باشد بايد توسعه مطبوعات را به عنوان وظيفه اصلي خود در دستور كار قرار دهد و به عنوان يك ضرورت و گزارش عملكرد، به آن توجه داشته باشد.

وي با اعتقاد به اين‌كه برخي با تنوع و گسترش مطبوعات مخالف هستند و بوده‌اند، يادآور شد: يكي از انتقادات جدي كه به دولت اصلاحات داشتند همين بود؛ در حالي‌كه يكي از زيبا‌ترين دستاورد‌هاي دولت اصلاحات و شخص آقاي خاتمي تنوع و تكثري است كه در مطبوعات ايجاد شده و در تمام دنيا نيز نسبت به اين موضوع توجه مي‌شود.

ناصري هم‌چنين درباره پايين‌بودن تيراژ مطبوعات، كم‌كردن تعداد آنها براي بالا رفتن تيراژ را راهكاري درستي ندانست و ادامه داد: چنين نظري غيركارشناسي است. علت پايين‌بودن تيراژ روزنامه‌ها كم‌بودن خوانندگان است. روزنامه‌ها هم به طور طبيعي جاذبه‌هاي لازم را براي جلب مخاطبان ندارند، بنابراين تيراژ پايين است.

مديرعامل سابق ايرنا درباره‌ي بخش ديگري از اظهارات مبني بر اين‌كه حضور برخي افراد غيركارشناس در حوزه مطبوعات باعث بروز مشكلات براي اين حوزه شده است، تصريح كرد: مشكل مطبوعات تنها اين موضوع نيست، درست است كه در عرصه كار رسانه‌يي، ژورناليست حرفه‌يي نداريم، اما نبايد كتمان كنيم كه در دوره هشت ساله اصلاحات، در اين زمينه به طور تجربي و كلاسيك، آموزش‌هاي جدي داده شد و دستاورد‌هاي خوبي داشتيم.

ناصري با اعتقاد به اين‌كه در برخي مطبوعات و رسانه‌ها از جمله صدا و سيما برخي از جهت‌گيري‌هاي خبري نا‌هماهنگ با شرايط كشور و مصالح ملي رخ مي‌دهد، تصريح كرد: براي مثال مي‌توانيم به اقدامات برخي رسانه‌ها در هشت ساله دوره اصلاحات اشاره كنيم. از جمله ماجراي ثروت‌هاي بادآورده كه تقريبا همه مردم متوجه شدند كه يك جنگ رواني بوده است و نتيجه‌اي جز كاهش امنيت اقتصادي در كشور به همراه نداشت. هم‌چنين در بحث مفاسد اقتصادي به جايي رسيده‌اند كه مسوولان عالي كشور نگراني‌هاي خود را به طور جدي از بحران‌هايي كه اين جريان‌هاي رسانه‌يي ايجاد مي‌كنند، اظهار كردند.

وي با بيان اين‌كه يك‌بعدي ديدن برخي مسائل و مقوله‌ها در عرصه مطبوعات ناشي از نگرش‌هاي غيركارشناسي است كه تبعات غير قابل كنترلي داشته است، به ايسنا گفت: براي مثال يك نظرسنجي معروف، بسيار علمي، فني و دقيق بود، اما جهت‌گيري‌هاي غير كارشناسي و غيرعلمي برخي رسانه‌ها موجب شد كه بخش‌هاي مهمي از اين نظرسنجي مورد غفلت قرار گيرد و با جهت‌گيري‌هاي خاصي با اين مساله روبه‌رو شدند كه بحران‌هاي داخلي و خارجي ايجاد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ناصري وجود نگرش‌هاي غيركارشناسي و غيرعلمي به مطبوعات و تك‌بعدي نگاه‌كردن به اخبار و گزارش‌ها را يكي از مشكلات مطبوعات برشمرد و گفت كه از اين منظر با اظهارات صفار هرندي موافق است.

وي در ادامه درباره انتشار روزنامه «زهره» كه مجوز آن را دريافت كرده است با اشاره به نشستي كه در اين باره داشته‌اند و هم‌چنين نشست هاي مرتبي كه در گذشته نيز در همين مورد برگزار شده، يادآور شد: اميدوارم كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان طرفدار تكثر و تنوع مطبوعات، زمينه‌اي را فراهم كنند كه اگر در شش ماه مقرر نتوانستيم روزنامه را منتشر كنيم و نيازمند تمديد زمان بوديم، امكان اين كار برايمان فراهم شود.

مديرعامل سابق ايرنا كه در گذشته از انتشار اين روزنامه براي طرح ديدگاه‌هاي سيدمحمد خاتمي ياد و به مجوز انتشار روزنامه «اميد آينده» از سوي عبدالرسول وصال ( مديرمسوول سابق روزنامه ايران) نيز اشاره كرده بود، گفت: اميدوريم كه هرچه زودتر بتوانيم يكي از اين دو روزنامه را منتشر كنيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مديرعامل سابق ايرنا: اميدوارم زودتر "زهره" يا "اميد آينده" را منتشر كنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016