جمعه 22 آبان 1383

سخنان مهم بوش و بلر در مورد صلح و دمکراسي در خاورميانه

خبرنامه گويا - رئيس جمهور بوش و نخست وزير بلر دقايقي پيش در يک کنفرانس مطبوعاتي شرکت کردند. هر دو رئيس دولت، طي سخناني بر ضرورت صلح در خاورميانه و ميان دو دولت فلسطيني و اسرائيلي تاکيد کردند. آنها برگزاري انتخابات براي تعيين رهبري فلسطينيان را خواستار شدند. بوش همچنين از موفقيت در برگزاري انتخابات در افغانستان بعنوان موفقيتي براي خود و انگلستان و ديگر هم پيمانانش ياد کرد و وعده داد که در عراق نيز انتخابات به موقع انجام شود.

- ايران و دستيابي به سلاح اتمي

بوش گفت ما هرگز ايران مسلح به سلاح اتمي نمي خواهيم و اميدواريم انگليس و فرانسه و آلمان بتوانند به ايران بقبولانند که از دستيابي به اين سلاح ها صرف نظر کند. بلر نيز بر عزم اروپا همراه با ايالات متحده بر مذاکره با ايران تا اطمينان از عدم تلاش اين کشور در دستيابي به سلاح اتمي تاکيد کرد.

- صلح در خاورميانه

يک خبرنگار از بوش سوال کرد که اگر مردم فلسطين يا عراق فرد قدرتمند و طالب صلحي را بر سر کار آورند که ميانه خوبي با آمريکا نداشته باشد و دمکرات هم نباشد، آيا اين از سوي آمريکا تحمل مي شود؟
بوش در پاسخ گفت کسي که از طرف مردم انتخاب مي شود نمي تواند ديکتاتور باشد، اين دو با هم جور در نمي آيد، ما سعي خواهيم کرد انتخابات با صحت انجام گيرد. دمکراسي براي اين است که صاحب قدرت خواسته هاي مردمش را اجرا کند و نه اميال شخصي اش را. وي در ادامه افزود، بعضي ها مي گويند فلسطينيان قادر به تشکيل دولت دمکرات نيستند، من با اين ايده کاملا مخالفم، آنها مي توانند به دمکراسي دست يابند تا براي آينده خود و فرزندانشان يک کشور داشته باشند، به آموزش، تجارت و زندگي بپردازند و به آينده اميد داشته باشند.

- دمکراسي

رئيس جمهور بوش در ادامه سخنانش گفت، بگذاريد در مورد ايده اي که بعضي ها مي گويند در برخي کشورها نمي توان دمکراسي داشت صحبت کنم. به تاريخ نگاه کنيد، بعد از جنگ همه مي گفتند ما وقتمان را در ژاپن تلف مي کنيم و مردم ژاپن نمي توانند دمکراسي را بپذيرند. ببينيد که الان يکي از دموکراسي هاي بزرگ در دنيا ژاپن است و ما بر سر ايجاد دمکراسي در کره شمالي با آنها گفتگو مي کنيم. در مورد آلمان نيز همين را مي گفتند که اشتباه بود و آلمان نيز به دمکراسي دست يافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

توني بلر نيز در همين زمينه گفت، بگذاريد بگويم که در گذشته ايده اي در سياست خارجي مطرح بود که مي گفت اگر يک کشور غير دمکرات ولي باثبات باشد ما فارغ از آنچه در آن کشور مي گذرد مي توانيم روابط پايداري با آن داشته باشيم. اما بعد از 11 سپتامبر ما در سياست خارجي خود يک تغيير جهت داديم. اينک به نظر ما تا زماني که در يک کشور دمکراسي نباشد نمي توان به آينده آن در ارتباط با ما و جهان حساب کرد. ما مي توانستيم بعد از آزادي افغانستان از دست طالبان و القاعده آن کشور را به حال خود رها کنيم، در آن صورت مجددا يک گروه قدرتمند، ديکتاتوري را بر مي گرداند. ما مي بايست مي ايستاديم و براي تشکيل يک ساختار دمکراتيک در آن کشور تلاش مي کرديم. هرچند بسيار سخت است در کشوري که هرگز روي دمکراسي نديده دمکراسي آورد، ولي اطمينان داريم که موفق خواهيم شد. در مورد عراق نيز مطمئنا به موفقيت دست خواهيم يافت.

* آنچه خوانديد برداشتي کلي بود از محتواي سخنان روساي دو دولت قدرتمند جهان که همزمان با پخش زنده برنامه توسط خبرنامه گويا به رشته تحرير درآمد. براي مطالعه گزارشي از اين ديدار به زبان انگليسي، اينجا را کليک نماييد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14322

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان مهم بوش و بلر در مورد صلح و دمکراسي در خاورميانه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016