چهارشنبه 28 بهمن 1383

حفظ امنیت منبع خبر را بر پخش خبر مقدم بدارید، بيانيه هفت روزنامه نگار و فعال در زمينه حقوق بشر

در هفته های گذشته دستگیری یک روزنامه نگار دیگر باز هم لزوم مسئولیت پذیری و رعایت موازین حرفه ای روزنامه نگاری توسط رسانه ها و به ویژه رسانه های برون مرزی را بر همه روشن ساخت.
آرش سیگارچی توسط وزارت اطلاعات و ظاهرا به دلیل مصاحبه با رادیو فردا بازداشت شد. به دنبال بازداشت وی دو شاعر مقیم خارج از کشور متن نامه ای از وی را منتشر ساختند که اتهامات اخیر خود را ناشی از بی دقتی تحریریه و مصاحبه گران رادیو فردا عنوان کرده بود.
ضمن یادآور شدن اصول بدیهی روزنامه نگاری خبری در مواجهه با یک حکومت دیکتاتوری، برای حفظ امنیت منبع خبر و به ویژه افرادی که با نام مستعار به همکاری با رسانه ها می پردازند، یادآوری می کنیم، افشای پاره ای از جزئیات نامه آرش سیگارچی مغایر دور اندیشی بوده است.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همین حال سخنان مسئول ایرانی گزارشگران بدون مرز، در مصاحبه با رادیو فردا که تلویحا از روزنامه نگار در برابر امنیت منبع خبر رفع مسئولیت می کند، شگفتی برانگیز است. ما بار دیگر از تمام رسانه ها و روزنامه نگاران درخواست می کنیم که ضمن پوشش وسیع اخبار مربوط به بازداشت ها، شکنجه ها و سرکوب ها در مواردی که افشای یک خبر احتمال دارد منجر به متهم شدن فردی به اتهامات سنگین شود، از روشهای دیگری جز انتشار مستقیم خبر و یا حتی تماس با او و یادآوری عواقب احتمالی انتشار خبر استفاده کنند.
همچنین معتقدیم که به کار گیری روش های حرفه ای تری در روزنامه نگاری، توسط رسانه های تازه تاسیس، آنها را از ایجاد گرفتاری برای منابع خبری خود باز می دارد.
ما ضمن تاکید مجدد بر آزادی آرش سیگارچی و تمام روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان مستقل، بر لزوم رعایت معیارهای حرفه ای اخلاق روزنامه نگاری توسط تمام دست اندرکاران رسانه ها در شرایط خطیر آزادی بیان در ایران پای می فشاریم.

جواد اسدیان، صدرا تام، سایه سعیدی سیرجانی، امید حبیبی نیا، شیما کلباسی، درنا کوزه گر، رامین مولائی.

بیست و هشتم بهمن ماه هشتاد و سه

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18393

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حفظ امنیت منبع خبر را بر پخش خبر مقدم بدارید، بيانيه هفت روزنامه نگار و فعال در زمينه حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016