شنبه 5 دی 1383

هاشم‌‏زاده هريسي، رييس كميته پيگيري قانون اساسي: در اسلام حقوق بشر در حد اعلاي آن وجود دارد، ايلنا

رييس كميسيون حقوق بشر اسلامي:
آزادي بيان مطلق نيست ، بلكه شرط دارد

رشت- خبرگزاري كار ايران

همايش شبكه مدافعين حقوق بشر كنوانسيون حقوق بشر اسلامي ، شاخه گيلان ، با حضور محمدحسن ضيايي‌‏فر ؛ رييس كميسيون حقوق بشر اسلامي ، هاشم‌‏زاده هريسي ؛ رييس كميته پيگيري قانون اساسي و حبيب‌‏زاده ؛ مديركل حقوقي وزارت كشور و عضو كميسيون حقوق بشر اسلامي عصر يكشنبه در رشت برگزار شد .
به گزارش "ايلنا" ، ضيايي‌‏فر در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تفاوت حقوق بشر در فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏هاي مختلف در چيست ؟ ، گفت : آزادي بيان ، مطلق نيست ، بلكه شرط دارد و قيود آن نيز لحاظ نظم عمومي است ، ولي اين تفسير در كشورهاي پيشرفته مثل فرانسه با ايران دو نوع تفسير خواهد داشت ، اما مي‌‏توان به بخش گسترده مباني مشترك جهاني اديان مختلف تكيه كرد .

حبيب‌‏زاده مدير كل حقوقي وزارت كشور نيز در كنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به سوالي در مورد عرصه عملياتي حقوق بشر اسلامي و چگونگي اجرا و تعريف آن ، اظهار كرد : حقوق بشر دو جنبه سياسي و حقوقي دارد كه متأسفانه وجهه سياسي آن همواره مورد سوء ‌‏استفاده قرار مي‌‏گيرد و اگر به حقوق ، وجهه سياسي بدهيم ، خواهند گفت كه اين موضوعي است كه از خارج نشأت مي‌‏گيرد ، به همين دليل بايد تلاش كنيم تا وجهه حقوقي آن را گسترش دهيم .
وي در اين رابطه تأكيد كرد : در اين زمينه بايد به بحث و آموزش بيشتر بپردازيم تا مردم و وجدان عمومي نسبت به حق و حقوق خود آشنا شوند ، يعني مردم درك كنند كه چه حقوقي دارند .

هاشم‌‏زاده هريسي در ادامه اين كنفرانس خبري در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تضميني وجود ندارد كه اصول و برنامه‌‏هاي حقوق بشر مورد اجرا گذاشته شود ، گفت : حقوق بشر همه نقاط دنيا يك تعريف و يك معني دارد و يقيناً نبايد تصور شود كه در اديان مختلف اين مبنا گوناگون است ، چون حقوق بشر ذاتي است و اصول فطري نبايد با افكار و عقايد محاسبه شود و موضوع آن حقوق طبيعي انسان است .
هاشم‌‏زاده هريسي ، تصريح كرد : قرآن نگفته فقط كساني كه متقي هستند گرامي هستند ، كساني كه متقي نيستند هم گرامي هستند بلكه كساني كه تقوا دارند گرامي‌‏ترند و در اسلام حقوق بشر در حد اعلاي آن وجود دارد .
وي افزود : حقوق بشر از نظر اسلام ،‌‏تأسيسي و ايجادي نيست ، بلكه حقوق بشر در اسلام امضايي است . يعني قرآن حقوق بشري را كه طبيعي و فطري است و از قبل وجود داشته ، تأييد كرده است . ولي به هر حال اگر در كليات توافق كنيم در جزئيات هم توافق راحت است .
عضو كميسيون حقوق بشر اسلامي در ادامه در رابطه با ضمانت اجرايي حقوق بشر در جامعه اسلامي ، گفت : اعلاميه جهاني حقوق بشر هيچ تضمين اجرايي به دنبال خود ندارد و در حد يك پيشنهاد است ، بنابراين ضامنت اجرايي ندارد ، اما در اسلام حقوق بشر تضمين دارد ، چون پشتوانه آن خداست.
رييس اسبق كميسيون اصل نود قانون اساسي در دوره پنجم شوراي اسلامي با اشاره به الزام رعايت حقوق در اسلام در رابطه با ميزان رعايت حقوق بشر در كشور ، اظهار داشت : ما در رأس امور مسايل نيستيم و شغل ديگري نيز داريم ، بنابراين نمي‌‏توانيم داوري كنيم ، اما نظام اسلامي بايد حقوق بشر را رعايت كند ، چرا كه اين حقوق در متن اسلام است و موارد اختلاف معدود است ، بنابراين ما بايد به اين حقوق احترام بگذاريم تا بتوانيم ايراد و نقض حقوق بشر در فلسطين و ... را فرياد كنيم .
محمدحسن ضيافي‌‏فر در ادامه كنفرانس خبري در پاسخ به سوالي در رابطه با اينكه چرا كميسيون در نهايت كاملاً وابسته به حكومت شد ، بطوري‌‏كه تصور مي شود اين نهاد به مرور از خط اصلي خود دور شده و به سرنوشت ديگر برنامه‌‏هاي دولتي دچار مي‌‏شود ، اظهار داشت : حيات كميسيون تضمين شده نيست ، چون اگر بود من بسياري از مسايل را به شما مي‌‏گفتم ، ولي از ابتدا تمام تلاش‌‏ها به شكلي بود كه كميسيون استقلال خود را حفظ نكند و بدين ترتيب به كميسيون ضربه مي‌‏زند ، اما ما سعي كرديم برعكس اين تلاش‌‏ها عمل كنيم تا اين نهاد استقلال خودش را حفظ كند ، اما اينكه چقدر توان داريم كه اين نهاد را حفظ كنيم ، بايد به جرأت بگويم كه اطمينان ندارم كه بتوانيم نهاد حقوق بشر را حفظ كنيم ، چون هر روز تنش داريم و اين بدان علت است كه اساس كميسيون تضمين شده نيست .
ضيايي‌‏فر سپس به سوال ديگري در اين خصوص كه بناي مدارا تا چه زماني را داريد ، گفت : تا وقتي كه ظرفيت داريم و در همين مدت هم بسياري از حقوقدان‌‏هايي كه با ما همكاري مي‌‏كردند ، بريدند و دست از كار كشيدند ، ولي برخي هنوز با ما ادامه مي‌‏دهند ، اما بيم آن مي‌‏رود كه به زودي بسياري از اينها نيز خسته شده و همه چيز را رها كنند ، ولي به هر حال آنها كه هنوز هستند ، آستانه تحملشان بالاست .
هاشم‌‏زاده هريسي در پاسخ به سوال ديگري در مورد اينكه آيا حقوق بشر جهاني در جاهايي مغاير حقوق بشر اسلامي ، گفت : اگر تفاوتي مي بينيم مربوط به اسلام يا كنوانسيون حقوق بشر جهاني نيست ، بلكه مربوط به برداشت‌‏هاي مختلف است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هاشم‌‏زاده هريسي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه رعايت حقوق اقليت‌‏هاي مذهبي در كميسيون حقوق بشر اسلامي چگونه است ؟ ، گفت : انسان اگر مسلمان هم نباشد ، حقوق مساوي با مسلمانان دارد و در اسلام حقوق بشر هيچ تفاوتي با حقوق اوليه ندارد ، بلكه اگر تفاوتي است در حقوق اكتسابي است ، اسلام مي گويد هيچ مسلماني حق ندارد به غير مسلمان توهين كند.
در ادامه اين همايش احمد حسيني ؛ معاون سياسي و امنيتي استاندار گيلان با تأكيد بر نقد عملكردها ، گفت :مسئولان از جمله من در جايگاهي هستيم كه ابتدا بايد مورد نقد قرار گيريم .
معاون سياسي امنيتي استانداري گيلان طي سخناني با نقد قدرت ، تصريح كرد : قدرت در نفس خود فزون‌‏خواه است ، بنابراين ابتدا بايد به نقد قدرت بپردازيم ، چون هر چه به سمت پيچيده‌‏تر شدن قدرت پيش مي‌‏رويم ، نهادهاي نظارتي هم پيچيده‌‏تر مي‌‏شوند .
حبيب زاده ؛ مدير كل حقوقي وزارت كشور نيز طي سخناني به وجهه سياسي و وجهه حقوقي حقوق بشر اشاره كرد و با شرح مكاتب جديد حقوق بشر از دوره رنسانس تاكنون كه با آراي رو سو و چان لاك در آميخته ، اذعان كرد : اگر ما شرايطي براي فعاليت گروه‌‏هاي داخلي فراهم نكنيم ، از خارج براي ما نسخه خواهند پيچيد ، بنابراين بايد ضمانت اجرايي رعايت حقوق بشر در ايران را فراهم كنيم .
مديركل حقوقي وزارت كشور با اشاره به دخالت سازمان‌‏هاي بين المللي در كشور ، افزود : در سال‌‏هاي گذشته هر چقدر حاكميت در اجراي قانون متزلزل عمل كرد ، دخالت‌‏هاي بين‌‏المللي بيشتر شد ، هر چه نظارت بر حقوق بشر در كشور قوي‌‏تر باشد ، حاكميت از استحكام قوي‌‏تري برخوردار خواهد شد .

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16028

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشم‌‏زاده هريسي، رييس كميته پيگيري قانون اساسي: در اسلام حقوق بشر در حد اعلاي آن وجود دارد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016